Än knepigare är det att få någon "vettig" att ställa upp, dom som brukar vara villiga är oftast dom som passar sämst. Dom "dugliga" vet på förhand hur otacksamt det är när en massa "läktarproffs" talar om hur man borde ha gjort, men som aldrig själv ställer upp, om det inte är för att tala om hur usel styrelsen är och hur fel dom hanterar föreningen.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Fast det spelar ingen roll om man vill ställa upp själv eller inte. Om styrelsen anlitar svart arbetskraft är det fel oavsett. Om styrelsen dessutom anlitar svart arbetskraft trots att det finns billigare ”vita” alternativ är det ännu värre.

Jag sitter i styrelsen på vår vägförening. Inte för att jag vill utan för att när man bor som jag gör får man ställa upp och engagera sig. Vi är på gång att räta ut några kurvor på vägen och då tar vi in anbud från tre firmor. Dessa anbud visas vid förfrågan upp på årsmötet så medlemmarna kan se att det går rätt till. Detta är extra viktigt då jag jobbar på en av firmorna som får lämna anbud, en firmaagäre sitter med i styrelsen och den tredje är även den en lokal firma. Vi överväger dessutom att ha en oberoende person med när vi öppnar anbuden för att alla misstankar om oegentligheter skall undvikas.
 
  • Gilla
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Fast det spelar ingen roll om man vill ställa upp själv eller inte. Om styrelsen anlitar svart arbetskraft är det fel oavsett. Om styrelsen dessutom anlitar svart arbetskraft trots att det finns billigare ”vita” alternativ är det ännu värre.

Jag sitter i styrelsen på vår vägförening. Inte för att jag vill utan för att när man bor som jag gör får man ställa upp och engagera sig. Vi är på gång att räta ut några kurvor på vägen och då tar vi in anbud från tre firmor. Dessa anbud visas vid förfrågan upp på årsmötet så medlemmarna kan se att det går rätt till. Detta är extra viktigt då jag jobbar på en av firmorna som får lämna anbud, en firmaagäre sitter med i styrelsen och den tredje är även den en lokal firma. Vi överväger dessutom att ha en oberoende person med när vi öppnar anbuden för att alla misstankar om oegentligheter skall undvikas.
Om man bara använder lite sunt förnuft så behöver det aldrig bli så stora problem.
Alltså om man inte är intresserad av att köpa till lägre pris, då är det nog några ställen där hissen inte går ända upp. Eller än värre, ren korruption.
Det ska man inte behöva acceptera, oavsett som styrelsemedlem eller som "läktarproffs".
 
  • Gilla
Matte.H
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Du är inte delägare, du är medlem.
Hur stor andel man har bestämmer lantmäteriet och det har att göra med tomtstorlek om jag inte är helt ute och cyklar.
Normalt är:
All info kring debitering, andelstal och övriga förutsättningar ska finnas i stadgar som styrelsen ska ha tillgänglig för medlemmarna, LM styrelse/medlemmar fastställde troligen dessa i samband med förrättning då GA bildades, ”finns” inte dessa kan de beställas från LM.
 
B Birgitta64 skrev:
Svar på fråga: En vägförening måste antingen registrera sig som arbetsgivare hos skattemyndigheten eller anlita någon som innehar och är godkänd för F-skatt,( för snöröjning eller annat arbete). Lämpligast brukar vara att anlita någon som har F-skatt, då fakturerar personen ifråga och enda bekymret är att betala. En offertförfrågan brukar göras av styrelsen inför kommande vintersäsong. Om oegentligheterna kvarstår trots eran påpekan kan anmälan göras till länsstyrelsen. När du yttrar dig på årsstämman i ärendet begår då att det du säger ska tas till protokollet. Lycka till.
I stället för ”lön” kan man ge skattefria arvoden.

X xdigger skrev:
Du är inte delägare, du är medlem.
Hur stor andel man har bestämmer lantmäteriet och det har att göra med tomtstorlek om jag inte är helt ute och cyklar.
Normalt är:
All info kring debitering, andelstal och övriga förutsättningar ska finnas i stadgar som styrelsen ska ha tillgänglig för medlemmarna, LM styrelse/medlemmar fastställde troligen dessa i samband med förrättning då GA bildades, ”finns” inte dessa kan de beställas från LM.
 
Skattefria arvoden kan väl knappast användas till snöröjning?

Ordförande, sekreterare och kassör i vår förening har skattefritt arvode men om vi i styrelsen utför arbete på vägen får vi fakturera detta precis som alla andra entreprenörer.
 
Det är väl väldigt begränsat hur mycket man kan betala ut på det viset.
 
G-83 G-83 skrev:
Skattefria arvoden kan väl knappast användas till snöröjning?

Ordförande, sekreterare och kassör i vår förening har skattefritt arvode men om vi i styrelsen utför arbete på vägen får vi fakturera detta precis som alla andra entreprenörer.
Där får samvetet avgöra, ”Arvode”. Långsökt att det blir en granskning.
 
Arvodet får inte överstiga 1000kr om året, annars ska det redovisas som lön till skattemyndigheten.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Kan en vägförening bestämma om en viss GA som är fastställd av Lantmäteriet ska betala enligt tonkilometer eller inte ?
 
Vad menar du med kan? Finns det en lagligt fastställd betalningsmodell har man som medlem rätt att kräva att den följs, men struntar övriga föreningen i det måste man själv processa om det. Det är inte som i straffrätten att man bara kan polisanmäla, så sköter staten processandet åt en.

På samma grund kan en förening göra nästan vad den vill så länge medlemmarna är överens, det finns ingen annan som kontrollerar dem än de själva.

Vill du ha ett lite exaktare svar får du precisera frågan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du med kan? Finns det en lagligt fastställd betalningsmodell har man som medlem rätt att kräva att den följs, men struntar övriga föreningen i det måste man själv processa om det. Det är inte som i straffrätten att man bara kan polisanmäla, så sköter staten processandet åt en.

På samma grund kan en förening göra nästan vad den vill så länge medlemmarna är överens, det finns ingen annan som kontrollerar dem än de själva.

Vill du ha ett lite exaktare svar får du precisera frågan.
Revisorn har ett långtgående ansvar i en förening, kan bli kännbara straff om anmälan sker. I många föreningar är det rena vilda västern. De svagare blir nedtryckta av en liten klick självutnämnda herremän! Det gäller att man har på fötterna om man vill ha ordning o reda. Tänk också på att om du klipper till ordentligt så avgår styrelsen, då står man där och får ta över allt. Så var förberedd!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Revisorn har ett långtgående ansvar i en förening, kan bli kännbara straff om anmälan sker. I många föreningar är det rena vilda västern. De svagare blir nedtryckta av en liten klick självutnämnda herremän! Det gäller att man har på fötterna om man vill ha ordning o reda. Tänk också på att om du klipper till ordentligt så avgår styrelsen, då står man där och får ta över allt. Så var förberedd!
Nej medlemmarna får ta över. Och får sig en tankeställare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om man ändrar debiteringsmodell måste den väl godkännas av lantmäteriet. Der finns ingen specifik variant man måste använda. Men tonkilometermetoden är den som dominerar.
 
B Birgitta64 skrev:
Revisorn har ett långtgående ansvar i en förening
Just det här håller jag inte riktigt med om. Styrelsen har ett långtgående ansvar, och revisorn är utsedd av medlemmarna att å deras vägnar kontrollera styrelsen. I den här typen av förening talar vi därtill om lekmannarevisorer som egentligen inte behöver ha någon särskild kompetens.

Om en sådan revisor larmade om någonting skulle jag som medlem i högsta grad lyssna på detta, men jag skulle inte, motsatsvis, tänka att allt nog är frid och fröjd då revisorn inte sagt något.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.