Från garage till "multiverkstad" — en riktigt seg byggtråd

30k läst  190 svar

1. P
    Medlem · Nivå 11
    Tack för idéer, vettig kompromiss men isoleringsarbetet (ångspärr uppe till 90% på väggarna) har gått så långt att dold eldragning är ett passerat stadium. Kommer inte att backa tåget.

Fint erbjudande ang skivhiss, stort tack för det men jag kan hyra för 140:- ex moms/dag och räknar med att bli klar på en dag. Men som sagt: tack ändå!

Tack för alla vettiga synpunkter, tar fortsatt gärna emot sådana.
    //Ronnie

2. E
    Medlem Nivå 4
    Ett tips som elektrikern kom med som drog elen i mitt garage och som jag blev mycket nöjd med är att montera 60x40mm kabelkabel runtom hela vägen istället för taklist. En bit av samma kanal ner till centralen och sedan är det bara snyggt spikade kablar rakt ner från kanalen ner till varje uttag / strömbrytare. Oerhört lätt att bygga ut också i framtiden.

60x40mm passade bra här med marginal för framtida tillägg men man kan ju anpassa storleken efter behov.

3. P
    Medlem · Nivå 11
    Så, då var det dags för en liten statusrapport. Blev ju inte klar med byggjobbet före jul som jag tänkte och under helgerna har det inte hänt mycket, ska sanningen fram är det först i går och i dag som jag kunnat lägga några timmar i den blivande verkstaden.

Så vad har då hänt? Jo, hela taket är nu isolerat med dubbla lager mineralull som hålls på plats med murarsnöre. Om någon som ser bilderna associerar till kassler är det fullt begripligt.
    Nästa steg är ångspärr och sedan läkt att fästa spånskivorna som blir undertak i. Tack till Björn Melander som hjälpte mig att få huvudet någorlunda korrekt fastskruvat på axlarna i det ärendet.

Dessutom har jag satt isolering på större delen av väggen som ansluter garaget till huset. Denna kommer så småningom att komprimeras bakom dubbla lager gips och sedan OSB och spånskiva för ljudisoleringens skull. Lite ull har hamnat här och var på väggar där det fortfarande saknas isolering, men innan jag kan gå vidare måste jag rensa bort lite eldragning och byta en dosa som är gammal och ful samt sätta in en ny friskluftsventil. Sedan är det bara att köra på med isolering och ångspärr!

Här skulle det följa bilder men av någon j---a anledning skiter det sig ofta och blir inte som jag vill — är det mig eller forumet det är fel på? OBS Vill inte ha något svar på den frågan...

Bilder kommer i nästa post.
    //Ronnie

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 11
    Åsså bilder:

IMG_0307.JPG

En typisk del av taket.

IMG_0301.JPG

Dessvärre en typisk del av garaget, mycke mög på pallar som körs runt.

IMG_0302.JPG

Samma vy mot porten men med mitt senaste förvärv, en liten italiensk spånsug som skymtas i det nedre högra hörnet.

IMG_0305.JPG

För att kunna jobba över trappan som leder in i källaren har jag fått bygga plattformar att ställa stegar på. Dödssäkert! :)

IMG_0309.JPG

Kortänden som sitter ihop med huset, här blir det gips, OSB och spånskiva.

IMG_0310.JPG

Lite specialplattform pga höjdskillnader på ömse sidor av trappan. Här är också baksidan av husets elskåp vars framsida syns i carporten. Blir till att flytta när carporten ska inkluderas i verkstaden.

Redigerat 19 jan 18:48
    • Laddar…
  5. Shakula
    Husägare Nivå 6
    Förstod det som du skall ha två lager gips, osb och spån? Varför osb och spån? Räcker inte osb? Två lager gips för att få brandskydd? Du behöver EI30? Får du inte det med isolering, ett lager gips samt osb?

6. P
    Medlem · Nivå 11
    Var nog lite otydlig — det blir dubbelgips, OSB och spånskiva endast på väggen mot huset och enbart för ljudisolering.

I övrigt kör jag på OSB för att få bra fäste när jag skruvar upp prylar på väggarna och målad spånskiva ytterst för att jag gillar den släta ytan.

//Ronnie

7. V
    Medlem Nivå 1
    Det är ju ett garage som du lyckats stuva in alla dina "makalösa manicker" i. Hur får du in din bil? Inte ens en barncykel verkar få plats.Vad säger din byggnadsnämnd och ditt försäkringsbolag om din ändrade användning av garaget? Jag antar att du har väl inte frågat.
    hälsn. ingvar

8. P
    Medlem · Nivå 11
    Det har aldrig varit aktuellt att använda garaget som garage — har bara haft som förråd. Det finns en carport också för bilen men tanken är att den ska byggas om och bli en del av verkstaden.

Och, näe, jag har inte brytt mig om att fråga. ;)
    //Ronnie

9. V
    Medlem Nivå 1
    Tänkte väl det. Du kan ha skitit ganska rejält i det blå skåpet om du inte anmält dina ändringar åtminstone till ditt försäkringsbolag, då står du där med din tvättade hals. Jag hade brandskyddskontroll så sent som igår förmiddag, Jag fick bakstöt på att jag har två svarvar, en universalslipmaskin, och en hydraulisk press i källaren.+ vad som ryms i ca. 50 flyttkartonger. När han sett detta, ville han även se garaget och en bod jag har. I garaget har jag förutom bilen, en S80, en MIG-svets, arbetsbänk mm. I ett gammalt sopskåp åtkomligt endast utifrån och med god ventilation har jag gassvets och ett antal gasoltuber, jag har godkända skyltar på sopskåpet. Besiktningsmannen ville att jag skulle uppföra nytt förvaringsställe åtminstone för gasbehållarna längre bort från bostadshuset. Där fick jag!!

10. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 14
    Lite OT men om brandskyddskontrollen var där så var det var väl för att du har kamin/panna/gastuber, annars är de inte direkt runt och kollar...

Och så länge man håller sig till snickeri så tror jag inte försäkringsbolag har något att tycka om att man gör det i garaget.. Att svetsa och sånt är väl en annan sak.

• Laddar…
  11. V
    Medlem Nivå 1
    Jag har panna för pelletseldning så den 3-åriga brandskyddskollen kan jag inte undvika. När han ändå var här såg han skylten om gasbehållare på sopskåpet och ville se mer. Det går inte att nobba kollen, gör man det får man eldningsförbud, och i slutändan av det kommer försäkringsbolaget att säga upp försäkringen. Försäkringsbolagen och brandskyddskontrollanterna verkar ha bra kommunikationer sinsemellan. det är väl ett extraknäck dom har som inte ska synas utåt. Den här gången fick jag bara reklam på 6-kilos pulversläckare, brandfilt och brandvarnare. Man undrar vem dom jobbar åt egentligen. Om det är MARKNADEN eller kommunen.

12. P
    Medlem · Nivå 11
    Är rätt säker på att jag inte "skitit i det blå skåpet" — har inga verktyg eller maskiner som alstrar hetta eller gnistor förutom en bänkslip som ska ha plåtdurk under sig samt några vinkelslipar som enbart körs utomhus.
    Några heta arbeten ska ej förekomma i verkstaden, färger, lösningsmedel mm förvaras i ett annat utrymme så det är nog lugnt.

Kan dock förstå att inspektören tyckte det var spännande när han såg dina grejor, gastuber är väl ingen favorit. I händelse av eldsvåda kyler väl bara brandkåren med vatten men går inte in om det finns tuber som jag har förstått det.

Tack ändå för varningen!
    //Ronnie

13. P
    Medlem · Nivå 11
    Tanken är väl att förebygga att du, din familj eller dina grannar brinner inne. Det är väl dessutom en nyttig påminnelse, har du släckare, brandfilt och brandvarnare är det ju lugnt, om inte kanske man ska trycka på köpknappen... Man kan ju tacka nej också till olika erbjudanden, Sverige är ju i jämförelse med många andra fortfarande ett väldigt fritt land.

//Ronnie

14. P
    Medlem · Nivå 11
    bild.JPG

Nästan samma bild som postades 19 januari, som alla förstår går projektet i ett rasande tempo...

Bilden visar kortväggen mot resten av huset som ju ska ljudisoleras i möjligaste mån. All oönskad el är nu borta, isolering är på plats, och jag har — något "försänkt" — skruvat upp läkt för att sätta upp dubbla lager gips mellan reglarna.

Läkten var ursprungligen 45 x 45 reglar som jag fick klyva bort en tredjedel på för att få dem på plats utan allt för mycket bök, de är inpressade utanpå mineralullen som kommer att komprimeras när jag sätter upp gipsen som ska sitta i liv med reglarna. Syftet är att inte ha några tomma fack mot huset som kan bli resonanslådor. Utanpå gipsen ska sedan ångspärr och OSB- samt spånskivor upp.
    När det är gjort är det en dörr som ska sättas igen, därefter kan väggar och tak kläs med skivmaterial; det känns som att jag snart är i mål. :)

//Ronnie

Redigerat 10 mar 02:06
  15. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 14
    Härligt att det rör på sig.
    Vad gäller isoleringen ska den inte komprimeras utan vara löst packad och helst inte koppla ihop strukturerna om du vill ha en så bra ljudreduktion som möjligt. Kom ihåg att foga runt om samt alla genomföringar när du skivar med gips sen. Åsså inga generalskarvar försås.:)

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: