På kallvinden idag är elkablar dragna, vilka matar alla 5 rum under via genomföringar (utanpåliggande el). Rätt slarvigt uppsatt men det är en annan diskussion. Dessa 5 rum ska renoveras och el bytas/dras om.

Jag har kommit fram till att jag vill isolera mellan vindbjälklagen (finns ingen isolering idag). Jag pratade med sprutisoleringsfirma som menade att all el bör vara färdigdragen på vinden innan, så man slipper krångla med det i efterhand.
Nu till frågan. Jag har inte möjlighet att göra allt på en gång.

Vad är bäst att göra? Bör jag fortsätta ha matningar på vind, och då under ångspärr och isolering, på vindbjälklaget? Vill ju helst inte ha massa genomföringar genom en eventuell ångspärr. Eller ska jag skita helt i att ha el på vinden och istället dra allt nere på bovåningen? Har ni några schyssta förslag? :)

Om det är lämpligt visst kan ledningarna vara förlagda på vinden, på varma sidan under isoleringen. Vilka andra möjligheter som skulle fungera i ditt fall vet jag ju inte, men det handlar antingen om utanpåliggande kablar eller infräst flexslang med FK.

Så för att behålla ledningarna på vinden behöver du försöka fundera lite på framtiden. I ett gammalt hus har du kanske typ en (1) kabel som betjänar alla rum, eller några få? Idag kanske man vill ha fler grupper, och dessutom flera grupper per rum för att inte allting ska svartna.

Om det ligger en kabel på vinden idag så skulle jag rekommendera byte till flexslang/VP-rör. Antalet slangar från elcentralen beror på typ av rum. Det ger möjlighet att dra i en extra fas eller tändtråd. Det gäller att titta i kristallkulan. En kabel kanske räcker i ert fall. Det är sällan man behöver komplettera gruppledningen till ett rum. Det är mer vanligt att man vill dra lite nya nollor och tändtrådar inom rummet.

Jag gissar att ledningen idag kommer ned i en takdosa. Det är en bra utgångspunkt för fördelning i varje rum. Om man ska försöka mata varje rum med två grupper beror därför på. Om köket är något av dessa rum så behöver du 3-4 slangar bara till köket.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är lämpligt visst kan ledningarna vara förlagda på vinden, på varma sidan under isoleringen. Vilka andra möjligheter som skulle fungera i ditt fall vet jag...
Tack för bra och uttömmande svar! Det är så att kablarna går från central direkt upp till vind. Från ”ormboet” på vind går kablarna åt olika håll. De flesta kopplingsdosorna sitter på vind. En rätt talande bild för hur det är löst så är det borrade hål genom innertaket för varje uttag och strömbrytare. Kulo (eller EKRK eller vad det heter).

Och dessa kopplingsdosor är endast åtkomliga från vinden eller? Det minsta som behöver göras är att vända dessa nedåt så att de är åtkomliga från rummet. Det blir inte bra om de göms i isolering. Och om det verkligen är EKRK så behöver även dessa kablar bytas, men det är kanske EKK?

Vill man kunna komplettera i efterhand så är flexslang som sagt ett bra val, speciellt inom varje rum.

Nu blir det väl inte omöjligt att gräva bort isolering och ändra i efterhand, i nödfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.