Jag håller just nu på med bygge av en mindre stallbyggnad på gården. Stallet ska bestå av en innerdel med platta på mark som ska fungera som "sjukbox" och en sadelkammare. Den andra delen ska vara en mindre ligghall på 4x6 meter. Eftersom att hela stallet ska vara ouppvärmt har jag valt att endast isolera plattan 10 cm mest för kapillärbrytningen.

Ligghallens väggar ska stå på en 40 cm hög skalblocksgrundmur som står på en 40 cm bred sula. Tanken är att gjuta o blanda sulan själv. Plattan kommer jag ta hit en betongbil för.

Min första fråga är om det går att sektionsgjuta sulan på ett bra sätt för att minimera stressen. Då kortsidorna inte direkt har någon bärande last kanske skarven kan läggas mellan kort och långsidan? Givetvis med genomgående armering.

Tips och tankar mottages tacksamt ursäkta de undermåligt ritade principskisserna.

• Skiss av stallbyggnad grund: 6x4 m platta med skalblockssockel, 40 cm hög skalblocksgrundmur, markering av sockel och sulans dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Principskiss över stallbygge med grundsula, makadam och platta med isolering. Skissen visar placeringen av byggnadsdelarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.