elpaco elpaco skrev:
Han har väl stigit fram? Kommit med alternativa förlag och kollat priser, lyft fram problematiken. Vad mer tycker du han kan göra??
Det ska finnas stadgar att följa i en förening. Om vägföreningen tar på sig uppgiften att anlita en snöröjare finns bara två alternativ, antingen blir föreningen arbetsgivare och måste anmäla till skatteverket, samt betala in skatt och sociala avgifter. Det andra sättet är det vanligaste, alltså att man anlitar någon som är godkänd för F-skatt och är momsregistrerad. Då skickar entreprenören en faktura till föreningen som bokförs. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet och det finns kunnigt folk att rådfråga där. Det kostar inget att ringa för att rådfråga. Föreslå styrelsen att föreningen har en kurskväll i föreningskunskap, anlita något proffs som kommer, och ta tillfället i akt att ställa frågor då.
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Det ska finnas stadgar att följa i en förening. Om vägföreningen tar på sig uppgiften att anlita en snöröjare finns bara två alternativ, antingen blir föreningen arbetsgivare och måste anmäla till skatteverket, samt betala in skatt och sociala avgifter. Det andra sättet är det vanligaste, alltså att man anlitar någon som är godkänd för F-skatt och är momsregistrerad. Då skickar entreprenören en faktura till föreningen som bokförs. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet och det finns kunnigt folk att rådfråga där. Det kostar inget att ringa för att rådfråga. Föreslå styrelsen att föreningen har en kurskväll i föreningskunskap, anlita något proffs som kommer, och ta tillfället i akt att ställa frågor då.
Svarar du verkligen till mig eller ”längst ner inträden”?
 
elpaco elpaco skrev:
Svarar du verkligen till mig eller ”längst ner inträden”?
Kanske blev mitt svar på fel plats, ber om ursäkt då!
 
elpaco elpaco skrev:
Han har väl stigit fram? Kommit med alternativa förlag och kollat priser, lyft fram problematiken. Vad mer tycker du han kan göra??
Nu kanske jag missat det... men jag menar att kandidera till styrelsen för att hjälpa till att göra rätt.

Går inte det och man vill driva det är det bara att stämma föreningen själv eller mha en advokat.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Nu kanske jag missat det... men jag menar att kandidera till styrelsen för att hjälpa till att göra rätt.

Går inte det och man vill driva det är det bara att stämma föreningen själv eller mha en advokat.

/ATW
Fast om man har bra förslag och något verkar fel ska det väl räcka att man tar upp det på ett medemsmöte? Om inte något sköts rätt i föreningen är det ju då allas närvarande plikt att lyssna och vidta ev åtgärder. Inte bara sitta o lita på en trött styrelse som suttit intakt i 10 år.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nu kanske jag missat det... men jag menar att kandidera till styrelsen för att hjälpa till att göra rätt.

Går inte det och man vill driva det är det bara att stämma föreningen själv eller mha en advokat.

/ATW
Det är ju lite som att säga att man skall kandidera till posten som kommunordförande om man vill påpeka fel på vägnätet ..
 
  • Gilla
oliva och 2 till
  • Laddar…
Ja, om man inte tycker att uppdraget sköts vettigt och det inte finns bättre kandidater att rösta på så bör man ställa upp. Det behövs för att en demokrati ska funka.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag är så glad atr vi slipper vara ned i någon samfällighetsförening där vi bor nu. Där vae det en klick gubbar som suttit i styrelsen sedan urminnes tider. Inga ny styrelsemedlemmar röstades någonsin in.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, om man inte tycker att uppdraget sköts vettigt och det inte finns bättre kandidater att rösta på så bör man ställa upp. Det behövs för att en demokrati ska funka.
Men lite larvigt. Man måste inte ”göra det själv” för att ha moralisk rätt att påpeka felaktigheter. Det är en praktisk omöjlighet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vem ska göra det då? Om den som har uppdraget inte klarar det och ingen annan vill ta det?
 
Jag tycker du byter ämne. Du menar på fullt allvar att alla som inte är beredda att axla chefsskap skall håll käft och sitta still i båten? Kul ställe ..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nej. Det menar jag inte.
 
Då kan du backa till #126 igen.
 
Inga regler utan undantag...

Men i min erfarenhet så vill ingen egentligen sitta i nån styrelse för någon samfällighet/vägförening överhuvudtaget...
Dock har det blivit så att några har tagit på sig det ändå och drivit föreningen efter bästa förmåga/minsta motståndets lag.

Ingen har visat intresse att komma med i styrelsen och årsmötena utser samma personer gång på gång, inte alltid lätt att säga nej när man ställt upp tidigare och ingen annan räcker upp handen.

Sedan går åren och man anammar mer eller mindre suspekta arbetssätt och sedan kommer någon "utifrån" som plötsligt ifrågasätter sakernas ordning och då hamnar den "gamla" styrelsen i försvarsställning och det följande kriget kan pågå hur länge som helst.

Därför hävdar jag att om man vill ha en förändring och inte bara bråk så måste man ta på sig styrelseuppdrag eller få nån som har förtroende för ta på sig det.

Det finns hur många styrelser helst som mår dåligt på grund konflikter skapade av deras egen "inkompetens" och oförmåga att säga nej till styrelseuppdrag.

Mitt råd till styrelsen är att avgå och låta en ny föreningsstämma ordna det bäst de vill.

/ATW
 
  • Gilla
BerraBo och 2 till
  • Laddar…
Håller med om att styrelser mår bra av förnyelse och lite skiftande perspektiv. Samtidigt är det knepigt att kandidera till en styrelse om man vet att en majoritet kommer bestå av den gamla styrelselinjens representanter. Då är det inte säkert att det är värt det.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.