Hej!
Fått ny el installerad i en liten stuga.
Dock lite undrande.
Tänkte ha en 1-fas skena med spottar i taket men fick en 3-fas skena monterad.
Så kollade om alla faser var anslutna eller om det bara var anslutet på en fas.
Då såg jag att jorden inte var ansluten…måste inte alla uttag vara jordade?!
Mvh
Dock lite undrande.
Mvh
Finns det en jordanslutning på skenan? Är övriga uttag i rummet jordade?
Huvudregeln är att alla nya uttag skall vara jordade. Men man får inte blanda jordat och ojordat i samma rum. Så om det sedan tidigare är ojordade uttag i rummet är det rätt att det nya också är ojordat.
Skenan är inte ett uttag. Om den skulle vara dubbelisolerad och sakna anslutning för jord så är det också helt i sin ordning att jorden inte är ansluten.
Men om vägguttagen i rummet är jordade och skenan har en anslutning för jord så är det fel att den inte är jordad.
Huvudregeln är att alla nya uttag skall vara jordade. Men man får inte blanda jordat och ojordat i samma rum. Så om det sedan tidigare är ojordade uttag i rummet är det rätt att det nya också är ojordat.
Skenan är inte ett uttag. Om den skulle vara dubbelisolerad och sakna anslutning för jord så är det också helt i sin ordning att jorden inte är ansluten.
Men om vägguttagen i rummet är jordade och skenan har en anslutning för jord så är det fel att den inte är jordad.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 292 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 292 inlägg
Hur ser det ut i andra änden av kabeln? Är det ens anslutet med 3 faser eller har man kopplat ihop dom där till en fas?S Sydlyft skrev:Hej!
Dock lite undrande.
Mvh
Redigerat:
Det är allvarligt om skyddsjord inte är ansluten på en klass 1-produkt. Enda undantaget är övergångsbestämmelserna som Avemo har nämnt i anläggningar gjorda före 1994. Annars ska senaste föreskriften för utförande gälla.
Jag hade reklamerat jobbet om det är som du tror.
Jag hade reklamerat jobbet om det är som du tror.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Det tråkiga är ju att man valt att klippa jordledaren betydligt kortare än övriga, den kanske inte räcker till om man vill använda den.
Det är för övrigt något jag starkt ogillar när man kommer till anläggningar där man klippt av dom extra ledarna trots att det finns plats att behålla dom.
Det är för övrigt något jag starkt ogillar när man kommer till anläggningar där man klippt av dom extra ledarna trots att det finns plats att behålla dom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Reklamera kabelklamringen också...
Klicka här för att svara