E
Skrivet av: kalle

Hej! har byggt ett badrum ca 5år gammalt. Såg att det "läckt" fuktig luft från badrummet! isoleringen var blött ovanpå pappen uppepå vinden. Jag har dragit vp-rör och spottar där det sitter burkar... det finns hål i plasten och nåt snitt! I badrummet har ja en paxfläkt fuktstyrd. Har 2st fönster som blir jätte blöta. Behöver jag mer ventilation i badrummet? Vad ska ja göra åt isoleringen på vinden och räcker det att täta plasten med silvertejp? mvh kalle tacksam för snabbt svar!
 
E
Skrivet av: Emelie

HEj vi har ett hus som är byggt 79 1 1/2 villa. Vi har Centralventelation med fläkt på taket.
Men i samband med köks renovering valde vi att plugga den kanalen och sätta ut ett sepparat rör ut på taket. Men badrummen samt tvättstuga måste också venteleras bra. Så vi har tänkt att ansluta Pax fläktar, men kan man ansluta de i den gamla centralkanalen samt då kankse också ta bort fläkten på taket som sätta dit någon form av plåt kopa? eller måste man göra nya separata hål ut?? hoppas du förstår min fråga
 
E
Skrivet av: Cat

Hei! Så fin side du har! Deilig å få trent og vært med fiaelimn :)Ha en fin dag!
 
E
Skrivet av: Ola Feltwall

Jag bor i en nyinköpt bostadsrätt och fick en anmärkning på OVKn. Enligt den saknas det ventilation i köket (kolfilterfläkt finns). Hur i hela friden skall jag lösa detta? Det finns ett hål i vägen ovanför min kolfilterfläkt, i vilket det kommer ut ett rör som är igenpluggat. Kan jag öppna den kanalen? eller måste jag öppna ett helt nytt "hål"?
 
E
Skrivet av: Camilla Ekstrand

Har en 1,5-plans sommarstuga med självdrag. Nederdel består av kök med eldriven köksfläkt, WC med frånluftsfläkt, 1 sovrum med 1 tilluftsventil, vardagsrum med 1 tilluftsventil samt vedkamin placerad mitt i stugan. Frågan gäller ovanvåning som är tilläggsisolerad, helt öppen och med 2 st äldre fönster i vardera gavel, skorstenen passerar mitt i rummet upp i tak. Elradiator under vardera fönstren. Bör/ska jag sätta dit tilluftsventiler och i såfall vilken typ och var ska de placeras. Funderat på reglerbara ventiler ovan fönster men är rädd för att resultat blir att all värme försvinner ut genom dem.
 
E
Skrivet av: Magnus

Vad finns det för fördelar och nackdelar med olika typer av ventilationssytem i en nybyggde villa respektive en befintlig äldre villa? Jag håller på med ett projekt arbete tacksam för svar.
 
G
Hejsan! Jag har ett ventilationssystem i köket med köpte ett kolfilterfläkt. Funkar det fortfarande lika bra genom att leda ett ventilationrör från fläkten till ventilationssystemet?
 
C
Jag hyr ett småhus med frånluftsvärmepanna Nibe f370 och Veloduct ventilation via grunden (platta).
Problemet är för kall luft går ner i pannan och kompressorn stannar i dec och når inte 17 gr på fl förrän i april. Vinden är bristfälligt isolerad enl installatören av pannan. Kan donens inställning påverka varmluft ner i grunden? Vad kan man göra? Enligt utsago gör det ingen eller liten skillnad att utöka isoleringen av ventilationsrören på kallvinden. Behöver ett snabbt svar!
 
M
Hej, jag hålla på renovera ett lokal till en restaurang på ca 200 kvadrat meter!! Ok vill sätta till två typ av ventilationer, en stor för grill luft och en till för serverings plats. Jag nundrar vilken ventilationsröret storlek passar till serverings plats ?? Kan man sätta 100 mm eller 125 mm rör eftersom det behöver inte mycket luft att dra den??
M V H.
 
M
Hej,
jag har läst många inlägg och blivit lite klokare, men ville fråga mer specifikt.
Bor i en flerbostadfastighet från 1881, drygt 100 kvadrat där det finns få självdragsventiler. Vi har en paxfläkt i badrummet som alltid går samt en enda frånluftsventil, självdrag, i köket. Bara det. I de resterande rummen står luften helt stilla. Det verkar enklare att få ordning på tilluft genom exempelvis spaltfilter vid fönstrena, (desstutom är fönstrena gamla och dålgit isolerade),

Fråga: hur ordnar vi med att få till frånluften för att få cirkulation? Tjockleken på fasadväggarna är ca 1 meter, ska man borra upp hål och installera mekanisk ventilation, finns annat att göra?

Tacksam för hjälp
Mvh Max
 
Börja med spaltventiler. Dock är ju detta något för brf:en att fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.