På alla riktiga snickerier som jag har besökt har det alltid funnits något tungt som måste bäras runt på. Om du tänker efter, har du själv någonsin blivit inbjuden till ett snickeri utan att det varit något tungt som skulle flyttas runt? Men bygga något är kul det också.

• Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
På alla riktiga snickerier som jag har besökt har det alltid funnits något tungt som måste bäras runt på. Om du tänker efter, har du själv någonsin blivit inbjuden till ett snickeri utan att det varit något tungt som skulle flyttas runt? Men bygga något är kul det också.
Så sant. Hade aldrig upplevt "tungt" förrän jag kom ner till Daniel. (Eller, jovars...) Har varit med och gjort stolpar som i efterhand visat sig väga ca 100 kg. Då kände jagmig klen och så här i efterhand förstår jag ju varför. Kruxet är ju att man vill snickra och inte flytta runt, det här tål att tänka på... :)

//Ronnie

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Kruxet är ju att man vill snickra och inte flytta runt, det här tål att tänka på...
Det är därför man bjuder in folk som får bära.. ;)

P Pysslarn skrev:
En liten up to date-post bara.

Så vad har hänt sedan senast då? Dessvärre mindre än jag önskat. Efter tre utmattningsdepressioner hamnar jag då och då i "en dip" vilket påverkar min arbetskapacitet negativt. Sånt är nu livet och därför "kaskadpostar" jag — det blir inlägg när det hänt något sas.

[bild]

Norrväggen i stort sett klar. Väggarna går ju snorfort, kruxet är taket. Cc mellan takbjälkarna varierar mellan 735-845 mm (var väl fredag em när de sattes) vilket fått mig att tänka att det blir väl stort spill om jag använder mineralullmatta. Då tänkte jag mattan på tvären, en oväntad knäpp fick mig att testa mattan på längden istället. Det visade sig att en hel 1200 x 565 mm plus en del där andra biten användes i nästa fack mellan takbjälkarna gav ett minimalt spill.

Nästa problem: hur få upp dubbla lager (95 + 95 mm) med mineralull utan att vara siamesisk bläckfisktvilling? Nöden är uppfinningarnas moder men här kännde jag mig föräldralös; så småningom löste det sig ändå.

Jag klamrar upp längder med murarsnöre på lagom höjd på insidan av ena takbjälken, sedan klämmer jag upp ett vp-rör (heter det väl?) mellan takbjälkarna som stöd för mineralullmattan. Sticker in mattan och säkrar den med ytterligare ett eller två rör. Sedan tar jag murarsnörena och spänner dem mellan bjälkarna så att de håller uppe mineralullen.

[bild]

[bild]

Anledningen till att strula med dubbla lager istället för att använda 170 mm tjock mineralull då? Eftersom jag får skarvar i isoleringen minimeras effekterna av det genom att jag förskjuter skarvarna mellan de två lagren ull. Känns bra helt enkelt.

Då så, en lång och tradig post når äntligen sitt slut. Förhoppningsvis blir det lite kuligare grejor nästa gång.
Ha det gott, alla!
//Ronnie
P Pysslarn skrev:
En liten up to date-post bara.

Så vad har hänt sedan senast då? Dessvärre mindre än jag önskat. Efter tre utmattningsdepressioner hamnar jag då och då i "en dip" vilket påverkar min arbetskapacitet negativt. Sånt är nu livet och därför "kaskadpostar" jag — det blir inlägg när det hänt något sas.

[bild]

Norrväggen i stort sett klar. Väggarna går ju snorfort, kruxet är taket. Cc mellan takbjälkarna varierar mellan 735-845 mm (var väl fredag em när de sattes) vilket fått mig att tänka att det blir väl stort spill om jag använder mineralullmatta. Då tänkte jag mattan på tvären, en oväntad knäpp fick mig att testa mattan på längden istället. Det visade sig att en hel 1200 x 565 mm plus en del där andra biten användes i nästa fack mellan takbjälkarna gav ett minimalt spill.

Nästa problem: hur få upp dubbla lager (95 + 95 mm) med mineralull utan att vara siamesisk bläckfisktvilling? Nöden är uppfinningarnas moder men här kännde jag mig föräldralös; så småningom löste det sig ändå.

Jag klamrar upp längder med murarsnöre på lagom höjd på insidan av ena takbjälken, sedan klämmer jag upp ett vp-rör (heter det väl?) mellan takbjälkarna som stöd för mineralullmattan. Sticker in mattan och säkrar den med ytterligare ett eller två rör. Sedan tar jag murarsnörena och spänner dem mellan bjälkarna så att de håller uppe mineralullen.

[bild]

[bild]

Anledningen till att strula med dubbla lager istället för att använda 170 mm tjock mineralull då? Eftersom jag får skarvar i isoleringen minimeras effekterna av det genom att jag förskjuter skarvarna mellan de två lagren ull. Känns bra helt enkelt.

Då så, en lång och tradig post når äntligen sitt slut. Förhoppningsvis blir det lite kuligare grejor nästa gång.
Ha det gott, alla!
//Ronnie

=) ser isoleringenskarven på samma nivå.. får mig och tänka på en nybliven ingenjör som flexadmusklerna tyckte blir större kallras när man har skarven i nivå.... jaha tyckte jag och frågade efter rapporten som vissar det ... väntar ännu 16mån gått ^_^

Åh, lite klassiskt akademikerförakt! Nu kan man på din beskrivning inte förstå hur han menade, men jag kan berätta att man behöver inte visa på någon ”rapport” för att kunna dra slutsatser baserade på kunskap om värmetransport genom konduktion, strålning och konvektion. Om den nybakade ingenjörens analys var rimlig i det här fallet kan jag inte svara på.

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering bara...

I slutet av 2017 såg jag ljuset i tunneln och tänkte att jag skulle vara klar före jul med byggjobbet i den blivande verkstaden. En veckas influensa eller vad det nu var däckade mig totalt (alla som haft manssnuva vet vad jag menar) och sedan kom julen. Scheisse! Ja, inte julen alltså utan förseningen.

Läget är alltså sålunda: idag är ca hälften av taket är isolerat. Jag isolerar underifrån med dubbla lager av 95 mm mineralull, det är mycket mätande, skärande och sättande eller vad det nu kan heta när man isolerar. Dessutom håller jag ullen på plats med murarsnöre — en egenutvecklad metod jag har för avsikt att patentera pga dess överlägsna smidighet jämfört med alla andra metoder. ;) I original låg isolering på läkt, utan ångspärr, sedan undertak i form av gips.
Som jag ser det är vinsten att jag kan montera ångspärr direkt på ullen och sedan sätta innertak. Kanske är jag bara dum i huvudet men jag har aldrig gjort det här tidigare...

Hur som helst, taket blir klart i helgen, resterande väggpartier (mindre än 20%) några timmar, ångspärr, OSB och sedan spånskiva — jag ger det max en vecka! Snart kommer det lite bilder för dem som gillar gul isolering (jag tycker det är finare med än utan och det blir definitivt ljusare) bara för att visa att den här tråden "is based on a true story".

I taket blir det förmodligen tio mm spånskiva vilket ger mig tillfälle att hyra en skivhiss. Helt nytt för mig men eftersom jag är sjuttio cm för kort och saknar ca sex armar plus att jag är för klen känns det som en självklar lösning. Det blir säkert kul. Tar väl max en halvdag.

Nästa steg är lite elpyssel i form av att få in trefas, när det gäller övrig el tänker jag avvakta och leva i en härva av förlängningssladdar tills dess jag tror att jag vet var maskiner och uttag ska vara. Sedan ska jag anlita världens bästa elektriker (jäpp, han finns i Varberg) om han fortfarande har kvar sin firma, tid och lust att hjälpa mig igen.

Så, summa summarum, projektet lever om än stundtals i vegetativt tillstånd men evolutionen är obönhörlig; det kommer att bli klart. Snart!

//Ronnie

PS Min älskling som är mycket engagerad i processen bad mig skriva ner vad som behövde göras för att få det hela klart så att vi tillsammans kunde bocka av allt efter hand fick mig att påbörja en sådan lista. Efter tio minuter och tre tättskrivna A4-sidor slutade jag skriva... Det är mycket pyssel som återstår totalt sett. MEN — jag är på upploppet! DS

• Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Härligt att det rör på sig i bygget! Glesen (läkten) behövs när du skivar, så du har något att skruva i.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Härligt att det rör på sig i bygget! Glesen (läkten) behövs när du skivar, så du har något att skruva i.
Tänkte jag göra direkt i takbjälkarna för att vinna lite takhöjd, är väl ok eller?

//Ronnie

Du bör ha ett upplag vid varje skarv samt att c/c 1200 (mellan takstolarna) är för glest.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Du bör ha ett upplag vid varje skarv samt att c/c 1200 (mellan takstolarna) är för glest.
Ok, har ca 800 mm + mellan bjälkarna iofs men du har såklart rätt angående skarvarna.

Tack för hjälpen med att tänka rätt!
//Ronnie

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nästa steg är lite elpyssel i form av att få in trefas, när det gäller övrig el tänker jag avvakta och leva i en härva av förlängningssladdar tills dess jag tror att jag vet var maskiner och uttag ska vara. Sedan ska jag anlita världens bästa elektriker (jäpp, han finns i Varberg) om han fortfarande har kvar sin firma, tid och lust att hjälpa mig igen.
Är det inte läge att i varje fall sätta takdosor nu när du ändå har taket öppet? Visst, lite utanpåliggande kabel kan man väl tåla i en verkstad, men det är i varje fall skönt att slippa kabeln som skall dras från brytaren utmed vägen och sen upp i taket. Alltså, minst en dosa i taket, och sen kan du sy ihop armaturerna med EKRK el motsv.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Förstår hur du tänker bygga_bo, och du har naturligtvis rätt egentligen. Men... jag ser det främst som en bättre lösning ur ett estetiskt perspektiv kanske (har nog fel) och tror inte att en utanpåliggande kabel kommer att ge mig några svåra praktiska problem där den ska dras.
Som läget är nu prioriterar jag lättaste och snabbaste lösningen.

Stort tack ändå för ditt påpekande, jag har tänkt fel förr så jag är tacksam för all input!
//Ronnie

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Jag förstår också hur du tänker - det gäller att välja sina strider. Skall man rida på paragraferna är det dessutom behörighetskrävande att sätta dosor/rör, så din lösning förenklar logistiken med elektrikern.

Ett tips är dock att dra kabeln utmed väggen, inte utmed vägen som jag skrev ;)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Förstår hur du tänker bygga_bo, och du har naturligtvis rätt egentligen. Men... jag ser det främst som en bättre lösning ur ett estetiskt perspektiv kanske (har nog fel) och tror inte att en utanpåliggande kabel kommer att ge mig några svåra praktiska problem där den ska dras.
Som läget är nu prioriterar jag lättaste och snabbaste lösningen.

Stort tack ändå för ditt påpekande, jag har tänkt fel förr så jag är tacksam för all input!
//Ronnie
Jag tycker att du gör helt rätt. Utanpåliggande är enkelt och överskådligt. Snabbare att ändra/komplettera/dra om i framtiden. Dessutom kan du fästa upp prylar i tak/väggar etc utan att behöva bekymra dig om dolda rör.

En anledning till att fälla in elen skulle dock kunna vara om man i framtiden tänker att man själv (eller en framtida köpare) vill använda utrymmet till något annat (tex kontor) och då inte tycker att utanpåliggande el är så kul. Men med tanke på ditt intresse och utvecklingskurva så känns det som en liten risk

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag hade dragit belysning i rör i väggen och kraft utanpåliggande. Belysningen är ganska statisk medans det ger dig möjligheter att justera uttagen där du vill ha dem. Möjligtvis vissa "vanliga" uttag i rör också.

Föresten har för mig att det blir billigare att köpa en skivhiss via Tyskland än att hyra den och sedan sälja den. Men nu är kanske ditt behov inte så stort, så du klarar dig med en/två dagars hyra.
(Om du köper en så kan jag köpa den av dig, jag kommer behöva en i Juni/Juli kanske ännu senare. Eller om jag köper den och du lånar den. Skicka mig ett PM om du är inresserad så snackar vi om det).

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.