13 941 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Frågor om EPS betong
Mindre sprickor ser jag (se bild lite längre upp). Undrar varför branschreglerna säger en sak som inte behöver följas.. Jag blir inte klok på sånt här 😂Rejäl skrev:Ser du stora sprickor i det eller större skador av mekanisk belastning nu när dom har jobbat i flera veckor i badrummet?
För gör du inte det så är det absolut ingen fara då detta är bara lättfyllnad och ingen konstruktion på något sätt utan flytspacklingen är det som kommer att göra ditt golv hållbart..
En annan grej är att snickarn har fogat. Men han har fogat dåligt. Här har han till exempel glömt foga helt. Varför foga om man nu ska slarva? Vad gör foget för skillnad?Rejäl skrev:Ser du stora sprickor i det eller större skador av mekanisk belastning nu när dom har jobbat i flera veckor i badrummet?
För gör du inte det så är det absolut ingen fara då detta är bara lättfyllnad och ingen konstruktion på något sätt utan flytspacklingen är det som kommer att göra ditt golv hållbart..
För att dom ska kunna stå för produkten..M Mjärn skrev:
Men i ditt fall är det ju bara fyllnad så jag kan inte se att det ska kunna hända något efter flytspacklingen..
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
De som blir om eps står längre än 3-6 dagar är att de kan spricka , men sen kommer armering och i ditt fall 4-6 cm fiber armerat spackel uppepå detta, de blidarar en självbärande konstruktion, gjöt eps i fredags och idag 15 cm , har pump bil nästa tisdag
Du gjuter alltså EPS i två omgångar? Har du någonting imellan lagren eller är det bara att skjuta på?R Rickard.lj skrev:
Jag funderar hur man ska göra, kommer nog inte undan att gjuta i två omgångar och jag vet inte hur jag ska göra med avdragningsbanor, vill bygga dem i trä men vill inte ha kvar dem sen.
Nej bara en gång.J jhall skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Ja de är absolut ingen fara .. men översta lagret bör vara minst 5J jhall skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Skulle precis skriva att man får inte eps slätt men sen kom Rickard.lj och la upp en bild där det såg jäkligt slätt ut 🙂
Är det från pumpbil? Såg ut som det var ganska blött.
Men hur som så kan du skruva reglar på väggen och haka ut en bräda så du får rätt höj och dra med den. Golvet ska ju flytas så en skillnad på 1cm är inget att bry sig om, tycker jag.
Eller om du har en laser så kan du sätta upp den och ta en skrurbräda som du fäster något på så du ser höjden, en regelbit som skruvas från undersidan och sen märker du ut på den
Är det från pumpbil? Såg ut som det var ganska blött.
Men hur som så kan du skruva reglar på väggen och haka ut en bräda så du får rätt höj och dra med den. Golvet ska ju flytas så en skillnad på 1cm är inget att bry sig om, tycker jag.
Eller om du har en laser så kan du sätta upp den och ta en skrurbräda som du fäster något på så du ser höjden, en regelbit som skruvas från undersidan och sen märker du ut på den
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Ja här har jag haft en nordic 5:5 pump ,lite lättare när de ska ut 9 st pall . Nej ej blött , men blir lite skillnad i blandningen i pump å hand blanda säck ,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden