Min kravet är att 0,5l/s och m2 av luften skall omsättas. Så är huset på 110m2 behöver du få in 55l/s.

Hur dem luften kommer in eller ut spelar ingen roll men det måste finnas ett ovk protokoll på det att visa byggnadsinspektören vid slutbesintning.

Du har även kravet på max energiförbrukning att ta hänsyn till. Beroende på typ av hus ni bygger och vart bestämmer den siffran.

Energiberäkningen är lätt att göra om du vet u-värdet på husets olika delar.

R Robert-san01 skrev:
Min kravet är att 0,5l/s och m2 av luften skall omsättas. Så är huset på 110m2 behöver du få in 55l/s
0,35 l/s/m2 är kravet. Samt min 15 l/s i bad och 10 l/s i kök.

• Gilla
mariaka
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Min kravet är att 0,5l/s och m2 av luften skall omsättas. Så är huset på 110m2 behöver du få in 55l/s.
Hur dem luften kommer in eller ut spelar ingen roll men det måste finnas ett ovk protokoll på det att visa byggnadsinspektören vid slutbesintning.
Du har även kravet på max energiförbrukning att ta hänsyn till. Beroende på typ av hus ni bygger och vart bestämmer den siffran.
Energiberäkningen är lätt att göra om du vet u-värdet på husets olika delar.
T Tosse skrev:
0,35 l/s/m2 är kravet. Samt min 15 l/s i bad och 10 l/s i kök.
Tack för era inlägg!

U-värdet på för väggarna är 0,23 (+ treglasfönster med isolerruta) och byggs i Stockholmstrakten. Tar gärna emot tips hur energiberäkningen enklast görs!

Här hittar du allt du behöver för att göra en energibalansberäkning. Du behöver dock veta lite mer om husets U-värden, ex även för fönster, dörrar mm.

http://www.energiberakning.se/

• Gilla
mariaka
  • Laddar…
Under tilläggsisolering kan du få U-värdet för totala huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.