5 583 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Frånluftspump och varmvattenberedare kombinerat?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi håller på att bygga nytt enbostadshus (110 kvm, på 1,5 plan) och ser över ventilationslösningen. Vår plan har varit frånluftsventilation, med paxfläkt och köksfläkt som frånluft, samt ventiler och luft/luftvärme som tilluft. Vår budget är inte alltför stor och det har känts som en bra lösning därför.
Huset kommer att värmas upp av luft/luftvärme och kamin, och alltså inte av vattenburet system. Oavsett behöver vi varmvattenberedare för användande av varmvatten.
Nu har vi just upptäckt frånluftsvärmepumpar som värmer varmvatten. Det jag dock inte hittar svar på är om man kan använda det som enda varmvattenberedare, eller behöver vi ändå ytterligare vvb för varmvatten som komplement?
Något som vet?
Mycket tacksam för svar!
/Nybörjare på detta
Vi håller på att bygga nytt enbostadshus (110 kvm, på 1,5 plan) och ser över ventilationslösningen. Vår plan har varit frånluftsventilation, med paxfläkt och köksfläkt som frånluft, samt ventiler och luft/luftvärme som tilluft. Vår budget är inte alltför stor och det har känts som en bra lösning därför.
Huset kommer att värmas upp av luft/luftvärme och kamin, och alltså inte av vattenburet system. Oavsett behöver vi varmvattenberedare för användande av varmvatten.
Nu har vi just upptäckt frånluftsvärmepumpar som värmer varmvatten. Det jag dock inte hittar svar på är om man kan använda det som enda varmvattenberedare, eller behöver vi ändå ytterligare vvb för varmvatten som komplement?
Något som vet?
Mycket tacksam för svar!
/Nybörjare på detta
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Standardmodellen av frånluft-VP värmer tappvatten och behöver inte kompletteras med några ytterligare prylar.
Ska ni inte ha något vattenburet värmesystem så kan ni ändå fundera på att värma tilluften med värmepumpen och ett vattenbatteri istället för elektrisk värmare
Ska ni inte ha något vattenburet värmesystem så kan ni ändå fundera på att värma tilluften med värmepumpen och ett vattenbatteri istället för elektrisk värmare
useless skrev:
larsbj skrev:
Tack för era snabba svar!
Är det så att frånluftsvärmepumpen alltid kräver luftkanaler i innertaket för att ta frånluft från andra rum? Eller kan den "dra luft" från platsen där den står (såsom en pax-fläkt)?
Vad krävs för att ha frånluftspumpen som värmekälla? Dvs - hur sprids värmen ut i resten av huset?
Och är ventiler i väggarna tillräckligt som tilluft för en frånluftspumpslösning?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Värmepumpen värmer vatten. Det kan användas till ett vattenburet värmesystem eller för att förvärma tilluften. För att den ska få tillräckligt mycket luft att ta energi ifrån så ska den ta luft från alla rum som ska ha frånluft, dvs kök, bad, wc och tvättstuga.
Tilluft via väggventiler funkar, men om man vill förvärma den så får man dra kanaler från en plats.
Tilluft via väggventiler funkar, men om man vill förvärma den så får man dra kanaler från en plats.
useless skrev:
Värmepumpen värmer vatten. Det kan användas till ett vattenburet värmesystem eller för att förvärma tilluften. För att den ska få tillräckligt mycket luft att ta energi ifrån så ska den ta luft från alla rum som ska ha frånluft, dvs kök, bad, wc och tvättstuga.
Tilluft via väggventiler funkar, men om man vill förvärma den så får man dra kanaler från en plats.
Okej! Tack! Har jag förstått detta rätt?larsbj skrev:
- Frånluftsvärmepump i t ex badrummet.
- Pumpen har kanaler i innertaket och drar frånluft från lämpliga rum.
- Tilluft i form av ventiler i alla rum.
- Av frånluften värms kranvattnet upp, och luften fläktas ut.
- Om pumpen ska användas även för uppvärmning av huset så kan det göras genom att värma upp tilluften. Det kräver egna kanaler. Tilluften tas isf utanför det utrymme där pumpen står (i vårt fall badrummet). Detta kan isf ersätta luft/luftpumpen. Kranvattnet kan fortfarande värmas upp.
Har ni någon känsla för prisbild? Ser att själva pumparna kan kosta mellan 30 000-80 000. Är det en avancerad installation att dra kanalerna?
Hej!Hemmakatten skrev:
Du menar att en lösning med pax- och köksfläkt inte skulle bli godkänt? Har du erfarenhet av det?
Det räcker att dra kanaler från dom rum som behöver frånluft och återvinna energin i en FLVP.Hemmakatten skrev:
Central tilluft behövs bara om man vill kunna förvärma den för att slippa kallras från ventilerna.
Nja, tilluften är den luft man tar utifrån för att ersätta den man ventilerar ut. Visst, rent tekniskt skulle man säkert kunna cirkulera inneluften genom ett värmebatteri, precis som i en luft/luft-VP. Men eftersom man ändå måste ta in frisk luft så är det lika bra att värma den så man slipper kalldrag.M mariaka skrev:
Jag var otydlig i min formulering. Menade precis som du skriver att tilluften skulle tas utifrån. Men som jag förstod det har man då inte tilluftsventiler i varje rum, utan endast en till/in-kanal i anslutning till pumpen?useless skrev:
Nja, tilluften är den luft man tar utifrån för att ersätta den man ventilerar ut. Visst, rent tekniskt skulle man säkert kunna cirkulera inneluften genom ett värmebatteri, precis som i en luft/luft-VP. Men eftersom man ändå måste ta in frisk luft så är det lika bra att värma den så man slipper kalldrag.
Redan när vi fick bygglov 2005 krävde kommunen att frånluftsvärmen skulle tas tillvara. Skulle nog tro att alla kommuner kräver detta idag. Det bygger i sin tur på de ökade energi- och ventilationskrav som finns i BBR, Boverkets Byggregler. Så nej, det räcker inte med köksfläkt.M mariaka skrev:
Okej! Vi hade tänkt paxfläkt och köksfläkt, men utifrån vad du skriver skulle det inte fungera oavsett.Hemmakatten skrev: