Jag har det också väldigt ojämt, och trångt. Men bra med tips på olika lösningar. Så hittar jag nog nåt som passar.

Mina hantverkare la eps-betong för 2 veckor sedan och det är inte primat än vad jag vet. Det står i branschreglerna att eps-betongen inte ska ligga öppen i mer än 3 dygn. Inom 3 dygn ska alltså flytspacklet på. Det är störande när man som kund upptäcker såna här saker. Hantverkarna kan ju säga vad som helst för att få en att tro att det som gjorts är korrekt ändå.

Ts, hur har det gått för dig sedan 2019 när tråden startades?

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Mina hantverkare la eps-betong för 2 veckor sedan och det är inte primat än vad jag vet. Det står i branschreglerna att eps-betongen inte ska ligga öppen i mer än 3 dygn. Inom 3 dygn ska alltså flytspacklet på. Det är störande när man som kund upptäcker såna här saker. Hantverkarna kan ju säga vad som helst för att få en att tro att det som gjorts är korrekt ändå.

Ts, hur har det gått för dig sedan 2019 när tråden startades?
Så sant men ingen fara , bara å prima ordentligt innan de skall spacklas , har de lagt armering än ?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Så sant men ingen fara , bara å prima ordentligt innan de skall spacklas , har de lagt armering än ?
Nej bara esp-betong. Tänker att det finns branschregler av en anledning. Kanske är viktigt att be golvläggarn fuktmäta innan han gör något. Det är lite sprickor här och där och det känns torrt.

• Närbild av esp-betonggolv med synliga sprickor och yta av prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Nej bara esp-betong. Tänker att det finns branschregler av en anledning. Kanske är viktigt att be golvläggarn fuktmäta innan han gör något. Det är lite sprickor här och där och det känns torrt.
Varför fuktmäta.
Man primar för att betongen inte ska torka för snabbt då eps betong torkar snabbt.
Det lär.vara torrt. Har det inte slagit sig och känns ihåligt är det nog lugnt.

T TheGame skrev:
Varför fuktmäta.
Man primar för att betongen inte ska torka för snabbt då eps betong torkar snabbt.
Det lär.vara torrt. Har det inte slagit sig och känns ihåligt är det nog lugnt.
Då lär det vara torrt hela vägen ner eftersom man överskridigt tidsgränsen så mycket. Primer borde man lagt på från början.

Anledningen till att det är 3 dygn är att epsn torkar för mycket, primer eller en plast över gör att det kan stå längre
Vad har du för temp i utrymmet?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
nino nino skrev:
Anledningen till att det är 3 dygn är att epsn torkar för mycket, primer eller en plast över gör att det kan stå längre
Vad har du för temp i utrymmet?
Det är varken primer eller plast över. Det är kallt i rummet pga att ventilationen är öppen helt.

A
Det kommer att hålla om dom flytspacklar en armerad konstruktion, att täcka med plast nu eller stressa med primer nu gör ingen nytta om det har stått några veckor för då har det torkat ut..

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det kommer att hålla om dom flytspacklar en armerad konstruktion, att täcka med plast nu eller stressa med primer nu gör ingen nytta om det har stått några veckor för då har det torkat ut..
Men om det har torkat ut så är det ju skit..

A
M Mjärn skrev:
Men om det har torkat ut så är det ju skit..
Vad är det som blir skit?

Läste att det blir torrt och att det kan orsaka fuktvandring om man väntar mer än 3 dygn. Vet inte om det stämmer kliniskt dock.

A
M Mjärn skrev:
Läste att det blir torrt och att det kan orsaka fuktvandring om man väntar mer än 3 dygn. Vet inte om det stämmer kliniskt dock.
Torka ut lär det göra oavsett om ingen fukt tillförs ifrån omgivningen..
Alla betongprodukter härdar och torkar ur..

• Gilla
Klipptoskuret och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Torka ut lär det göra oavsett om ingen fukt tillförs ifrån omgivningen..
Alla betongprodukter härdar och torkar ur..
Okej! Men branschregler finns av en anledning tänker jag. Har de satt 3 dygn så antar jag att det blir sämre om man väntar 2 veckor. Men tack för svaret!

A
Ser du stora sprickor i det eller större skador av mekanisk belastning nu när dom har jobbat i flera veckor i badrummet?
För gör du inte det så är det absolut ingen fara då detta är bara lättfyllnad och ingen konstruktion på något sätt utan flytspacklingen är det som kommer att göra ditt golv hållbart..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.