Hej,

Även jag ska ge mig på att bygga en platsbyggd bokhylla.
Underskåpen blir Havsta enligt bild. ovandelen blir bokhylla med 2 breda Billys och 3 små.
Den skall byggas upp till tak men IKEAs app tilllåter inte att man flyttar saker i höjdled.

Fråga 1:
Bredden på skåpen är 283 cm
Rummet är 315 cm brett.

Det saknas alltså 32 cm. Jag tycker det känns lite väl mycket?
Jag funderar då på att lägga in en MDF skiva mellan Havsta och de de stora billys. Då får jag 6 cm som behöver täckas med någon list. det ger mig även möjlighet att sätta likadan 6 cm list på kanterna( men som bara själ 2*4cm på utsidan) totalt har jag då fått mer avståndet 12 cm och har kvar ett gap på 20 cm ( 10 cm per sida).

Tror ni detta är tight nog eller ska jag försöka trolla mer? Vill gärna hålla linjen från de stora billys till de yttre havsta.

Fråga 2:
Är det någon som har en bra ide på hur jag kan förlägna bänkskivan? Är lite fundersam på om det kommer uppfattas klumpigt om jag lägger en MDF ovanpå befintligt.

• Vit skänk med fyra skåpdörrar i ett rum, ovanpå står kartonger och en gul plastpåse, vägg med tavla i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digitalt ritad platsbyggd bokhylla med två breda sektioner ovanpå tre underskåp, placerad mot en beige vägg på ett trägolv.
    Skapa konto
Farstatjej90
Alltså jag vet inte om jag missförstått begreppet men "platsbyggd" för mig är att man anpassar måtten på bokhyllan efter omgivningen så det är inte möjligt att det är 32 cm för mycket på sidorna om bokhyllan är "platsbyggd"
..

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Instämmer. Platsbyggt är byggda möbler anpassade till utrymmet de placeras i. Travar man in färdigbyggda muduler är det något annat.

• Gilla
Erikanilss och 3 till
  • Laddar…
Ja det låter rimligt, inbyggt kanske passar bättre? Men om vi släpper semantiken och fokuserar på problemet..

Jag har nog landat i att lägga en bänkskiva ovan skåpen och då nu i nederkant fylla ut utrymmet med med mdf. Ovan tänkte jag sätta en tunnare list mot vägg och bygga på ett hyllplan mellan yttre bokhyllor och vägg.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Så tänkte jag också, det blir lite som att bygga kök där man löser det mesta med passbitar.

• Gilla
Gaussen
  • Laddar…
Jag skulle sätta in ett 30 brett skåp och/eller en hylla så utnyttjar du hela ytan och får inte två riktigt svårstädade bitar kvar.
Alternativt två ca 10 cm breda lampor med ram.

• Gilla
Gaussen
  • Laddar…
G Gaussen skrev:
Hej,

Även jag ska ge mig på att bygga en platsbyggd bokhylla.
Underskåpen blir Havsta enligt bild. ovandelen blir bokhylla med 2 breda Billys och 3 små.
Den skall byggas upp till tak men IKEAs app tilllåter inte att man flyttar saker i höjdled.

Fråga 1:
Bredden på skåpen är 283 cm
Rummet är 315 cm brett.

Det saknas alltså 32 cm. Jag tycker det känns lite väl mycket?
Jag funderar då på att lägga in en MDF skiva mellan Havsta och de de stora billys. Då får jag 6 cm som behöver täckas med någon list. det ger mig även möjlighet att sätta likadan 6 cm list på kanterna( men som bara själ 2*4cm på utsidan) totalt har jag då fått mer avståndet 12 cm och har kvar ett gap på 20 cm ( 10 cm per sida).

Tror ni detta är tight nog eller ska jag försöka trolla mer? Vill gärna hålla linjen från de stora billys till de yttre havsta.

Fråga 2:
Är det någon som har en bra ide på hur jag kan förlägna bänkskivan? Är lite fundersam på om det kommer uppfattas klumpigt om jag lägger en MDF ovanpå befintligt.
Jag gjorde något likande för ett antal år sedan. Satte då lister runt hela bygget och täckskivor mellan bokhyllorna för att få rätt bredd. Hade också en bänkskiva som låg på underskåpen (de var köksskåp så det blev inga dubbla skivor) och som bokhyllorna sedan stod på. Tycker absolut att du ska försöka få hela konstruktionen att fylla ut väggens hela bredd, annars kommer den nog inte kännas platsbyggd även om den blir maffig i storleken.

Hittar tyvärr ingen bra bild där man ser framifrån hur jag gjorde men bifogar en bild där man ser bokhyllan från sidan. På de stående skivorna mellan bokhyllorna satte jag sedan kandelabrar men det skulle självklart också gå bra att måla dem eller sätta vanliga vägglampor där.

Inbyggd bokhylla från sidan med vita hyllor fyllda med böcker ovanpå mörka underskåp, listverk runt hela konstruktionen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Gaussen
  • Laddar…
G Gaussen skrev:
Hej,...
Gjorde samma sak med Havsta. Satte 4st skåp på regelsockel och då 118mm hyvlad och spårfräst bräda mellan varje skåp för att fylla ut. Lade på en 27mm (?) limträskiva för att få en snygg bänk som också frästes spår i på framkanten.
Satte sedan 18mm limträ vertikalt och horisontellt för hyllorna. Limmade på en hyvlad 20mm list på underkanten av alla hyllplan och fräste en kantprofil som döljer LED-strip'arna. Framtill på de vertikala limträskivorna satte jag 60mm hyvlad och spårfräst list som också döljde de vertikala LED-strip'arna.
Mötte 60mm listen upptill med en limträ upp mot tak så den verkligen käns platsbyggd.

Skippade Havstas sockel helt.

• Illustration av en väggmonterad bokhylleenhet med skåp i botten och hyllor på sidorna, samt en central plats för en stor TV-skärm.
    Skapa konto
  • 3D-modell av en väggmonterad bokhylla med flera hyllplan och skåp under.
    Skapa konto
  • Gilla
Gaussen och 1 till
  • Laddar…
S Stig_helmer skrev:
Gjorde samma sak med Havsta. Satte 4st skåp på regelsockel och då 118mm hyvlad och spårfräst bräda mellan varje skåp för att fylla ut. Lade på en 27mm (?) limträskiva för att få en snygg bänk som också frästes spår i på framkanten.
Satte sedan 18mm limträ vertikalt och horisontellt för hyllorna. Limmade på en hyvlad 20mm list på underkanten av alla hyllplan och fräste en kantprofil som döljer LED-strip'arna. Framtill på de vertikala limträskivorna satte jag 60mm hyvlad och spårfräst list som också döljde de vertikala LED-strip'arna.
Mötte 60mm listen upptill med en limträ upp mot tak så den verkligen käns platsbyggd.

Skippade Havstas sockel helt.
Snyggt! Tack för inspiration, ska själv försöka få till någon LED-lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.