2 177 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Framtida grannmedgivande
Det är mer en bevisfråga.T TypRätt skrev:Jo men om grannen kommer till mig med en kloss i en icke skalenlig skiss och säger att hen avser bygga ett litet förråd. Sedan står där ett max size garage kan jag ju hävda att det inte var enligt överenskommelse och att medgivande således inte fanns och den skulle krävt bygglov. Dvs det är nu ett svartbygge.
Men för att göra min poäng tydlig:
Du ger ett grannemedgivande för en byggnad som ska ha en viss byggnadsvolym och användas som förråd. Grannen uppför byggnaden och tar byggnaden tas i bruk som gästhus och stora fönster installeras mot din tomt. Du har inte gett grannemedgivande till detta, du vill inte ha ett gästhus med stora fönster mot din fastighet, du ville ha det där förrådet utan fönster mot din tomt. Du har ingen legal rätt att stoppa grannen från att ha sitt gästhus där med stora fönster mot din tomt. Det är inte bygglovspliktigt att ta en komplementbyggnad i bruk som gästhus eller att ändra dess fasad så att den har stora fönster, ens inom 4,5 m från gränsen.
Ja av praktiska bevisskäl kan det vara bra att ha kvar det skriftliga grannemedgivandet. Men i sak behövs det endast när åtgärden utförs, det behövs inte alls för den resulterande byggnaden.T TypRätt skrev:Detsamma gäller ju omvänt om man byggt rätt men grannen inte kan läsa en skala. Alltså uppfattade den som mindre, bara för att processen uppförande är avslutad bör man nog inte kasta lappen med grannens medgivande då den bevisar att man byggt enligt överenskommelse och att det inte är ett svartbygge.
Ok då förstår jag vad du menade i ditt citat, jag avsåg inte utseende eller användningsområden i att man ansåg att inte rätt sak hade uppförts utan att man byggt något större.Claes Sörmland skrev:
Det är mer en bevisfråga.
Men för att göra min poäng tydlig:
Du ger ett grannemedgivande för en byggnad som ska ha en viss byggnadsvolym och användas som förråd. Grannen uppför byggnaden och tar byggnaden tas i bruk som gästhus och stora fönster installeras mot din tomt. Du har inte gett grannemedgivande till detta, du vill inte ha ett gästhus med stora fönster mot din fastighet, du ville ha det där förrådet utan fönster mot din tomt. Du har ingen legal rätt att stoppa grannen från att ha sitt gästhus där med stora fönster mot din tomt. Det är inte bygglovspliktigt att ta en komplementbyggnad i bruk som gästhus eller att ändra dess fasad så att den har stora fönster, ens inom 4,5 m från gränsen.
Ja av praktiska bevisskäl kan det vara bra att ha kvar det skriftliga grannemedgivandet. Men i sak behövs det endast när åtgärden utförs, det behövs inte alls för den resulterande byggnaden.
Men kontrakt är inte giltiga om de är bedrägliga så frågan är ju vad som händer om man menar att grannen medvetet säljer in något som anses mindre störande och som man visualiserar som litet och oanspråkligt för att sedan bygga något med annan form och funktion. Tex istället för ett förråd för krattor och en skottkärra uppförs en liten byggnation med två utedelar för luftvärmepump samt pump till poolen.
Även om du inte ka ha ett svepnade eller vet exakt vad du tänkt bygga. Skulle jag ändå se till atr få medgivande för en carport och bifoga en standardritning. Samt skriva att medgivandet är en överenskommelse byggd på att du gett ett medgivande tidigare.
Om du sen vill bygga något annat, har du ju ett annat läge mot grannen och de tar mentalt inte ställning till om X ska stå där alls, utan om X ska stå där istället för Y samt påminns om att du varit schysst tidigare.
Så får ni skriva ett nytt medgivande när det är dags.
Sen håller det kanske dåligt rättsligt men grannar vill oftast göra rätt för sig moraliskt. Dock skiter det sig nog om en ny granne flyttar in
Om du sen vill bygga något annat, har du ju ett annat läge mot grannen och de tar mentalt inte ställning till om X ska stå där alls, utan om X ska stå där istället för Y samt påminns om att du varit schysst tidigare.
Så får ni skriva ett nytt medgivande när det är dags.
Sen håller det kanske dåligt rättsligt men grannar vill oftast göra rätt för sig moraliskt. Dock skiter det sig nog om en ny granne flyttar in
Ja du kan inte få grannemedgivande för en byggnadsvolym och bygga en större. Det beror på att även tillbyggnad av en byggnads omfattas av det utökande bygglovskravet om åtgärden utförs inom 4,5 m från gränsen. Och att grannemedgivande krävs för att detta bygglovskrav ska lyftas. Men det är just nybyggnad och tillbyggnad som är de där åtgärderna som kan komma i fråga för grannemedgivanden för åtgärder kring byggnader (sen finns ju en rad åtgärder kring anläggningar också).T TypRätt skrev:
Många tror ju felaktigt att man som granne har rätt att styra över hur grannens byggnader ser ut inom 4,5 m från ens gräns. Det har man inte. Det enda skydd man har som granne är att grannen inte får orsaka betydande olägenhet med sina byggnadsverk.
Det behöver ju inte vara bedrägligt när någon säkrar en grannemedgivande för åtgärden att bygga ett förråd och sedan efter att förrådet är uppfört (väggens reglar står där och taket är på) kommer på att det vore nog bra att ändra användning till gästhus och att några fönster mot grannen också ska installeras.T TypRätt skrev:Men kontrakt är inte giltiga om de är bedrägliga så frågan är ju vad som händer om man menar att grannen medvetet säljer in något som anses mindre störande och som man visualiserar som litet och oanspråkligt för att sedan bygga något med annan form och funktion. Tex istället för ett förråd för krattor och en skottkärra uppförs en liten byggnation med två utedelar för luftvärmepump samt pump till poolen.
Är det planerat? Nej. Är det schysst mot den som gav grannemedgivandet? Nej. Men det står en fritt som fastighetsägare enligt den lag som nu har införts sen 1 december.
Jag roade mig med att besöka lite olika kommuners hemsidor, och ärligt talat varierar det stort vad man där anser hur ett grannemedgivande ska utformas.
Väldigt enkelt, tycker Vilhelmina Kommun
https://www.vilhelmina.se/media/1983/grannemedgivande.pdf
Helt enkelt bara att man medger placering närmare än 4,5 meter ...
Lunds kommun tänker lite annorlunda
Jag kan ju också tipsa om att kolla vilken förnämlig tjänst Lunds kommun har på den sidan jag länkade till:
"Ladda ned en kostnadsfri situationsplan"
Tänk om alla kommuner skulle ta efter ...
Men i vilket fall, det finns flera kommuner som erbjuder någon slags ungefär lika enkel blankett som Vilhelmina, men också flera som tycker att det ska göras ordentligt, som Lunds kommun tycker. Och naturligtvis hela spektrumet mellan.
Väldigt enkelt, tycker Vilhelmina Kommun
https://www.vilhelmina.se/media/1983/grannemedgivande.pdf
Helt enkelt bara att man medger placering närmare än 4,5 meter ...
Lunds kommun tänker lite annorlunda
Vad medgivandet ska innehålla
- Grannarna bör skriva under de handlingar som tydligt visar var den bygglovsbefriade åtgärden kommer placeras och hur den kommer att utformas. Det kan till exempel vara en situationsplan samt plan- och fasadritningar. Viktigt är att grannen förstår var åtgärden kommer att placeras och hur den kommer att se ut när den är uppförd.
- Det ska tydligt framgå vilken fastighet grannen som skrivit under äger.
- Medgivandet ska vara skriftligt.
Jag kan ju också tipsa om att kolla vilken förnämlig tjänst Lunds kommun har på den sidan jag länkade till:
"Ladda ned en kostnadsfri situationsplan"
Tänk om alla kommuner skulle ta efter ...
Men i vilket fall, det finns flera kommuner som erbjuder någon slags ungefär lika enkel blankett som Vilhelmina, men också flera som tycker att det ska göras ordentligt, som Lunds kommun tycker. Och naturligtvis hela spektrumet mellan.
Klicka här för att svara