Hej

Jag har 4 frågor gällande putsning av källarvägg.

Börjar med Förutsättningar:
1) Källare är uppvärmd och inte speciell fuktig.
2) Huser är från 1976
3) Rummet ska bli ett skafferi med kyl och frys
4) 13 kvm vägg
4) Väggen är helt under mark och är uppdelad på en gjuten del ca 50 cm och en del med cementblcok 180 cm
Omgjort källarrum med cementblockvägg, delvis gjuten bas, synlig elsladd och byggmaterial på golvet. Potentiellt blivande skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor:
1) Kan jag använda den rekomendarade putsbruken,14 säckar?
Jag blev rekomendard av Bauhaus personal att använda PUTSBRUK COMBIMIX PROBA, se bild.

Säck med Putsbruk C/CS II från PROBAU för handapplicering, 20 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2) Hur gör jag med den omjämna väggen?
Mellan den gjutna delen och betongblocken så skan det skilja upp mot 15 mm, dvs betongblocken sticker ut 15 mm från väggen jämförvis med den gjutna delen. Det finns betongblock som har 15 mm glipor och mellan varandra.


3) Måste jag prima den gjutna delen?

4) När det står "Tjocklek per påslag 5–10 mm" är det per "lager" eller klarar putsen inte mer?
Eller kan jag putsa 10 mm+10 mm?

5) Murbruket mellan blocken är sandiga, måste jag ta bort det helt eller? jag har skrapat med murhammare och bortsat med en hård borste. När jag borstar så tar det aldrig slut med att komma sand. innebär det att jag måste ta bort det helt?

Tacksam för hjälpen
Victor
 
  • Källarvägg av cementblock och gjuten betongdel, med en ojämn yta och synliga blockskarvar, rummet är tänkt som framtida skafferi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med en gjuten del och cementblock, tydliga höjdskillnader; kabel och eluttag synliga; golv delvis täckt av damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

P
V victorpajas skrev:
Hej

Jag har 4 frågor gällande putsning av källarvägg.

Börjar med Förutsättningar:
1) Källare är uppvärmd och inte speciell fuktig.
2) Huser är från 1976
3) Rummet ska bli ett skafferi med kyl och frys
4) 13 kvm vägg
4) Väggen är helt under mark och är uppdelad på en gjuten del ca 50 cm och en del med cementblcok 180 cm
[bild]

Frågor:
1) Kan jag använda den rekomendarade putsbruken,14 säckar?
Jag blev rekomendard av Bauhaus personal att använda PUTSBRUK COMBIMIX PROBA, se bild.
Är det Combimix som tillverkar bruket så är det bra..
V victorpajas skrev:
[bild]


2) Hur gör jag med den omjämna väggen?
Mellan den gjutna delen och betongblocken så skan det skilja upp mot 15 mm, dvs betongblocken sticker ut 15 mm från väggen jämförvis med den gjutna delen. Det finns betongblock som har 15 mm glipor och mellan varandra.
Du behöver fylla i alla fördjupningar som är av lite mer än säg 5mm någon dag innan..
V victorpajas skrev:
3) Måste jag prima den gjutna delen?
Nej man behöver inte prima vanliga putsbruk..
V victorpajas skrev:
4) när det står "Tjocklek per påslag 5–10 mm" är det per "lager" eller klarar putsen inte mer?
Eller kan jag putsa 10 mm+10 mm?
Ja 10mm brukar vara Max påslag per skikt, så du får putsa ut betongdelen först då den är innanför..
V victorpajas skrev:
Tacksam för hjälpen
Victor
 
  • Gilla
victorpajas
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Är det Combimix som tillverkar bruket så är det bra..

Du behöver fylla i alla fördjupningar som är av lite mer än säg 5mm någon dag innan..

Nej man behöver inte prima vanliga putsbruk..

Ja 10mm brukar vara Max påslag per skikt, så du får putsa ut betongdelen först då den är innanför..
Mållös hur snabbt och bra svar jag fick!

Tack Rejäl!🏅🏅
 
  • Gilla
Stefan B.
  • Laddar…
P
Väggarna ser väldigt torra ut bra om du förvattnar med en tex. lågtrycksspruta lite innan påslag av bruk men det ska inte rinna vatten utan fukta utan så att bruket inte torkar för fort..
 
Rejäl skrev:
Väggarna ser väldigt torra ut bra om du förvattnar med en tex. lågtrycksspruta lite innan påslag av bruk men det ska inte rinna vatten utan fukta utan så att bruket inte torkar för fort..
Tack för tipset.

Jag har sett denna instruktion som jag tänkte följa https://www.dinbyggare.se/putsa-en-innervagg/

Är den rimlig ?
 
P
V victorpajas skrev:
Tack för tipset.

Jag har sett denna instruktion som jag tänkte följa [länk]

Är den rimlig ?
Ja läs på det är alltid bra läs Finjas och Webers putstips..
Att tänka på om du ska putsa 2 skikt med tex 10mm är att inte göra första påslaget för fint på ytan gör då får du problem med vidhäftningen av det andra lagret..
Många gånger drar man med en fixkam i det första lagret för så fäster ytlagret grymt bra..

https://www.finja.se/storage/ma/3e1...604E13AEF0CBE100E558/Hjälp vid - putsning.pdf

https://www.se.weber/gor-det-sjalv/putsa
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.