I och med att vi planerar att bygga ett prefab standardhus kommer ju ventilationen redan att vara förberedd för en billig FLVP, typ IVT 490. Mest sannolikt just nu är nog att det blir 112kvm nertill och 77 oinredda kvm upptill med lite extra (300mm sammanlagt?) isolering under plattan och isolering mellan våningsplanen. Prisavdraget för att byta FLVP mot FTX lär ju bli uselt, så det är nog mest ekonomiskt att behålla någon form av FLVP? Jag börjar tro att en lite tråkig men bra lösning kan vara en ComfortZone värmepump på 6,5kW ihop med en billig braskamin för mysfaktorns skull. Det blir betydligt billigare än markvärme, sparar rätt mycket elpatrondrift och skulle det bli svinkallt kan man kanske hjälpa FLVP:en genom att höja tempen på inomhusluften med en brasa?

/Pontus

sandhall skrev:
Visst är det olika saker. De har dock flera saker gemensamt (för FLVP är ju inte enbart en värmekälla, utan en värmekälla med energiåtervinning). Bägge systemen återvinner energi från frånluften. Bägge systemen står för ventilationen i huset. Så man kan mycket väl se dessa två alternativ som konkurrerande alternativ. Det är ju oftast antingen eller som gäller (har dock för mig att det finns FTX-aggregat med inbyggd VP).

Enligt de undersökningar jag sett (bl.a. den jag länkade till) står sig FLVP väl i återvinningshänseende även om man bortser från varmvattnet.

"Det visar sig att i ett FVP-system där tappvarmvattenbehovet är 0 minskar nyttan med värmepumpen. Trots detta är behovet av energi för uppvärmning lägre jämfört med FTX, i Malmö och Stockholm. I Haparanda är däremot FTX-systemets behov av energi något lägre."

Så det verkar ju inte som om det är meningslöst med FLVP även om man tänkt sig solpaneler. FTX vinner mer mark ju kallare utetemperatur det är. Så det beror bl.a. på var i landet man bor, om FTX eller FLVP är den mest ekonomiska lösningen.
Självklart ger FLVP mer tillbaka än FTX om man räknar med att kombinera FTXen med en EL-panna.
FTX passar bättre ihop med andra värmekällor som har bättre verkningsgrad eller använder ett mer ekonomiskt energislag än EL.

/Patrik

Pasta skrev:
Självklart ger FLVP mer tillbaka än FTX om man räknar med att kombinera FTXen med en EL-panna.
FTX passar bättre ihop med andra värmekällor som har bättre verkningsgrad eller använder ett mer ekonomiskt energislag än EL.

/Patrik
Nä den återvinna energin är inte högre i frånluftsvärmepumpen än FTX. men en frånluftsvärmepump kan omvandla energin på ett annat sätt, du kan bland annat göra varmvatten, vilket FTX inte kan & då blir ju total summan bättre, om man nu ska värma huset mer el & FTX, men varför skulle men det?

Pasta skrev:

/Patrik
Det som har jämförts är hur stor energitillförsel som behövs. Hur denna energitillförsel görs är egentligen orelevant i denna jämförelse. Elpatronerna i FLVP är en separat enhet som inte har någonting med denna jämförelse att göra. Lika lite som elpatroner i en acumulatortank har det.

Du kan låta bli att använda elpatronerna i FLVP också, och elda med pellets i stället om du nu vill det.

CarMan skrev:
Nä den återvinna energin är inte högre i frånluftsvärmepumpen än FTX. men en frånluftsvärmepump kan omvandla energin på ett annat sätt, du kan bland annat göra varmvatten, vilket FTX inte kan & då blir ju total summan bättre, om man nu ska värma huset mer el & FTX, men varför skulle men det?
Öhh??? Jag her inte sagt att elvärme och FTX är en bra kombination.
Läs mitt tidigare inlägg i tråden så kanske du förstår sammanhanget.

/Patrik

sandhall skrev:
Det som har jämförts är hur stor energitillförsel som behövs. Hur denna energitillförsel görs är egentligen orelevant i denna jämförelse. Elpatronerna i FLVP är en separat enhet som inte har någonting med denna jämförelse att göra. Lika lite som elpatroner i en acumulatortank har det.

Du kan låta bli att använda elpatronerna i FLVP också, och elda med pellets i stället om du nu vill det.
Förvisso kan man spetsa med annat än el men då försvinner enkelheten i värmesystemet, och som jag ser det så är det bara i de fall man är påtvingad en FLVP av en husleverantör som det kan finnas anledning till sådana system.

Richard Torssells rapport som du hänvisar till gör ekonomiska LCC kalkyler som jämför FTX + Elpanna med FLVP.
FTX + elpanna är inte en vanligt förekommande systemlösning för att FTX passar bättre tillsamans med andra energikällor eller värmepumpar.

Sedan påverkas FLVP ekonomi negativt i större utsträckning än FTX av referenshusets storlek och värmeisolering.

/Patrik

Pasta skrev:
Förvisso kan man spetsa med annat än el men då försvinner enkelheten i värmesystemet, och som jag ser det så är det bara i de fall man är påtvingad en FLVP av en husleverantör som det kan finnas anledning till sådana system.
Säger ingenting om vad man bör välja. Men från vissa inlägg både här och på andra ställen kan man få intrycket att frånluftsvärmepumpar är i stort sett värdelösa och inte mer effektiva än en elpanna. Vill bara ge en mer nyanserad bild av FLVP. Kan vara en väl så fungerande lösning i många fall. Och går som sagt att kombinera med andra värmekällor.

sandhall skrev:
Säger ingenting om vad man bör välja. Men från vissa inlägg både här och på andra ställen kan man få intrycket att frånluftsvärmepumpar är i stort sett värdelösa och inte mer effektiva än en elpanna. Vill bara ge en mer nyanserad bild av FLVP. Kan vara en väl så fungerande lösning i många fall. Och går som sagt att kombinera med andra värmekällor.
Håller med dig att FLVP kan vara en bra lösning i rätt hus.
Problemet med FLVPns dåliga rykte beror till stor del på småhusfabrikanterna och deras försäljare som slentrianmässigt rekommenderar och säljer frånluftsvärmepumpar utan att kontrollera om det är energieffektivt för just den byggnaden.

/Patrik

Jag har inte pratat om spets värmen i frånluftsvärmepumpen & jag har tyver inga siffror som bekrävtr min teori.
men en frånluftsvärmepump behöver el till venteiations delen, presis som en FTX behöver el för att fungera, så långt är förbrukningen av el ganska lika.
men för att fårnlftsvärmepumpen ska kunna ge nån återvinning så behövs också el till kompressorn = allt som kommer ur en frånluftsvärmepump är ju inte återvunnen energi !
Man stoppar in 1 kW & får ut 2 kW det är ensak. men hur mycke av energin som finns i ut lufter, återvins?

om man kollar på en FLM till en markvärmepump, så får man inte mycke extra energi från en sån. så varför skulle en Frånluftsvärmenupm ge mer?
FTX:en återvinner mer av energin i frånluften anser jag. hoppas nån har siffror eller liknande så jag kanbli överbevisad

CarMan skrev:
Jag har inte pratat om spets värmen i frånluftsvärmepumpen & jag har tyver inga siffror som bekrävtr min teori.
men en frånluftsvärmepump behöver el till venteiations delen, presis som en FTX behöver el för att fungera, så långt är förbrukningen av el ganska lika.
men för att fårnlftsvärmepumpen ska kunna ge nån återvinning så behövs också el till kompressorn = allt som kommer ur en frånluftsvärmepump är ju inte återvunnen energi !
Man stoppar in 1 kW & får ut 2 kW det är ensak. men hur mycke av energin som finns i ut lufter, återvins?

om man kollar på en FLM till en markvärmepump, så får man inte mycke extra energi från en sån. så varför skulle en Frånluftsvärmenupm ge mer?
FTX:en återvinner mer av energin i frånluften anser jag. hoppas nån har siffror eller liknande så jag kanbli överbevisad
Om vi bortser från Comfortzone som är lite anorlunda så kan man säga att FLVP sänker avluftenstemperatur till 5-10°C så länge det finns värmebehov oavsett utomhustemperatur.
FTX återvinner och lämnar en avluftstemperatur som verierar mellan 25 till -15°
Eftersom timmarna med låga utomhustemperaturer där FTX återvinner mer (lämnar lägre avluftstemperatur i förhållande till uteluftstemperaturen) än FLVP är relativt få vinner FLVP på att den ger värme vid temperaturer där FTX aggregats återvinning inte ger så mycket.

Normalt räknar men med att värmebehovet är från 11°C och lägre FLVP klarar hela värmebehovet (transmission och ventilationsförluster), FTX däremot återvinner bara ventilationsförlusterna.
Lägg där till tappvarmvattnet som FLVP klarar till stor del.

FLVP är däremot klart begränsad i effekt och passar mindre bra i stora hus med stort effektbehov.

/Patrik

Ja jag har ju redan nämt att en frånluftsvärmepump har fördelan att den kan omvandla energin till varmvatten, vilket FTX inte kan.

men jag pratar om återvinning av energi, inte om enheten som sådan klarar av att värme, en FTX kan inte värma överhuvud taget !!!

för att vara tydligare o inte blandaihopp saker så kan vi säga så här:
en frånluftsvärmepump är en ihopp byggd enhet där man dles har återvinning av frånluften genom att värma luften i en luft/luft värmepump & ska därför jämföras med en lösning där man andvänder FTX & luftvärmepump (denna jämförelse är inte heller san, men då förstån ni kanske vad jag menar med återvinning & komplett lösning)
& givet vis ska då luft luft värmepumpan vara på ca 1,9 kW o inte mer för att vara jämförbar med frånluftsvärmepumpen.

vilken av dessa åter vinner mäst energi (milligast värme av huset exklusive varmvatten & hushåls el)

vad som sen blit total billigast i en spesefik huslösning är ointresant, om man bara set til vilken "makapär" som kan ptervina energi bäst.

CarMan skrev:
Har ju redan gett en länk med siffror. Elen som krävs för att driva kompressorn i FLVP var givetvis medräknad där.

Man har helt enkelt tittat på hur mycket tillskottsenergi ett hus med FLVP respektive ett hus med FTX behöver. Rimligtvis är det den lösning som kräver minst mängd med tillskottsenergi som är bäst på att återvinna energin i frånluften?

Länken som fins funkar inte så jag har ingen aning om vad som står där.

jag vet inte hur undersökningen gjorts, men hur mycke tillskåttsenergi som behövs beror ju på hur man mäter. mäter man ren energi, eller mäter man hur mycke el som förbrukas?

jag kan bara sänka mig at man mäter el & i sånna fall går det ju åt olika mycke le, beronede på vad huset mer FTX har för energi källa att värma huset med

Nähäpp, där ser man. De har plockat bort den. Du skulle varit snabbare. :)

Det är behov av energitillskott man mätt. Efter att el till fläktar och kompressor räknats bort. Om sedan detta tillskott består av elenergi, bioenergi, fjärrvärme eller någonting annat är ju helt ovesäntligt i sammanhanget.

sandhall skrev:
Nähäpp, där ser man. De har plockat bort den. Du skulle varit snabbare. :)

Det är behov av energitillskott man mätt. Efter att el till fläktar och kompressor räknats bort. Om sedan detta tillskott består av elenergi, bioenergi, fjärrvärme eller någonting annat är ju helt ovesäntligt i sammanhanget.
Hmm märkligt att den försvinner precis nu, tror jag läste rapporten första gången för över ett år sedan och så försvinner den precis nu när den diskuteras.

Jag tror inte man mätt på verkliga hus.
Rapporten är gjord på beräkningar i VIP+

Och jämvörelsen gjorden med att FTXen hade elpanna vilket man räknat med i installationskostnaden för FTX systemet för LCC analysen (livscykelkostnadsberäkning)

/Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.