nej det är enfas på den maskinen

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, jag som missade en liiite detalj bara ;)

Jag har nu kört 1 dagar med en M1 (Silver), gick då fram och tillbaka över golvet 3-4 gånger långsamt och sen tog punktvis på vissa ställen.

Andra dagen(idag) torkade jag upp golvet och ser att det finns en hel del lim kvar än :( . Monterar ett annat verktyg som ska vara starkare (enligt dem), detta verktyg är guld och har 3 st trianglar på varje del. Har även blötat upp golvet lite för att slippa så mycket damm (har ingen dammsugare som passar på maskinen). Tyvärr är det fortfarande extremt lång tid att få upp minsta lilla lim område. Jag kör alltså nu punktvis där det är som värst med lim men man kan stå och hålla maskinen på samma ställe i 1-2 minuter utan att det försvinner. Visst, det försvinner efter ett tag men det tar lååååång tid och vi har 28m2.

Något jag kan ha missat? Eller det är så här tidskrävande?

Värt att nämna är att jag fick med ett sett som skulle hjälpa till att avgöra hårdheten på betongen och den repades smått av 4-5 vilket skulle vara M1 silver, d.v.s den jag körde igår, de andra repar lite mer och vad jag förstod så at det då det verktyg i guld som jag skulle köra.

14403388780231361334179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
guld är steg två efter silver men det du har är H2 dvs gjorda för golv med bra betong kvalitet tror inte det är rätt segment för en källare brukar vara ganska mjukt under limmet men du behöver inte slipa bort allt för att sätta plattor på golvet mvh Andreas

såg bra ut tror inte du behöver vara orolig för det som är kvar om det inte luktar

R
jag gjorde samma sak med mitt tvättrum I somras men när jag ryckte upp våtrumsmattan så fanns inget lim kvar så de fanns inget att slipa bort som jag hade räknat med...?!

Vill ändå få bort limmet, har provat med stålborste men det blir tyvärr bara svart och ännu svårare att som om det finns lim kvar. Har fått tipset om att sätta en slipskiva på borrmaskinen med diamant men de verkar inte så lätt att få tag på.

Just nu är det alltså endast fläckvis gult på golvet och hade jag haft en handmaskin som effektivt slipade bort det så hade det taget kanske 1-2 timmar totalt(om man inte räknar mer hörnorna).

Tanken har slaget mig att hyra HTC maskinen igen men det känns onödigt. Kanske det finns handslip man kan hyra?

hyr en dg150 ihop med en vcd 50 (hand maskin och dammsugare)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, verkligen värdefull information Andreas! Jag har nu beställt en Hilti DG 150 till helgen, hade ingen Hilti dammsugare så jag fick en Dustctronoler DC1800 istället. Totalt 700 kr över helgen.

det blir bra lycka till

Var o hämtade grejerna på Cramo idag, tyvärr hade de taget hem fel maskin så istället fick jag en Flex Electronic 1400 watt. Enligt säljaren så lät Hilti DG 150 lite väl överdriven för att slipa bort lite lim, den var tydlige lite större och hade ett eget strömaggregat på något vis. Skulle dock inte Flex fixa jobbet så fick vi lösa det på något vis så vi får se hur det går.

flexen går jättebra lite bättre att jobba med hiltin men det spelar ingen roll för ditt jobb mvh Andreas

Då har jag kört med flex maskinen och den var riktigt effekten! Har kört över så gott som alla punkter nu plus kanterna. I bland hugger den gärna till i golvet och gör djupare spår och då får man jämna ut dem lite, får hoppas det inte blir problem med plattläggningen för den sakens skull. Dammsugaren fungerade också riktigt bra, han att koma 4/5 delar runt kanterna innan den blev full och rummet började fyllas av damm. Men det var bara till att gå ut och slå av filtret och tömma påsen.

Enda problemet är att den lämnar 2-3 cm inne i kanterna så jag får väl skapa det lite själv men annars får där troligen vara kvar lite lim.

Tack för bra förslag på maskiner.

Undra om jag inte ska använda denna istället för den stora slipen när jag senare ska ta tvättstugan på 9 m2, den kändes mer effektiv.

är det inte öppningsbar kåpa på flexen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.