13 965 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Frågor om EPS betong
Mina hantverkare la eps-betong för 2 veckor sedan och det är inte primat än vad jag vet. Det står i branschreglerna att eps-betongen inte ska ligga öppen i mer än 3 dygn. Inom 3 dygn ska alltså flytspacklet på. Det är störande när man som kund upptäcker såna här saker. Hantverkarna kan ju säga vad som helst för att få en att tro att det som gjorts är korrekt ändå.
Ts, hur har det gått för dig sedan 2019 när tråden startades?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Så sant men ingen fara , bara å prima ordentligt innan de skall spacklas , har de lagt armering än ?M Mjärn skrev:Mina hantverkare la eps-betong för 2 veckor sedan och det är inte primat än vad jag vet. Det står i branschreglerna att eps-betongen inte ska ligga öppen i mer än 3 dygn. Inom 3 dygn ska alltså flytspacklet på. Det är störande när man som kund upptäcker såna här saker. Hantverkarna kan ju säga vad som helst för att få en att tro att det som gjorts är korrekt ändå.
Nej bara esp-betong. Tänker att det finns branschregler av en anledning. Kanske är viktigt att be golvläggarn fuktmäta innan han gör något. Det är lite sprickor här och där och det känns torrt.R Rickard.lj skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Varför fuktmäta.M Mjärn skrev:
Man primar för att betongen inte ska torka för snabbt då eps betong torkar snabbt.
Det lär.vara torrt. Har det inte slagit sig och känns ihåligt är det nog lugnt.
Då lär det vara torrt hela vägen ner eftersom man överskridigt tidsgränsen så mycket. Primer borde man lagt på från början.T TheGame skrev:
Ser du stora sprickor i det eller större skador av mekanisk belastning nu när dom har jobbat i flera veckor i badrummet?
För gör du inte det så är det absolut ingen fara då detta är bara lättfyllnad och ingen konstruktion på något sätt utan flytspacklingen är det som kommer att göra ditt golv hållbart..
För gör du inte det så är det absolut ingen fara då detta är bara lättfyllnad och ingen konstruktion på något sätt utan flytspacklingen är det som kommer att göra ditt golv hållbart..