346 läst ·
23 svar
346 läst
23 svar
Frånluftsfläkt sovrum
Sida 1 av 2
Skulle vilja ha en tystgående lågvarvig frånluftfläkt i ett sovrum för att få snurr på luften. Tanken är få in varmare frisk luft från ”storstugan” i ett instängt sovrum
Någon som har tips?
//Larsa
Någon som har tips?
//Larsa
Jo jag har bra ventilation i huset, men detta sovrum blir det inget flöde i. Finns en fullt öppen ventil, men luften står helt still. Är lite trång ingång i vinkel så tror det beror på det. Måste få till ett genomflöde på något sätt och tänker att frånluft är smartast i just denna situation.F fribygg skrev:
Är ett gammalt hus värms mest med luft/luft, men eldas också kalla månader. Så är väl mest undertryck då man eldar, annars inget. 100mm ventil i yttervägg i alla rum. Till detta sovrum är alltid dörren öppen. Men luften står helt still, blir varmt och kvalmigt om två personer sover där inne (med öppen dörr och ventil)
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På sommaren har vi öppna fönster med myggnät i sovrummen. Men när man drar ned rullgardinen i detta rum blir det instängt efter några timmar när man sover där och det inte blåser ute.
Förstår att det låter konstigt, men luften står still. Så tror mekanisk till eller frånluft måste till
Förstår att det låter konstigt, men luften står still. Så tror mekanisk till eller frånluft måste till
Du behöver frisk uteluft i rummet. Du har en ventil genom vägg men inget flöde. Flödet får du genom att öka frånluften i våtrummenLarsa skrev:
Du kan inte hävda att röra runt luft är en bra sätt att lösa detta. Tillskottsfukt, koldioxid skapas av de boende och måste ut och ersättas av friskluft o inte gammal skit luft.
Är du rädd för ventilationsförluster så ftx en lösning, men den förlusten är inte så dominerande än vad effekten av lite kallras kan ge vid minusgrader.
Vill du kompensera för ventilationsförluster så kika på fönster, vind, vägg isolering isåfall vilket ger större effekt över året än kass ventilation
Jo jag vet, men läs mitt senaste inlägg (tror vi skrev samtidigt). Just detta rum är en bermudatriangel gällande luftflöde.H Håbbe01 skrev:Du behöver frisk uteluft i rummet. Du har en ventil genom vägg men inget flöde. Flödet får du genom att öka frånluften i våtrummen
Du kan inte hävda att röra runt luft är en bra sätt att lösa detta. Tillskottsfukt, koldioxid skapas av de boende och måste ut och ersättas av friskluft o inte gammal skit luft.
Är du rädd för ventilationsförluster så ftx en lösning, men den förlusten är inte så dominerande än vad effekten av lite kallras kan ge vid minusgrader.
Vill du kompensera för ventilationsförluster så kika på fönster, vind, vägg isolering isåfall vilket ger större effekt över året än kass ventilation
tacksam för era förslag. Jag har två boenden, båda lastgamla. Det ena har jag satt in två badrumsfläktar och en köksfläkt som alla har konstant lågvarv, och där är inomhusklimatet
men det lär ju inte hjälpa om alla fönster är öppna. Luften tar ju lättaste vägenH Håbbe01 skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
När är huset buggt? Har huset självdrag idag så funkar badrumsfläktar dåligt och ger mest oljud. Bättre att med central fläkt suger ut från skorsten isåfall . Fönster öppna är väl en konsekvens för kass ventilation.Larsa skrev: