Jag vaknade precis för att jag inte kunde sova och upptäcker då att det är både varmt och ovanligt tyst i huset. Det visade sig att motorn på taket lagt av! Till saken hör att lagren har låtit illa i flera år men dum som man är så har man låtit det vara. Eller för att vara exakt så var jag faktiskt och pratade med en ventilationsfirma för flera år sedan som sa att det var dumt att byta lagren och att jag i stället skulle byta hela motorn, varpå de sålde på mig en Systemair TFSK 200 som skulle passa "rakt av" utan något större problem. Problemet var att den inte gjorde det, inte för fem öre faktiskt, då det var en helt annan konstruktion. Det enda som var rätt var måttet på bottendelen jämfört med den gamla takgenomföringen/bottendelen av huven, så rent fysiskt har den rätt mått, men det är också allt. Eftersom jag inte begrep hur jag skulle ersätta den gamla huven med motor med denna nya motor utan att modifiera en massa, vilket jag inte ville göra eftersom jag var rädd att det skulle resultera i läckage eller annat tok, så lät jag det helt enkelt vara och lagren fick fortsätta gnissla. Dumt, men ibland är man inte så smart.

Jag sprang ut och letade i förrådet nu och hittade på den "nya" motorn, den ser ut så här:

http://www.systemair.com/images/t/29-5157-PrimaryImage.image.ashx

Det slog mig nu att det kanske går att skruva loss själva motorn från kåpan och få den att passa i den gamla huven, var det kanske så de menade i butiken? Annars lär jag ju byta hela takgenomföringen/bottendelen och det ville jag inte ens ge mig på sommartid med min höjdskräck, och nu är det vinter och svinhalt på taket. Vad ska man göra?! Ringa en ventilationsfirma kanske.

Jag blev ännu mer irriterad när jag insåg att det faktiskt går att köpa kompletta utbytesmotorer numera, som passar rakt av, men det vore ju trevligt om jag kunde använda min Systemair som jag vill minnas att jag betalade ett antal tusenlappar för.

En plåtis gör det lätt på en halvtimme men sen behöver elkabeln modifieras

Aha, byta takgenomföringen menar du? Varför behöver elkabeln modifieras?

Var precis upp på taket och kollade, fläktmotorn i sig heter SVAB SVF-7. Här är en bild på hur den ser ut:

IMG_0731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Bjjoan
  • Laddar…
Vad jag minns har svabfläktgenomföringen elanslutningen i facket bredvid kanalen och den nya fläktens anslutning sitter på utsidan så en ny kabelgenomföring behövs antingen i den nya fläktens bottenplatta eller in till takgenomföringens kopplingsplint svabfläkt.jpg
Skapa konto

Ah, du menade så. Helt rätt. :) Ruggigt lika bilder vi laddat upp för övrigt.

Men måste man byta bottendelen (genomföringen) för att kunna montera dit en Systemairfläkt? Det finns ju inget att skruva i vid två av skruvhålen, precis där elfacket är, så den gamla bottendelen är väl inte lönt att använda?

Det krävs att det finns nåt som bryter strömmen (arbetsbrytare) i angränsning till fläkten då det skall arbetas med den. Om jag minns rätt så sitter idag en brytare som bryter strömmen då man fäller upp den så det enklaste är nog att sätta ett jordat uttag på sidan av takgenomföringen och ha stickkontakt på den nya fläkten

Om den nya anslutningsplattan täcker hela takgenomföringen så kan man täta de bakre befintliga hålen och borra nya hål. Det är säkert inget fel på din gamla takgenomföring. Ar bottenplattan mindre än takgenomföringen gör en plåtslagare enkelt en övergång som passar.

Typ sätta en plåtbit som täcker igen "elfacket"? Det var nämligen så jag funderade på om man kunde göra innan jag la motorn i förrådet. Och sen skruva fast Systemairfläkten direkt ovanpå. Jag kanske är ute och cyklar dock, det kanske går att lossa hela den "undre huven" (den delen som är direkt under den övre huven som fällts undan på båda våra bilder)? Jag har nämligen inbillat mig hela tiden att den nedre delen sitter fast i genomföringen eller rentav är en del av den, men det kanske går att lossa även den delen? Så att den nya fläkten i princip hamnar dikt an taket, så att säga.

K Kingenkongen skrev:
Aha, byta takgenomföringen menar du? Varför behöver elkabeln modifieras?

Var precis upp på taket och kollade, fläktmotorn i sig heter SVAB SVF-7. Här är en bild på hur den ser ut:

[bild]

• Etikett på en maskin med information om reparation och tekniska specifikationer, inklusive motortyp och spänning, från Axenta Industri AB.
    Skapa konto
  • Öppen skorsten på taket med synliga rör och ledning för installation eller inspektion, omgiven av svart, mörk takplåt.
    Skapa konto
Hej! Min fläkt gick av så ja tror att själva motor har pajat för när jag sätter på fläkten då själva säkringen går av. Vet ni vart kan jag köpa så motor ??

H Hossein Jafari1 skrev:
Hej! Min fläkt gick av så ja tror att själva motor har pajat för när jag sätter på fläkten då själva säkringen går av. Vet ni vart kan jag köpa så motor ??
När jag hade problem med min fläkt för över tio år sen så fick en bekant som jobbar med ventilation tillverka en "mellanhuv", alltså en adapter, och montera upptill på den gamla huven och sen monterades en Systemair-fläkt på den adaptern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.