Har ett tak med tegelpannor (och med en taklutning på ca 27 grader) och som nu behöver bytas ut. Mina frågor:

1. Vilket takmaterial står bäst emot de allt starkare vindar vi har börjat få - tegelpannor, betongpannor eller plåttak?
2. Kan jag utgå ifrån att jag kan byta från tegel- till betongpannor eller kan jag behöva förstärka bjälkarna i takkonstruktionen?
3. Vilka är för- och nackdelarna om jag i stället övergår till ett plåttak?
4. Vid ett plåttak: finns synpunkter på plåtar i aluzink?

Tacksam för professionella synpunkter.

Roland

Tyvärr kan jag inte bidra med så många synpunkter (framför allt inte proffessionella), men eftersom ingen annan har svarat hittills så svarar jag på de punkter där jag har ett litet (ganska minimalt) hum om saken : )

2. Du får ta med i beräkningarna att betongpannor lagrar mer vatten än tegel (2ggr?) och ett betongpannetak blir därför avsevärt tyngre under fuktiga perioder än ett tegeltak.
3. Största fördelen med plåttak är att det är löjligt mycket lättare :D

Stabo skrev:
Tyvärr kan jag inte bidra med så många synpunkter (framför allt inte proffessionella), men eftersom ingen annan har svarat hittills så svarar jag på de punkter där jag har ett litet (ganska minimalt) hum om saken : )

2. Du får ta med i beräkningarna att betongpannor lagrar mer vatten än tegel (2ggr?) och ett betongpannetak blir därför avsevärt tyngre under fuktiga perioder än ett tegeltak.
3. Största fördelen med plåttak är att det är löjligt mycket lättare :D
Det är tegel som lagrar vatten, inte betong... byter själv från tegel till betong, och betongtaket blir faktiskt lättare än tegeltaket ! (enkupig falsad tegel)

R.

R Ricky_SE skrev:
Det är tegel som lagrar vatten, inte betong... byter själv från tegel till betong, och betongtaket blir faktiskt lättare än tegeltaket ! (enkupig falsad tegel)

R.
Aldrig lagt ett betongpannetak som varit lättare än tegel.. vilka betongpannor lägger du? Tegel brukar vara runt 30kg/kvm och betong upp till 50kg/kvm

Betongpannorna kommer inte ”lagra” vatten tills ytan är slut sen kommer dom agera lika mycket om inte mer svamp än lerteglet.

Lerpannor är helt överlägsen betong i livslängd men för dom allra flesta håller båda alternativen länge nog att man inte behöver bry sig om det igen.

• Gilla
Kjell-Anders och 1 till
  • Laddar…
R rolnol skrev:
Har ett tak med tegelpannor (och med en taklutning på ca 27 grader) och som nu behöver bytas ut. Mina frågor:

1. Vilket takmaterial står bäst emot de allt starkare vindar vi har börjat få - tegelpannor, betongpannor eller plåttak?
2. Kan jag utgå ifrån att jag kan byta från tegel- till betongpannor eller kan jag behöva förstärka bjälkarna i takkonstruktionen?
3. Vilka är för- och nackdelarna om jag i stället övergår till ett plåttak?
4. Vid ett plåttak: finns synpunkter på plåtar i aluzink?

Tacksam för professionella synpunkter.

Roland
1. Jag tror alla leverantörer idag har monteringsanvisningar beroende på hur utsatt läge taket befinner sig på, alltså mer skruvade pannor eller alternativa infästningar som ”tål” mer vind
2. Det finns krav på dimensioner för takstolar och underlagstak. Leverantören av pannor kan kräva kraftigare bärläkt tex om underlagstaket inte uppfyller kraven.
3. Plåt är lättare för konstruktionen. Betydligt mer omständigt och kostsamt om du i efterhand ska göra nya genomföringar och ska få ordentligt gjort med tätskikt etc..
(gäller både falsat plåttak och typ trp pannplåt-profiler etc)
4. Aluzinken vill jag minnas hade jätteproblem med att det reagerade och började vittra sönder från alla möjliga typer av nedfall på taken typ runt köksfläktar och liknande.. var länge sen jag själv jobbade med det så där får någon annan flika in.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.