346 läst ·
23 svar
346 läst
23 svar
Frånluftsfläkt sovrum
Oklar byggår, men tidigt 1900-tal. Men vi har inga problem med inomhusklimatet, torrt och friskt. Och sova med öppet fönster på sommaren är livskvalitet då man har ett hus i skärgården.H Håbbe01 skrev:
Är bara detta sovrum som är problemet. Så tips på mekanisk tilluft/frånluft som funkar i ett sovrum är det jag är ute efter.
Mini-ftx som förvärmer tilluften kanske?Larsa skrev:
Oklar byggår, men tidigt 1900-tal. Men vi har inga problem med inomhusklimatet, torrt och friskt. Och sova med öppet fönster på sommaren är livskvalitet då man har ett hus i skärgården.
Är bara detta sovrum som är problemet. Så tips på mekanisk tilluft/frånluft som funkar i ett sovrum är det jag är ute efter.
Rekommenderar bordsfläktLarsa skrev:
Oklar byggår, men tidigt 1900-tal. Men vi har inga problem med inomhusklimatet, torrt och friskt. Och sova med öppet fönster på sommaren är livskvalitet då man har ett hus i skärgården.
Att öppna fönstret i sovrummet en stund är ju å andra sidan i princip gratis.Larsa skrev:
Att stänga tilluften i köket och sätta på köksfläkten en dag eller vecka för att kolla om sovrummet får in tillräckligt med frisk luft genom den befintliga ventilen är så enkelt och billigt att du borde prova det innan du funderar på nån ny fläkt eller mini FTX.
Husägare
· Västernorrland
· 2 565 inlägg
Nej nej ingen frånluft i sovrummet. Vill du ha mer cirkulation så kör en vanlig fläkt. Eller är det värmeförflyttare typ du söker mellan rum och redan har en till luft ventil? Funkar inte tillluften?Larsa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 144 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 144 inlägg
Är rullgardin så tät mot fönstret att den helt stänger av luftflödet?Larsa skrev:
I så fall går det kanske att göra något åt det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden