H Håbbe01 skrev:
När är huset buggt? Har huset självdrag idag så funkar badrumsfläktar dåligt och ger mest oljud. Bättre att med central fläkt suger ut från skorsten isåfall . Fönster öppna är väl en konsekvens för kass ventilation.
Oklar byggår, men tidigt 1900-tal. Men vi har inga problem med inomhusklimatet, torrt och friskt. Och sova med öppet fönster på sommaren är livskvalitet då man har ett hus i skärgården.
Är bara detta sovrum som är problemet. Så tips på mekanisk tilluft/frånluft som funkar i ett sovrum är det jag är ute efter.

Larsa Larsa skrev:
Oklar byggår, men tidigt 1900-tal. Men vi har inga problem med inomhusklimatet, torrt och friskt. Och sova med öppet fönster på sommaren är livskvalitet då man har ett hus i skärgården.
Är bara detta sovrum som är problemet. Så tips på mekanisk tilluft/frånluft som funkar i ett sovrum är det jag är ute efter.
Mini-ftx som förvärmer tilluften kanske?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mini-ftx som förvärmer tilluften kanske?
Ja jag har försökt läsa på om dom. Men känns som dom seriösa varianterna går på typ 5000kr och uppåt. Och då blir ju återbetalningstiden väldigt lång…

Larsa Larsa skrev:
Rekommenderar bordsfläkt

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Rekommenderar bordsfläkt
Hur ger en sådan frisk luft i ett sovrum?

Larsa Larsa skrev:
men det lär ju inte hjälpa om alla fönster är öppna. Luften tar ju lättaste vägen
Där har du problemet.
Du får se till att ha tillräckligt med frånluft (fläktstyrd) och sen strypa tilluften i de rum där det blir "för mycket" tilluft.

• Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Och då blir ju återbetalningstiden väldigt lång…
Att öppna fönstret i sovrummet en stund är ju å andra sidan i princip gratis.
Att stänga tilluften i köket och sätta på köksfläkten en dag eller vecka för att kolla om sovrummet får in tillräckligt med frisk luft genom den befintliga ventilen är så enkelt och billigt att du borde prova det innan du funderar på nån ny fläkt eller mini FTX.

Larsa Larsa skrev:
Skulle vilja ha en tystgående lågvarvig frånluftfläkt i ett sovrum för att få snurr på luften. Tanken är få in varmare frisk luft från ”storstugan” i ett instängt sovrum

Någon som har tips?

//Larsa
Nej nej ingen frånluft i sovrummet. Vill du ha mer cirkulation så kör en vanlig fläkt. Eller är det värmeförflyttare typ du söker mellan rum och redan har en till luft ventil? Funkar inte tillluften?

BirgitS
Larsa Larsa skrev:
På sommaren har vi öppna fönster med myggnät i sovrummen. Men när man drar ned rullgardinen i detta rum blir det instängt efter några timmar när man sover där och det inte blåser ute.
Är rullgardin så tät mot fönstret att den helt stänger av luftflödet?
I så fall går det kanske att göra något åt det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.