Jag tycker det är snudd på bedrägeri från säljarens sida. Vad säger mäklaren?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ställt ett ultimatum: Se till att få bort telefonstationen, annars häver vi köpet och vi ses i rätten för kompensation för mina kostnader orsakade av att köpet inte blev av.

Jag vet inte om jag skulle vinna eller inte i rätten, men jag skulle kunna göra processen kännbart dyr.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle den ha radiostrålning på några kW? Kommunikationen med mobiltelefonen sker åt båda hållen. Eftersom mobilen sänder på max 2W så är det ganska meningslöst att ha en basstation som sänder med mycket högre effekt än så (genomsnittseffekten blir högre eftersom basstationen sänder på flera kanaler samtidigt, men inte några kW).
Dessutom vill man kunna återanvända frekvenserna inom rimligt avstånd från stationen, så den får inte ha längre räckvidd än nödvändigt.

Men, jag håller med om att det är en dålig sak att ha i närheten av sin bostad och att det är ett djäkligt fult beteende av säljaren att upplåta marken till andra efter att kontraktet är påskrivet.
Det skulle vara intressant att veta exakt när kontraktet skrevs i förhållande till avtalet som har ingåtts med Skanova och vad det står i kontraktet om säljarens skyldighet att leverera fastigheten i samma skick som den hade vid kontraktskrivningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mobiltelefoni är en asymmetrisk radiolänk, vilket innebär att både antenner och sändareffekt skiljer sig mellan basstationerna och mobiltelefonerna. En typisk basstation sänder med en uteffekt på 10-40 W, och ibland upp till 100W. Det behövs större sändareffekt hos basstationerna eftersom telefonernas antenner är så små. Omvänt har basstationerna större antenner för att kunna ta emot den svaga signalen från telefonerna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag skulle ställt ett ultimatum: Se till att få bort telefonstationen, annars häver vi köpet och vi ses i rätten för kompensation för mina kostnader orsakade av att köpet inte blev av.

Jag vet inte om jag skulle vinna eller inte i rätten, men jag skulle kunna göra processen kännbart dyr.

Jag hade nog övervägt häva köpet eller ialla fall kräva återställande av fastigheten till ursprungligt skick.

Fastigheten är inte densamma som vid köpet.

Däremot hade jag inte försökt gå på em skadeståndsprocess. Både för att det är svårt att visa exakt skada, och det andra är att den som häver köpet har svårare att få gehör för skadestånd.

harry73
exakt skada är dubbla flyttkostnader, korttidsboende, lagerkostnader för bohaget och eventuellt att du behöver acceptera en dyrare bostad (även om den kan vara lite tveksamt)
Jag tycker att man ska komma med kravet och att man ska berätta att man gör det. Hur långt man sen driver det är en annan sak, men det ska inte vara riskfritt för en säljare att frånträda avtalet som han gjorde

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Matzeball
Var det mäklare inblandad så undrar man ju vad han/hon säger?
Jag tror inte att en seriös mäklare skulle stå på säljarens sida. Han har ju sålt nyttjanderätt på en del av fastigheten till en annan part. Otroligt omoraliskt åtminstone och snudd på bedrägeri men det är säljaren som begår avtalsbrott. En ärlig person skulle i varje fall ha talat med er först. Att inte göra det tyder på medveten blåsning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag tycker absolut det är skäl till att häva köpet om det som köparen vill.

Men antar att köparen bara vill ha bort stationen därifrån?

harry73 harry73 skrev:
exakt skada är dubbla flyttkostnader, korttidsboende, lagerkostnader för bohaget och eventuellt att du behöver acceptera en dyrare bostad (även om den kan vara lite tveksamt)
Jag tycker att man ska komma med kravet och att man ska berätta att man gör det. Hur långt man sen driver det är en annan sak, men det ska inte vara riskfritt för en säljare att frånträda avtalet som han gjorde
Håller med. För att förtydliga, man får vara beredd att inte få gehör för allt om man själv frånträder avtalet. Det hela beror såklart på omständigheterna och man skall såklart inte tveka att lyfta upp de ekonomiska besvär man haft.

Tog visst i för mycket, men ofta har en mast flera antenner ,tex 3 olika riktningar, och 3 olika typer 2G, 3G, 4G och kanske mer än en frekvens. Så kan man teoretiskt hamna på uppåt 1kW. Ute på landet vill man nog ha stora celler med högre effekt och lång räckvidd.

Sen strålar en mobil vid örat eller i bröstfickan betydligt starkare pga det korta avståndet och speciellt om det är dålig mottagning och den kör på hög effekt...

Säljaren får ju inte ändra på fastigheten efter kontraktskrivning.

Han får helller inte ta ärendet. Det skall ju gå till fastighetsägaren. Betalning kan ske årligen eller som en klumpsumma för 10 år framåt i tiden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Han var ju fastighetsägare. Så på så vis är det inte fel. Men han få ju som sagt inte ändra på fastigheten.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur stor var egentligen denna "telefonstation"?
Jag återkommer till frågan (som jag fick massiv kritik för :cry: ):

Hur stor var egentligen denna "telefonstation"?
Hur stort är ingreppet på gårdens mark, och var? I ett hörn eller mitt på?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säljaren ansvarar för skicket enligt 4 kap. 11 eller 12 § JB. Att ersättningen för intrånget rimligen tillfaller köparen framgår av 10 § samma kapitel, får man ersättning för 25 år framåt kan man knappast hävda att den ska tillfalla den som mellan avtalsskrivning och överlåtelse besitter fastigheten.
Om det är ett brott mot JB borde det väl göra avtalet ogiltigt?

Jag hade en granne som förhandlade med en operatör. Det rörde sig då om 5000-8000kr/år och det var några år sedan.
Det blir minst 125'000kr för 25år
Dessutom har jag sett Telias avtal löpa på 10år med årlig betalning.
Måste vara en bra plats eller billigt avtal om dom skivit på 25 år.
Säljaren har agerat bedrägligt...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nej, avtalet blir inte ogiltigt. Säljaren var ju lagfaren ägare till fastigheten när avtalet undertecknades. Däremot har säljaren förbrutit sig mot TS kompis/släkting/vad-det-nu-var då fastigheten inte överlämnades i det skick som man kunnat förvänta sig. Därtill har säljaren tillskansat sig ersättning för en rättighet han upplåtit 25 år framåt i tiden.

Det är ett klockrent fall, men då köparen låter bli att kräva ersättning av säljaren eller försöka häva köpet är jag beredd att ta ett blad ur KoW:s bok: problemet kanske inte är så stort i verkligheten.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.