Skulle vilja ha en tystgående lågvarvig frånluftfläkt i ett sovrum för att få snurr på luften. Tanken är få in varmare frisk luft från ”storstugan” i ett instängt sovrum

Någon som har tips?

//Larsa

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Inte svar på din fråga utan en allmän rekommendation

Sovrummet behöver frisk tillluft utifrån(inte från storstugan)

Sätt en frånluftsfläkt i bad/dusch om du inte redan har mekanisk ventilation.

• Gilla
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte svar på din fråga utan en allmän rekommendation

Sovrummet behöver frisk tillluft utifrån(inte från storstugan)

Sätt en frånluftsfläkt i bad/dusch om du inte redan har mekanisk ventilation.
Jo jag har bra ventilation i huset, men detta sovrum blir det inget flöde i. Finns en fullt öppen ventil, men luften står helt still. Är lite trång ingång i vinkel så tror det beror på det. Måste få till ett genomflöde på något sätt och tänker att frånluft är smartast i just denna situation.

Finns det någon överluft från sovrummet eller en bra springa under dörren så luften kan röra sig ut från rummet?

Om jag förstår dej rätt finns det en fullt öppen tillluftsventil i sovrummet och du önskar mer frisk luft i sovrummet?

Är ett gammalt hus värms mest med luft/luft, men eldas också kalla månader. Så är väl mest undertryck då man eldar, annars inget. 100mm ventil i yttervägg i alla rum. Till detta sovrum är alltid dörren öppen. Men luften står helt still, blir varmt och kvalmigt om två personer sover där inne (med öppen dörr och ventil)

Har du provat att sätta på ev fläktar i bad/dusch och kök?

Värmen kompletteras med elradiatorer i sovrummen, så tänker att om jag blåser in uteluft då det är kallt blir det dyr uppvärmning.

Om "alla" rum har tillluft skulle jag i 1:a hand prova att stänga tillluften i köket och sätta på köksfläkten, det borde dra frisk luft genom sovrummet

På sommaren har vi öppna fönster med myggnät i sovrummen. Men när man drar ned rullgardinen i detta rum blir det instängt efter några timmar när man sover där och det inte blåser ute.

Förstår att det låter konstigt, men luften står still. Så tror mekanisk till eller frånluft måste till

Larsa Larsa skrev:
Värmen kompletteras med elradiatorer i sovrummen, så tänker att om jag blåser in uteluft då det är kallt blir det dyr uppvärmning.
Du behöver frisk uteluft i rummet. Du har en ventil genom vägg men inget flöde. Flödet får du genom att öka frånluften i våtrummen

Du kan inte hävda att röra runt luft är en bra sätt att lösa detta. Tillskottsfukt, koldioxid skapas av de boende och måste ut och ersättas av friskluft o inte gammal skit luft.

Är du rädd för ventilationsförluster så ftx en lösning, men den förlusten är inte så dominerande än vad effekten av lite kallras kan ge vid minusgrader.

Vill du kompensera för ventilationsförluster så kika på fönster, vind, vägg isolering isåfall vilket ger större effekt över året än kass ventilation

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Du behöver frisk uteluft i rummet. Du har en ventil genom vägg men inget flöde. Flödet får du genom att öka frånluften i våtrummen

Du kan inte hävda att röra runt luft är en bra sätt att lösa detta. Tillskottsfukt, koldioxid skapas av de boende och måste ut och ersättas av friskluft o inte gammal skit luft.

Är du rädd för ventilationsförluster så ftx en lösning, men den förlusten är inte så dominerande än vad effekten av lite kallras kan ge vid minusgrader.

Vill du kompensera för ventilationsförluster så kika på fönster, vind, vägg isolering isåfall vilket ger större effekt över året än kass ventilation
Jo jag vet, men läs mitt senaste inlägg (tror vi skrev samtidigt). Just detta rum är en bermudatriangel gällande luftflöde.

Larsa Larsa skrev:
Jo jag vet, men läs mitt senaste inlägg (tror vi skrev samtidigt). Just detta rum är en bermudatriangel gällande luftflöde.
Sätt dit en rejäl frånluftsfläkt på taket om du har självdrag idag, billigt o effektivt.

tacksam för era förslag. Jag har två boenden, båda lastgamla. Det ena har jag satt in två badrumsfläktar och en köksfläkt som alla har konstant lågvarv, och där är inomhusklimatet
H Håbbe01 skrev:
Sätt dit en rejäl frånluftsfläkt på taket om du har självdrag idag, billigt o effektivt.
men det lär ju inte hjälpa om alla fönster är öppna. Luften tar ju lättaste vägen

Larsa Larsa skrev:
tacksam för era förslag. Jag har två boenden, båda lastgamla. Det ena har jag satt in två badrumsfläktar och en köksfläkt som alla har konstant lågvarv, och där är inomhusklimatet

men det lär ju inte hjälpa om alla fönster är öppna. Luften tar ju lättaste vägen
När är huset buggt? Har huset självdrag idag så funkar badrumsfläktar dåligt och ger mest oljud. Bättre att med central fläkt suger ut från skorsten isåfall . Fönster öppna är väl en konsekvens för kass ventilation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.