Hej,

Håller på att byta uttag i ett rum. Det handlar om 2 st. Bef uttag var ej jordade.

När jag kopplat loss bef uttag är det ett, enligt mig, getingbo framförallt för det ena uttaget, av kablar samt proppad jordkabel framdragen (?).

i alla fall, har tänkt att koppla in jorden nu till ett jordat uttag och behöver er hjälp om hur jag ska göra.

Bilder uttag 1
Elektriskt uttag under renovering med öppen vägg och synliga kablar, inklusive blå och gul/grön jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med otillkopplade kablar och en proppad jordledning inuti en vägg.
Skapa konto

Illustration uttag 1
Illustration av ett jordat eluttag med färgkodade ledningar för att visa kopplingsschemat.
Skapa konto

Bild uttag 2
Öppet eluttag med osäker kabelanslutning och synlig jordkabel, under renovering.
Skapa konto

Illustration uttag 2
Illustration som visar eluttag med gul jordkabel, blå nolla och brun fas.
Skapa konto

Uppskattar verkligen er hjälp!

/Simon

Det första du ska göra är att kolla så att dom gul/gröna är anslutna till jord i centralen, för att underlätta montaget så kopplar du ihop trådarna bakom uttaget och går med bara en tråd av varje färg till uttaget. När man har jordade vägguttag SKA man även ha jordade lamputtag.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Yes, ska kolla jorden.

Skulle du kunna komplettera illustrationerna jag bifogat med egna linjer? Så jag förstår dig rätt.

Tack!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.