27 152 läst ·
126 svar
27k läst
126 svar
Frånluftvärmepump + vattenmantlad braskamin eller satsa på bergvärme direkt?
Alltså, jag försöker verkligen att sätta mig in i allt det här med värme. Brukar ha ganska lätt för att lära mig men allt som har med detta att göra blir bara grekiska för mig. Så mera dumma frågor kommer här;
Menar du alltså att kaminens "system" krockar men värmepumpen? Att dessa alltså inte går att samköra?
Om det är så; finns det då ingen lösning där man liksom bara använder eldning / solvärme och manuellt sätter igång värmepumpen när den behövs?
Menar du alltså att kaminens "system" krockar men värmepumpen? Att dessa alltså inte går att samköra?
Om det är så; finns det då ingen lösning där man liksom bara använder eldning / solvärme och manuellt sätter igång värmepumpen när den behövs?
det går att samköra, men då fpr du köra värmepumpen få ett ogynsamt sätt, som gör att du inte får ut lika mycke gratis energi som du igentligen kan få ut från den.
-----------------------------
vilken värmekälla ska vra husets primära? du skriver att du bara ska starta värmepumpen ibland, ska inte det vara den som är huvud värmen?
en markvärmepump, typ berk ellr jord, har ju så hög verkningsgrad att i dagslägget så lönardet sig inte att försöka bygga ihopp massa annat. ska tilexempel ved eldning vara lönsamt så ska denna anläggning byggas så at den är den primära & klarar allt själv, med stora ackar o sånt. o vad ska du då med en värmepupm till?
har du gratis ver eller farför vill du elda?
-----------------------------
vilken värmekälla ska vra husets primära? du skriver att du bara ska starta värmepumpen ibland, ska inte det vara den som är huvud värmen?
en markvärmepump, typ berk ellr jord, har ju så hög verkningsgrad att i dagslägget så lönardet sig inte att försöka bygga ihopp massa annat. ska tilexempel ved eldning vara lönsamt så ska denna anläggning byggas så at den är den primära & klarar allt själv, med stora ackar o sånt. o vad ska du då med en värmepupm till?
har du gratis ver eller farför vill du elda?
Går utmärkt. Utan att behöva köra värmepumpen på ett ogynnsamt sätt.tokan skrev:Alltså, jag försöker verkligen att sätta mig in i allt det här med värme. Brukar ha ganska lätt för att lära mig men allt som har med detta att göra blir bara grekiska för mig. Så mera dumma frågor kommer här;
Frånluftsvärmepump - Dockning
Klicka på länken 411677-4.pdf (Dockningssats till extern värmekälla).
Accumulatortanken fungerar som en ersättare till elpatronen, om det finns värme i den. Om man inte eldat och accumulatortanken är kall så går elpatronen in som vanligt.
sandhall skrev:Går utmärkt. Utan att behöva köra värmepumpen på ett ogynnsamt sätt.
Frånluftsvärmepump - Dockning
Klicka på länken 411677-4.pdf (Dockningssats till extern värmekälla).
Accumulatortanken fungerar som en ersättare till elpatronen, om det finns värme i den. Om man inte eldat och accumulatortanken är kall så går elpatronen in som vanligt.
Jag pratar om markvärme umpar om det inte framgått så tydligt.
som du ser även i ditt exempel så kan man inte tända en brasa lite snabt, utan man måste keta flera timmar, vilken man kan ha stor nytta av om huset värms med en klen frånluts värmepump. om man värmer huset med en markvärmepump & behöver elpatron 4 timmar på en natt varannan vecka, så är det en tok dum lösning, som både äe obekväm & extra dyr att instalera.
Förlåt, det kan nog kanske ställt till det lite när jag kidnappade tråden med mina frågor. Jag trodde hela tiden att det var kombinationen frånluftsvärmepump, vattenmantlad kamin och solpaneler vi pratade om.
Så om jag fattat saken rätt så om man har frånluftsvärme (t.ex Nibe 360P) så är det en bra idé att koppla till kamin och paneler men inte om man har markvärme?
Så om jag fattat saken rätt så om man har frånluftsvärme (t.ex Nibe 360P) så är det en bra idé att koppla till kamin och paneler men inte om man har markvärme?
ja min bedömning är så ialla fall. en frånluftsvärmepump är ju i stort behov av nån form av extra värme källa & då kan det vara värt att byga nåt, även om det kosatar en slant.tokan skrev:Förlåt, det kan nog kanske ställt till det lite när jag kidnappade tråden med mina frågor. Jag trodde hela tiden att det var kombinationen frånluftsvärmepump, vattenmantlad kamin och solpaneler vi pratade om.
til en markväme pump så funkar den enklaste kaminan mer än tillfredsställande (alltså ej kopplad till radiatorsystmet)
Det händer saken i tråden medan jag är borta över helgen! 
Tackar Sandhall och CarMan för alla synpunkter!
Efter närmare påläsning och kostnadsfunderingar tror jag inte att jag är riktigt tänd på jord-/bergvärme ändå, så det är kanske bäst att vi följer det spår det både jag och "tokan" är mest intresserade av i nuläget, dvs värmeåtervinning i form av frånluftsvärmepump eller ventilationsvärmeväxlare (FTX) i kombination med vattenmantlad kamin och solpanel!
Alla ytterligare åsikter om rationalitet, kostnadseffektivitet, flexibilitet, hållbarhet osv mottages varmt!
/Pontus
Efter närmare påläsning och kostnadsfunderingar tror jag inte att jag är riktigt tänd på jord-/bergvärme ändå, så det är kanske bäst att vi följer det spår det både jag och "tokan" är mest intresserade av i nuläget, dvs värmeåtervinning i form av frånluftsvärmepump eller ventilationsvärmeväxlare (FTX) i kombination med vattenmantlad kamin och solpanel!
Alla ytterligare åsikter om rationalitet, kostnadseffektivitet, flexibilitet, hållbarhet osv mottages varmt!
/Pontus
Tänkte bara tillägga att jag läst att det kan finnas nackdelar med att använda braskamin tillsammans med termostatstyrd vattenburen golvvärme som är ingjuten i plattan. Genom att hela grundplattan värms upp krävs ett par timmar innan en temperaturändring verkligen slår igenom. Om man eldar på som tusan i en vanlig braskamin kommer brasan därför att samverka med golvvärmen i två timmar, och göra det riktigt varmt, varmare än vad som kanske behövs. När sedan elden slocknat blir både kaminen och golvet iskalla under ett par timmar eftersom termostaten slog av när temperaturen steg av eldningen. Dvs den inneboende trögheten i det vanliga värmesystemet ställer till det när man snabbt höjer temperaturen med en brasa.
En kakelugn har ju en mycket hög verkningsgrad i sig pga den långa rökgången och tanken med stora ack-tankar var att en brasa varje eller varannan dag snarare skulle underhålla temperaturen i tanken, så att elpatronen behöver gå in så sällan som möjligt. Ved-/pelletsledning tappar ju i verkningsgrad med stigande omgivningstemperatur, så grundtanken var ved på vintern och solfångare på sommaren, med någon typ av återvinning bara för att effektivisera systemet ytterligare så att man inte behöver ha lika bråttom med brasan!
/Pontus
En kakelugn har ju en mycket hög verkningsgrad i sig pga den långa rökgången och tanken med stora ack-tankar var att en brasa varje eller varannan dag snarare skulle underhålla temperaturen i tanken, så att elpatronen behöver gå in så sällan som möjligt. Ved-/pelletsledning tappar ju i verkningsgrad med stigande omgivningstemperatur, så grundtanken var ved på vintern och solfångare på sommaren, med någon typ av återvinning bara för att effektivisera systemet ytterligare så att man inte behöver ha lika bråttom med brasan!
/Pontus
Givet vis behöver du inte ha jordvärme, du får gärna köra frånluft eller ved/pellets m.m.Pongu skrev:Det händer saken i tråden medan jag är borta över helgen!
/Pontus
tänk bar på att inte luradig på namnet frånluftsvärmepump. dessa är mycket klena.
dom klarar av husets ventilation bra, men dom värmekälla så är dom väldigt dåliga på att återvinna energi & den energi som återvins kommer tilbaka i låg effekt, vilket gör att man kommer att andvända elpatronen väldigt mycke
(om du nu inte har för avsigt att samankoppla den som vi diskuterar, men tänk då på att du nästan hala vintern får elda & då kanske en ren vedpanna är en mer ekonomisk ösning.
Pongu skrev:Tänkte bara tillägga att jag läst att det kan finnas nackdelar med att använda braskamin tillsammans med termostatstyrd vattenburen golvvärme som är ingjuten i plattan. Genom att hela grundplattan värms upp krävs ett par timmar innan en temperaturändring verkligen slår igenom. Om man eldar på som tusan i en vanlig braskamin kommer brasan därför att samverka med golvvärmen i två timmar, och göra det riktigt varmt, varmare än vad som kanske behövs. När sedan elden slocknat blir både kaminen och golvet iskalla under ett par timmar eftersom termostaten slog av när temperaturen steg av eldningen. Dvs den inneboende trögheten i det vanliga värmesystemet ställer till det när man snabbt höjer temperaturen med en brasa.
/Pontus
oavsett vilken värmepumps lösning du kommer att andvända om du komar att andvända en värmepump, så ska du inte ha en enda termostat i golvvärmesystemet!
detta dels för att inte få den tröghet du pratar om & dels för att värmepumpen ska jobba gynnsammare & billigare.
trmostater ska aldrig andvändas ihopp med värmepumpar, värmepumpen själv är termostat, så den inte gör varmare vatten än vad systemet ska ha & det är derför det inte blir en bra lösning att koppla ihoppdom med andra värmekällor!
Pontus, din inledande fråga är ett mycket bra consept.
Vi har en FLVP som är kopplad till 500 L acktank vilket ger bra tillgång på varmvatten och FLVP'n värmer tanken också vilket ger få stopp/start av pumpen. Till acktanken är också en vattenmantlad kamin ansluten så eldar jag så laddas tanken av kaminen. Mellan acktank och FLVP finns reglerutrustning som förhindrar att för varmt vatten kommer in i FLVP (60 grader).
Inga problem med kalla golv, kaminens mysfaktor kvarstår och värmen kommer från kaminen via tanken in i golvslingorna.
Detta fungerar alldeles utmärkt
Vi har en FLVP som är kopplad till 500 L acktank vilket ger bra tillgång på varmvatten och FLVP'n värmer tanken också vilket ger få stopp/start av pumpen. Till acktanken är också en vattenmantlad kamin ansluten så eldar jag så laddas tanken av kaminen. Mellan acktank och FLVP finns reglerutrustning som förhindrar att för varmt vatten kommer in i FLVP (60 grader).
Inga problem med kalla golv, kaminens mysfaktor kvarstår och värmen kommer från kaminen via tanken in i golvslingorna.
Detta fungerar alldeles utmärkt
Har sett flera undersökningar som visar att de ofta både återvinner energin bättre än FTX, och ger en bättre ekonomisk kalkyl. Så helt kassa som energiåtervinnare kan ju en FLVP inte vara. Dessutom återvinner du ju energi även på sommaren med en FLVP, när huset inte behöver någon energitillförsel för att hålla värmen (i.o.m. att den då ändå producerar varmvatten). Det gör du ju inte med ett FTX-system.CarMan skrev:
http://www.hvac.lth.se/publikationer/TVIT-5004.pdf
Man får inte blanda ihop FTX och FLVP som är två skilda sakersandhall skrev:Har sett flera undersökningar som visar att de ofta både återvinner energin bättre än FTX, och ger en bättre ekonomisk kalkyl. Så helt kassa som energiåtervinnare kan ju en FLVP inte vara. Dessutom återvinner du ju energi även på sommaren med en FLVP, när huset inte behöver någon energitillförsel för att hålla värmen (i.o.m. att den då ändå producerar varmvatten). Det gör du ju inte med ett FTX-system.
[länk]
FLVP är en värmekälla och FTX en energiåtervinning.
FLVP har fördelen att den kan ge varmvatten från ventilationsluften sommartid kombinerar man det mar solvärme så försvinner stor del av energibesparingen från FLVP.
Med FTX blandar man inte in ventilarionen i uppvärmningssystemet och kan på ett bättre sätt kombinera andra energikällor utan att påverka ventilationssystemet.
Jag bygger nytt nu med vattenmantlad kamin och solvärme till en 750l ack med reserv elpatron. Mitt hus är iofs väldigt välisolerat så ev räcker dessa värmekällor till, men visar det sig i framtiden att det är lönsamt med tex en luft-vattenvärmepump så kan man docka en sådan i efterhand.
Ventilationens energi återvinns med FTX
Jag har inga innegivare för reglering av golvvärmen, mitt system blir nära nog självjusterande tackvare att det är extremt lågtempererat, stiger innomhustemperaturen upphör värmeavgivningen tack vare liten temperaturskillnad, och när innomhustemperaturen sjunker ökar avgiven effekt tack vare högre temperaturskillnad mellan golv och rum.
Detta fungerar bra i välisolerade byggnader med litet CC mellen slingorna.
I mindre isolerade hus måste men snabbare kunna reglera värmen och då krävs högre temperaturer och någon form av rumsreglering.
/Patrik
Visst är det olika saker. De har dock flera saker gemensamt (för FLVP är ju inte enbart en värmekälla, utan en värmekälla med energiåtervinning). Bägge systemen återvinner energi från frånluften. Bägge systemen står för ventilationen i huset. Så man kan mycket väl se dessa två alternativ som konkurrerande alternativ. Det är ju oftast antingen eller som gäller (har dock för mig att det finns FTX-aggregat med inbyggd VP).Pasta skrev:
Enligt de undersökningar jag sett (bl.a. den jag länkade till) står sig FLVP väl i återvinningshänseende även om man bortser från varmvattnet.
"Det visar sig att i ett FVP-system där tappvarmvattenbehovet är 0 minskar nyttan med värmepumpen. Trots detta är behovet av energi för uppvärmning lägre jämfört med FTX, i Malmö och Stockholm. I Haparanda är däremot FTX-systemets behov av energi något lägre."
Så det verkar ju inte som om det är meningslöst med FLVP även om man tänkt sig solpaneler. FTX vinner mer mark ju kallare utetemperatur det är. Så det beror bl.a. på var i landet man bor, om FTX eller FLVP är den mest ekonomiska lösningen.