Hej!
Jag bor i ett parhus som är på 2,5 plan + källare (mycket trappor blir det). Det är mekanisk frånluft och det finns frånluft på alla plan utom på det översta. Troligtvis är vindsplanet inrett x antal år efter att övrigt blev byggt.
Jag har under de år vi bott här funderat på om man kanske borde få till frånluft från vindsplanet också. Under vissa delar av året/väderlekar så upplever jag inte att det dras in nämnvärt med luft i tilluftsventilerna på vindsplanet. Gissar att det beror på att suget från övriga plan inte orkar med vindsplanet.
På vindsplanet finns det en toalett (som används ganska lite) och ett stort sovrum, samt två skrubbar.

Jag ser tre alternativ:
1. Det bästa vore ju att dra ventilation från toaletten och koppla på den mekaniska frånluften. Tyvärr så blir det nästan omöjligt och skulle kräva stora ingrepp i golv och/eller tak.
2. Det finns två tilluftsventiler. Man skulle kunna sätta in en paxfläkt i det ena så får man frånluft :)
3. Sätta en paxfläkt i toaletten och dra ventilationsrör genom kattvind och ut genom takfoten i hörnet. (Se bild).

Alternativ 1 är som sagt ej ett alternativ egentligen.
Alternativ 2 är ju enkelt, men toaletten ventileras då inte nämnvärt, samt att man får en fläkt vid sängen som säkert blir störande.
Alternativ 3 känns som det mest realistiska om nu inte utloppet i takfot är dåligt? Utloppet blir ca 50 cm från takfotsventilationen som består av runda hål (se bild). Utloppet kommer ju också att ligga lägre än fläkten i toaletten.

Någon som har kloka åsikter kring mina funderingar?

mvh
Johan

Bild:
Schematisk ritning av ett parhus med markerade ventilationsvägar, inklusive ett förslag för nytt utblås på vindsvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med kontinuerlig fläktdrift spelar det ingen roll om utblåset i fasad sitter lägre. Vill du inte gå upp genom tak? Det finns mängder av huvar som passar i en betongpanna. Vad du än väljer är det svårt att få friskluftsintagen att fungera åt rätt håll och den luft som ventilerar vindsvåningen kommer säkerligen istället upp genom trapphuset. https://www.google.se/search?q=vent...&ictx=1&fir=MyKvPzxL7fNMpM%3A%2CO8OHjapscIBno

E exerg skrev:
Med kontinuerlig fläktdrift spelar det ingen roll om utblåset i fasad sitter lägre. Vill du inte gå upp genom tak? Det finns mängder av huvar som passar i en betongpanna. Vad du än väljer är det svårt att få friskluftsintagen att fungera åt rätt håll och den luft som ventilerar vindsvåningen kommer säkerligen istället upp genom trapphuset. [länk]
Tack för svaret.
Jo, genom taket är ju en möjlighet som skulle funka. Dock så blir det ytterligare en genomföring genom tak med risk för läckage mm. Vi har redan skorsten, avloppsluftning och frånluftsfläkten.

Du tror alltså att luft ändå skulle tryckas upp genom trapphuset trots de befintliga frånluften på övriga plan samt då eventuellt tillskott längst upp?!
Det är väl inte hela världen i och för sig. Huvudsaken att man minimerar risken att det trycks upp på kallvinden.

Någon annan som har goda råd/erfarenheter?

/Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.