Hej.

Har en inredd vindsvåning på ca 60kvm. Helt öppen planlösning, dvs ett stort rum. Finns 2 takfönster med fönsterventil på. samt 4 fönster i en takkupa (stå höjd)Värms upp med luftvärmepump.
Används idag som vårt sovrum enbart.

Men, ingen ventilation finns mer än ventilerna på takfönstren. (ca 1,5 dm långa)
Nu på hösten, om lvp är avstängd blir det kondens och imma på samtliga glas, dvs fuktig miljö.

Har satt in en frånluftsventil men verkar inte göra någon skillnad.
Bör jag sätta en fläkt istället så att det blir riktig frånluft?
Den kan bara köras dagtid i sådant fall eftersom vi sover där uppe.
Friskluftsventil kan jag inte sätta in, för då hamnar den mitt emot frånluftsventilen. Har bara möjlighet att sätta ventiler i själva kupan.
Tyvärr kan jag inte göra åverkan på taket då det är en bostadsrätt.

Hur ska jag tänka med ventilation uppe?
Känns svårt eftersom jag är så begränsad.

På bottenplan är det frånluft i bad och kök, friskluft i övriga rum.

Det låter som att det måste till mer tilluft.
Jag utgår från att det är en trappa upp. Finns dörr? Stängd? Finns luftspalt nertill?

Det är en trappa upp, inga väggar eller dörrar. Så helt öppet i trappen från nedervåningen.

Då skulle det ju också kunna tänkas att testa att tillföra mer tilluft på nedervåningen.

Har satt in 4 nya tilluftsventiler i bottenplan. Svårt att veta om dessa gett effekt på ovanplan. Dels pga vädret som växlat samt bara haft det ca 1 vecka.
Det som går att konstantera är att vid avstängning av lvp kommer imman på fönstren.

Min allmänna fundering är om mekanisk frånluft, i form av ex pax fläkt behövs på ovanvåningen.
Har läst mycket men de flesta har fler rum samt badrum etc på ovanplan.
Min spontana tanke är att den luft som kommer upp idag har ingenstans att ta vägen.
Dock är jag lite tveksam då jag helst inte vill suga ut all värme, samt lyssna på ljudet som en fläkt ger.

Tanke 2 är att kanske frånluft på ovanplan bidrar till bättre luft nere?
Samtidigt kanske detta gör att all värme på nedre plan försvinner upp och ut.

Har fastnat lite i mitt tänkande och vet eg inte hur jag ska gå vidare just nu.

Har exakt samma problem som du fast min övervåning är lite mindre. Har en tilluft och får kondens på takfönsterna och ibland även på andra fönster. Har testat att ventilera både upp och ner genom golvet med värmeflyttare men verkar inte vara bra. Ringde en tekniker idag som kommer och kollar, så får se vad lösningen blir.

aanderrsson skrev:
Har exakt samma problem som du fast min övervåning är lite mindre. Har en tilluft och får kondens på takfönsterna och ibland även på andra fönster. Har testat att ventilera både upp och ner genom golvet med värmeflyttare men verkar inte vara bra. Ringde en tekniker idag som kommer och kollar, så får se vad lösningen blir.
Spännande. Meddela gärna svaret sedan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.