27 152 läst ·
126 svar
27k läst
126 svar
Frånluftvärmepump + vattenmantlad braskamin eller satsa på bergvärme direkt?
så man räknar bort elen till komptessorn i frånluftsvärmepumpen?
om man istället mäter tempskilnden på ut luluften så vat man vilket system som tarvara på mäst energi.
båda systemen har samma inomhustempratur, så båda systemen får tillgång till lika varm luft. mäter man sen hur stor skilnad det är mellan in luften in in aparaten & ut luften ur aparaten, så kan man väll på det viset se vilkan som är effektivast ???
om man istället mäter tempskilnden på ut luluften så vat man vilket system som tarvara på mäst energi.
båda systemen har samma inomhustempratur, så båda systemen får tillgång till lika varm luft. mäter man sen hur stor skilnad det är mellan in luften in in aparaten & ut luften ur aparaten, så kan man väll på det viset se vilkan som är effektivast ???
Pasta skrev:Hmm märkligt att den försvinner precis nu, tror jag läste rapporten första gången för över ett år sedan och så försvinner den precis nu när den diskuteras.
Jag tror inte man mätt på verkliga hus.
Rapporten är gjord på beräkningar i VIP+
Och jämvörelsen gjorden med att FTXen hade elpanna vilket man räknat med i installationskostnaden för FTX systemet för LCC analysen (livscykelkostnadsberäkning)
/Patrik
man ha altså jämfört en elpatron mot en värmepump. vilket är det som gör att den är efektivare som värmekälla, inte mängden energi den återvinner
Man har inte räknat bort någon el alls.CarMan skrev:
Det man gjort är att man har beräknat elförbrukningen för ett typhus med fyra olika ventilations och värmelösningar.
1 F ventilation med elpanna
2 FTX ventilation med elpanna
3 FLVP
4 FTX + FLVP
Villan i beräkningen är den samma med samma antagna värmeenergibehov och tappvarmvattenförbrukning i alla fyra alternativen.
Man har alltså beräknat total elenergiförbrukning för uppvärmning och ventilation.
Det är inte mätningar i befintliga hus det är beräkningar.
Enligt den beräkningen var det FLVP installationen som kräver minst elenergi för att värma och ventilerahuset och endast systemet med F ventilation och elpanna var billigare i installation men den instalationen drar mest elenergi därför var FLVP även billigast i livscykelkostnad.
Men som jag sagt tidigare FTX passar bättre ihop med annan uppvärmning än Elpanna.
/Patrik
Då har man alltså inte kollat vilket system som återvinner mäst energi, man har bara kollat vilket system som drar minst ström, av just dessa.Pasta skrev:Man har inte räknat bort någon el alls.
Det man gjort är att man har beräknat elförbrukningen för ett typhus med fyra olika ventilations och värmelösningar.
1 F ventilation med elpanna
2 FTX ventilation med elpanna
3 FLVP
4 FTX + FLVP
Villan i beräkningen är den samma med samma antagna värmeenergibehov och tappvarmvattenförbrukning i alla fyra alternativen.
Man har alltså beräknat total elenergiförbrukning för uppvärmning och ventilation.
Det är inte mätningar i befintliga hus det är beräkningar.
Enligt den beräkningen var det FLVP installationen som kräver minst elenergi för att värma och ventilerahuset och endast systemet med F ventilation och elpanna var billigare i installation men den instalationen drar mest elenergi därför var FLVP även billigast i livscykelkostnad.
Men som jag sagt tidigare FTX passar bättre ihop med annan uppvärmning än Elpanna.
/Patrik
det är väll ganska självklart at en värmepump drar mindre än vad en el panna gör, inge konstigt med det.
byt ut elpannan mot en luft/luft värmepump på 2kW så har systemena samma förutsättningar
Jag orka inte läsa, då det hela var för mycke, men skmma igenom lite o hitta en hel del frågen täcken, samt att man under punkt 5.2.4 säger att FTX återvinner mer energi än vad en frånluftsvärmepump gör.
man har många oklara diagram såg jag! dom visar att en värmepump + FTX behöver mer tillsats el än vad en Frånluftsvärmeupm behöver, men jag hitta aldrig vad det var för värmpump dom prata om. en markvärmepump kan man ju nämligen köpa i den storlek man vill ha & då går det att få 0 i tilskots el, så den här raporten vet i hunna om den är så bra.
man har många oklara diagram såg jag! dom visar att en värmepump + FTX behöver mer tillsats el än vad en Frånluftsvärmeupm behöver, men jag hitta aldrig vad det var för värmpump dom prata om. en markvärmepump kan man ju nämligen köpa i den storlek man vill ha & då går det att få 0 i tilskots el, så den här raporten vet i hunna om den är så bra.
jag försöker leta rätt på var det står vad dom använder för värmepump i exemplet med FTX & Värmepump.
(min gissning hitils är att dom andvänder en frånluftsvärmepump ihopp med FTX = General fel !)
såg därimot att dom matat in COP3 på frånluftsvärmepumpen, tänket presis skriva att jag aldrig hörtalas om en frånluftsvärmepump som klarar mer än 1,9 i cop. men com på at ComfortZone lär ligga kring 3
(min gissning hitils är att dom andvänder en frånluftsvärmepump ihopp med FTX = General fel !)
såg därimot att dom matat in COP3 på frånluftsvärmepumpen, tänket presis skriva att jag aldrig hörtalas om en frånluftsvärmepump som klarar mer än 1,9 i cop. men com på at ComfortZone lär ligga kring 3
Man måste ju ta hänsyn till vad aggregatet i sig drar för att återvinna denna energi. Vilket man också gjort.CarMan skrev:
Nä, man har jämfört en värmepump med en värmeväxlare. Hur uppvärmningen av huset sker ligger utanför denna jämförelse, som jag försökt förklara.CarMan skrev:
Jo, man HAR kollat vilket system som återvinner mest energi. Man HAR räknad med var kompressorn i FLVP drar, vilket KLART framgär i de diagram som redovisas.CarMan skrev:
Och man har tittat på energibehovet i W. Oavsett om den energin tillförs med el, ved, pellets eller annat. Jag pratar alltså inte om kostnader utan om energibehov.
Nä, det säger man inte alls. Vad man säger är att FTX presterar bättre ju kallare det blir. Men de flesta har inte -20 grader ute alla dagar året runt så det är ju den totala jämförelsen man måste titta på.CarMan skrev:
Enligt vad energimyndigheten uppger för en Nibe 310 (värt att notera är ju att rapporten vi diskuterar baseras på en av de klenaste värmepumparna som finns på marknaden) så är kvoten avgiven effekt/tillförd effekt 2.8.CarMan skrev:
http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/energi/varmepumpar/varmepumpar_tabell_2006.pdf
1. raporten anser att man ska ha El värme ihopp med FTX, vilken vetig mensika instalerar en sån lösning?
2. man räknar frånluftsvärmepumpens energi vinst som den har genom att den andvänder sig av en värmepumps lösning som återvunnen energi, vilket det inte är. (här är du starkare på detta argument än raporten)
3. man skriver klart o tydligt under punkt 5.2.4 att FTX återvinner energi bättre & det står att den ökar i verkningsgrad när det blir kallare ute.
4. dom skriver att man kan kyla huset med Frånluftsvärmepump. visamig en sån anläggning som fungerar !!! (finns inte)
5. dom skriver att en nibes 310 ger 3 i cop, den karar inte ens 2!
6. att dom överhuvud taget behöver köra en test på en lösning där man seriekopplar en FTX & en Frånluftsvärmepump, bevisar klart o tydligt att dom som gjort raporten inte har en aning om vad dom gör.
7. raporten blandar ihopp begrepp på ett sånt sätt att dom uppenbarligen inte kan det dom sörsöker förklara & det gör att folk kan bli misslädda.
2. man räknar frånluftsvärmepumpens energi vinst som den har genom att den andvänder sig av en värmepumps lösning som återvunnen energi, vilket det inte är. (här är du starkare på detta argument än raporten)
3. man skriver klart o tydligt under punkt 5.2.4 att FTX återvinner energi bättre & det står att den ökar i verkningsgrad när det blir kallare ute.
4. dom skriver att man kan kyla huset med Frånluftsvärmepump. visamig en sån anläggning som fungerar !!! (finns inte)
5. dom skriver att en nibes 310 ger 3 i cop, den karar inte ens 2!
6. att dom överhuvud taget behöver köra en test på en lösning där man seriekopplar en FTX & en Frånluftsvärmepump, bevisar klart o tydligt att dom som gjort raporten inte har en aning om vad dom gör.
7. raporten blandar ihopp begrepp på ett sånt sätt att dom uppenbarligen inte kan det dom sörsöker förklara & det gör att folk kan bli misslädda.
Var står det?CarMan skrev:
Läser tvärtom i 5.3.1:
"En fördel med FTX-ventilation är att värmesystemet och ventilationssystemet är skiljda från varandra. Alltså friheten att välja ett värmesystem är större med FTX-ventilation. I FVPsystemet bygger ju återvinningsfunktionen, på grund av värmepumpen, på el."
Om man tar den energi som kan utvinnas m.h.a. frånluften och drar ifrån den energi som kompressorn kräver, får man inte återvunnen energi då? Vilken annan energi skulle vara inblandad menar du?CarMan skrev:
Ursäkta, men du läser rapporten som fan läser bibeln. Hela 5.2.4 handlar om "kalla vinterdagar". Som jag skrivit tidigare så har normalhuset inte -20 grader på utsidan årets alla dagar, så man måste ju räkna på hela året. Inte bara de kallaste dagarna.CarMan skrev:
Det räcker med att läsa första meningen i sammanfattningen för att få fram vad rapporten kommer fram till:
"FVP-ventilation är den ventilationstyp som medger störst energibesparing, framförallt i södra Sverige."
Citerar från rapporten:CarMan skrev:
"Då värmepumpen tar värme från frånluften för att bereda tappvarmvatten fås en avluftstemperatur som ligger under rumstemperaturen. Denna relativt kalla luft kan användas för att kyla bostaden. För att detta ska vara möjligt krävs dock någon form av tilluftssystem för tillförseln av denna kalla luft, vilket normalt sett inte finns i FVP-system."
Hittar du några faktafel i den texten?
Energimyndigheten och konsumentverket säger ju 2.8 (som jag tidigare redovisat) vilket inte är speciellt långt ifrån 3. Var har du fått dina siffror ifrån och varför skall vi fästa större tilltro till dessa?CarMan skrev:
Hur menar du då?CarMan skrev:
Vet att jag sett FTX-aggregat med inbyggd FLVP (såg den på en mässa men kommer inte ihåg fabrikat) så helt tokig kanske inte idén är?
Så länge som du inte kan redovisa några fakta eller siffror på det du påstår är ju rapporten allt vi har att gå på.CarMan skrev:
som du själv märkt , så kan inte ens raporten skriva samma sak, dom säger mot sig själva i olika delar av raporten.
man kan inte dra av den energin en kompressor till en värmepump drar o sen tro att allt annat är återvunnen energi!
du får ju näst intill samma siffror om du skulle ta luft utefrån istället för inne från . det är ju bara den energin du vinner med en värmepumps lösning !!! o har inget med hur bra man åter vinner energin i frånluften att göra!
man kan inte dra av den energin en kompressor till en värmepump drar o sen tro att allt annat är återvunnen energi!
du får ju näst intill samma siffror om du skulle ta luft utefrån istället för inne från . det är ju bara den energin du vinner med en värmepumps lösning !!! o har inget med hur bra man åter vinner energin i frånluften att göra!
Utvunnen energi minus den energi det kostar att utvinna denna borde väl rimligtvis bli återvunnen energi? Finns ingen annan energi inblandad. Det är ju inte så att en värmepump på något magiskt sätt kan fixa fram energi som inte finns där från början. Den totala mängden energi är konstant enligt fysikens lagar. Och fysikens lagar gäller även värmepumpar.CarMan skrev:man kan inte dra av den energin en kompressor till en värmepump drar o sen tro att allt annat är återvunnen energi!
raporten visar endast ett kombinatilen FTX ihopp med elpanna & el vvb är dyrare i drift på ett år, jämfört med en frånluftsvärmepump, med inbyggd beredare.
& självklart "trollar" en värmepump fram energi, om man jämför mängden energi den drar & mängden energi den tilför värmesystmet, i jämförelse med en elpanna.
men vem instalerar en elpana i dag? En FTX kan ju andvändas ihopp med andra värmekällor än elpanna (dock en frånluftsvärmepump)
som jagf ser det så har du missförstått både raporten & min förklaring
& självklart "trollar" en värmepump fram energi, om man jämför mängden energi den drar & mängden energi den tilför värmesystmet, i jämförelse med en elpanna.
men vem instalerar en elpana i dag? En FTX kan ju andvändas ihopp med andra värmekällor än elpanna (dock en frånluftsvärmepump)
som jagf ser det så har du missförstått både raporten & min förklaring