Byggahus.se

Frågor kring avfuktare krypgrund.

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hur lång tid tar det innan avfuktaren får ned fukthalten i krypgrunden? (satt ned hygrometer) Visat 85-90% nu i 3 dagar efter väderomslag från -20 till +7 grader.

Kan man pröva avfuktaren eller höra se på något sätt att själva avfuktningen går/fungerar? 19år gammal avfuktare av märket Acetec.

2. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Om allt fungerar borde det inte slå om så snabbt.
    År de gamla ventilationshålen tätade?

Stickan

3. N
    Medlem Nivå 6
    Luckorna är täta absolut, men fläkten går ju hela tiden på avfuktaren så man kan se att krypgrunden har svårt gå upp i temp, gentemot kattvindarna där värmegenomsläppet håller tempen högre än utomhus, kanske så pass nedkyld backe att de tar längre tid få upp tempen? (den funkar ju just nu som en vanlig utomhusventilerad grund.)

4. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Jag har erfarenhet av krypgrunder men inte en med avfuktare.
    Men vitsen med en avfuktare skall ju vara att slippa kondens när värmen stiger utomhus och grunden är kall.
    Det kan ju vara något fel också.
    Har den frusit ihop? Passerar det luft genom den? Vad händer om man stänger av den, sjunker luftfuktigheten?

Stickan

Redigerat 25 feb 2019 00:15
  5. N
    Medlem Nivå 6
    Jå precis, men själva avfuktningen startar då RH passerar 60% på avfuktarens hygrometer. Annars går bara fläkten för att ventilera som en vanlig krypgrund. Frågan är ju bara hur pass länge tar det innan avfuktningen lyckas få ned fukthalten vid väderomslag. Satt min hygrometer på skuggsidan och så långt ifrån avfuktningslangen som möjligt så den sitter i det fuktigaste hörnet. ( en meter ut från kantbalk och hängandes i luften)

6. N
    Medlem Nivå 6
    ingen som har något svar åt mig?

7. B
    Medlem · Nivå 8
    Man kan kolla fukthalten i avluftslangen.
    Har för mig att jag uppmätte runt 95% förut.
    Då ser man att den transporterar ut fukt i alla fall.

8. N
    Medlem Nivå 6
    okok ska pröva de då, man ser ju på utblåset att de kommer ut värme iaf, då snön smälter närmast.

9. N
    Medlem Nivå 6
    Alltså tempen på utblåset från krypgrunden på avfuktaren visar 9.1 grader och 48% RH. Medans Tempen i krypgrunden är 2.2 grader och 88%?

Tyder detta på att något är fel med avfuktaren? Menar hade ju varit bättre stänga av den nu när snön smälter och låtit tempen stiga?

Snälla nån som kan svara??

Redigerat 27 feb 2019 20:56
  10. Stickan56
    Medlem · Nivå 10
    Jag skulle prova att stänga av den, om fuktigheten sjunker då så borde det vara fel på avfuktaren.
    Om du suger in varm luft i en kall grund så får du kondens.
    Vad som är fel borde en servicefirma kunna avgöra.

Stickan