Hej alla!

Jag är ny här och har en fråga angående ventilationen i min kåk. Det är en 1,5 planare byggd -77 men vanlig frånluftsventilation.
Det jag nu undrar är, kan jag dra frånluften så den blåser ut bakom utedelen på värmepumpen, på det sättet så borde jag ju ta tillvara på den varma luften jag blåser ut.
Rent placeringsmässigt är det inga problem då utedelen sitter precis under takfläkten.

Antar att tanken låter vettig men för att få någon effekt behöver du nog ha nån form av inklädnad på de båda. Men även då är nog resultatet försumbart, kan inte riktigt se hur mycket det kan ge eftersom frånluften är ett mycket litet (om än varmt) system i förhållande till uteluften.

Kanske ska du prova med en termometer där frånluften kommer ut. Börja att mäta närmast, flytta sedan längre ifrån och jämför samtidigt med en termometer på behörigt avstånd. Men som sagt, tanken är god ungefär som att sätta utedelen på vinden, har dock inte hört någon som gjort detta än.

Kjell G

Att det kan påverka en termometer har jag upplevt själv; i nybygget finns en värmepump (jordvärme) med utegivare på norrsidan. En knapp meter från den går frånluften ut. Den har iofs ganska låg temp (5-7 grader) eftersom den är kopplad till en FLM30 som i sin tur är dockad mot vp. På vp kan man läsa av yttertemp och det är alltid ett par grader varmare där än andra avläsningar ex öv.

Kjell G

Min tanke är att dra spiro så jag blåser direkt in i utedelen. Jag vehöver bara bra om en meter för att göra det, så det blir ett enkelt jobb. Jag kan ju iallafall inte förlora nått då jag suger ut 20gradig luft som jag blåser, via fläkt, direkt bak i utedelen. Tanken är inte att få tillbaka så mycket vid normal temperatur, utan vid norrländsk vinter, alltså mellan minus 15-30 grader i 2 månader per år.

hej

bered dej på att aggregatet isar fast omgående pga den varma fuktiga returluften.

/
daka

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.