309 läst ·
6 svar
309 läst
6 svar
Ombyggnad utan grannmedgivande
Vad säger lagen? Min grannes garage ligger en meter i från min tomtgräns. Garaget fanns på plats när jag köpte mitt hus för fem år sedan och finns ritat på detaljplanens karta. Nu har min granne, utan min vetskap eller ännu mindre medgivande plötsligt inrett garaget till bostad och hyrt ut till permanent boende. Den nya bostaden, med två fönster och balkong som vätter mot mig, gör att den som bor i garaget nu har full insyn över HELA min tomt. Så från att ha total avskildhet går jag nu mot full insyn i stället! Hade grannen frågat mig innan han började bygga om till bostad hade jag självklart sagt nej. Detta anade säkert grannen och har därför byggt om i smyg, utan min vetskap. Vad kan jag göra åt detta?
Att sätta in fönster är en bygglovspliktig förändring.
Att göra om biyta till boyta är bygglovspliktigt
Om sedan garaget/bostaden är åtskilda åt kommer grannen med stor sannolikhet även behöva separat VA avtal, ev. Även separat elavtal/elmätare. Kanske även separata sopkärl.
Att göra om biyta till boyta är bygglovspliktigt
Om sedan garaget/bostaden är åtskilda åt kommer grannen med stor sannolikhet även behöva separat VA avtal, ev. Även separat elavtal/elmätare. Kanske även separata sopkärl.
Nej, det kräver inte längre bygglov. Kravet försvann 1 december.Håkanen67 skrev:
Det är heller inte bygglovspliktigt och har nog aldrig varit det på det generella sättet.Håkanen67 skrev:
Håller med men berör inte TS.Håkanen67 skrev:
Om garaget är en fristående byggnad (alltså ej vidbyggt bostadshuset) så kan man utan bygglov eller anmälan göra om det till ett komplementbostadshus. Men då får det maximalt vara 30 kvm stort och 4,0 m högt till nock inom detaljplan. Eftersom du skriver att det är inom 2 m från gränsen så måste du ge skriftligt grannemedgivande för att åtgärden inte ska kräva bygglov.
Om garaget är större än 30 kvm, 4,0 m inom detaljplan krävs det bygglov för att ta byggnaden i anspråk eller inreda som en egen bostad. Då behövs inte ditt medgivande som granne, byggnadsnämnden beslutar.
Om garaget är vidbyggt bostadshuset (sitter ihop med det) gäller lite annat. Tar upp det om det är aktuellt.
Så finns inget bygglov och det verkligen har inretts en egen bostad i det gamla garaget lär grannen inte ha följt regelverket.
Om garaget är större än 30 kvm, 4,0 m inom detaljplan krävs det bygglov för att ta byggnaden i anspråk eller inreda som en egen bostad. Då behövs inte ditt medgivande som granne, byggnadsnämnden beslutar.
Om garaget är vidbyggt bostadshuset (sitter ihop med det) gäller lite annat. Tar upp det om det är aktuellt.
Så finns inget bygglov och det verkligen har inretts en egen bostad i det gamla garaget lär grannen inte ha följt regelverket.
Redigerat:
Klicka här för att svara