41 889 läst ·
178 svar
42k läst
178 svar
Frågor om vägförening
Nu pratar du om traktamente.
Då får skicka ut länken till alla medlemmar via mejl eller snigelpost. Det kan bli ett intressant samtalsämne i bygden. Nu kanske det redan är det då plogaren tydligen var lätt att identifiera?O oliva skrev:
Näringsförbud ligger väl nära till hands i straffskalan för den som har F-skattsedel men dokumenterat tar betalt utan att fakturera?
Till nästa årsstämma, be att få noterat till protokollet att snöröjningen betalts utan vare sig arbetsgivaravgift eller mot faktura med F-skatt. Om det redan framgår av kalleslen till senaste årsstämman så borde den bilagan finnas med i protokollet och lagbrottet vara väldokumenterat.
Det är styrelsemedlemmarna som blir dömda och får betala böter, liksom snöröjaren som lär få rejäla skattetillägg om inte näringsförbud.
Vidare skulle det vara intressant att se det vetenskapliga underlaget på att snöslunga skulle vara en bättre snöröjningsmetod för den aktuella vägtypen. Är det kanhända höga murar på båda sidor om vägen så att snön måste slungas över murarna?
Snöslunga är bättre om det är drevsnö. De ger inte snöplogkanter som fångar snön. Men i princip alla kör med snöplog ändå. Men det kan resultera i att man får köra någon extra gång när snön driver.
Nötegårdsgubben skrev:
Just det här håller jag inte riktigt med om. Styrelsen har ett långtgående ansvar, och revisorn är utsedd av medlemmarna att å deras vägnar kontrollera styrelsen. I den här typen av förening talar vi därtill om lekmannarevisorer som egentligen inte behöver ha någon särskild kompetens.
Om en sådan revisor larmade om någonting skulle jag som medlem i högsta grad lyssna på detta, men jag skulle inte, motsatsvis, tänka att allt nog är frid och fröjd då revisorn inte sagt något.[/Q
Vid val av revisor bör man tänka på att Han/hon har åtminstone elementära kunskaper i ekonomi och föreningsarbete, samt självförtroende och mod att kunna ifrågasätta saker som andra ibland mer kvalificerade människor gjort. Det handlar inte bara om att gå igenom den ekonomiska biten. Även se till att stadgarna följs, att det finns en årssammanställning med verksamhetsberättelse och att delägarförteckningen är aktuell.
Stämmer, men, för att hålla nere kostnader finns ett gemensamt incitament, inga tillkommande kostnader, arbetsgivaravgifter etc.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Oh vilken användbar länk.... Precis lika användbart som att säga googla...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Så jag valde att googla, och hittade tillsist denna länk:
https://www.skatteverket.se/foretag...atteregler.4.348a0e4412dd74b751f80001763.html
Som jag tolkar det behöver du inte betala skatt upp till 1000kr, men för arvoden över 100kr måste du ändå klydda med kontrollavgift.
https://www.skatteverket.se/foretag...atteregler.4.348a0e4412dd74b751f80001763.html
Som jag tolkar det behöver du inte betala skatt upp till 1000kr, men för arvoden över 100kr måste du ändå klydda med kontrollavgift.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Just när det gäller föreningar tycker jag inte alls Skatteverkets hemsida är speciellt lättnavigerad eller lättläst. Speciellt eftersom det är skillnad på en ekonomisk eller ideell förening.M Myckling skrev: