Hej! Jag ska sälja min bostadsrätt och har frågor angående två saker.
Det ena är angående vattenrören som kommer ut genom väggen in i duschen (inte okej enligt dagens standard, men var godkänt när det byggdes). Silikonen har börjat släppa och det ser allmänt otätt ut. En rörmokare var här och bytte ballofixen och jag bad han kolla på det. Han sa bara att det såg okej ut och att man inte behövde göra något mer. Jag själv blir orolig nu när jag ska lägga nya silikonfogar i badrummet och känner att det där borde ju snyggas till.
Ser det okej ut enligt er? Bifogar bild.
Min andra fråga är angående handfatet. Det är någon liten spricka. Ett litet jack någonstans och beläggningen på metallen har börjat släppa. Bör jag fixa till det här och i så fall hur?
Det ena är angående vattenrören som kommer ut genom väggen in i duschen (inte okej enligt dagens standard, men var godkänt när det byggdes). Silikonen har börjat släppa och det ser allmänt otätt ut. En rörmokare var här och bytte ballofixen och jag bad han kolla på det. Han sa bara att det såg okej ut och att man inte behövde göra något mer. Jag själv blir orolig nu när jag ska lägga nya silikonfogar i badrummet och känner att det där borde ju snyggas till.
Min andra fråga är angående handfatet. Det är någon liten spricka. Ett litet jack någonstans och beläggningen på metallen har börjat släppa. Bör jag fixa till det här och i så fall hur?
Redigerat:
E Emil Jansson2 skrev:Hej! Jag ska sälja min bostadsrätt och har frågor angående två saker.
Det ena är angående vattenrören som kommer ut genom väggen (inte okej enligt dagens standard, men var godkänt när det byggdes). Silikonen har börjat släppa och det ser allmänt otätt ut. En rörmokare var här och bytte ballofixen och jag bad han kolla på det. Han sa bara att det såg okej ut och att man inte behövde göra något mer. Jag själv blir orolig nu när jag ska lägga nya silikonfogar i badrummet och känner att det där borde ju snyggas till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det ser ut som ett gammalt badrum och då bör ju köparen förstå att badrummet behöver renoveras. För en köpare som vet att badrummet snart ska renoveras spelar det ingen roll om det är silikon runt rören som kommer ut genom väggen, spricka i handfatet etc.
Men prata med mäklaren om det är något som du kan göra i lägenheten som lönar sig. Sånt varierar mellan olika bostadsområden och allmänt skick på lägenheten.
Men prata med mäklaren om det är något som du kan göra i lägenheten som lönar sig. Sånt varierar mellan olika bostadsområden och allmänt skick på lägenheten.
Rören får komma ut ur väggen i duschen. Dock inte så som det ser ut hos dig. Rören måste komma ut 6 cm från hörnet/motliggande vägg. Det spelar som sagt ingen roll, om det var okej när badrummet byggdes. Men mera silikon, det ser både öppet, och illa ut.
Handfatet kan nog inte fixas på annat sätt än att det byts ut. Om du ska göra det, eller inte är helt upp till dig. Det ser naturligtvis bättre ut, så du kanske får lite mer betalt.
Handfatet kan nog inte fixas på annat sätt än att det byts ut. Om du ska göra det, eller inte är helt upp till dig. Det ser naturligtvis bättre ut, så du kanske får lite mer betalt.
Om det var godkänt när det byggdes är det godkänt idag.
Men det är nog ingen dum idé att täta runt rören med vitt våtrumssilicone. Maskera runt om och doppa fingret i vattenspätt diskmedel så blir det snyggt när du smetar ut silikonet.
Det är absolut inte fel att sminka grisen.
Men det är nog ingen dum idé att täta runt rören med vitt våtrumssilicone. Maskera runt om och doppa fingret i vattenspätt diskmedel så blir det snyggt när du smetar ut silikonet.
Det är absolut inte fel att sminka grisen.
Tack för era svar!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det spelar väl ingen roll om de kommer ut 6cm från hörnan... INGA rör ut ur vägg i duschzonen med dagens regler men om det var ok med rör ut när det gjordes så fanns väl knappast kravet 6cm heller. 🙃A AG A skrev:Rören får komma ut ur väggen i duschen. Dock inte så som det ser ut hos dig. Rören måste komma ut 6 cm från hörnet/motliggande vägg. Det spelar som sagt ingen roll, om det var okej när badrummet byggdes. Men mera silikon, det ser både öppet, och illa ut.
Allting handlar visst det om när det byggdes och dåvarande regelverk.
Däremot TS så känns det som någon redan nämnt att det är så pass dåligt skick så en köpare måste räkna med att det bör renoveras.
Du kan inte sminka det tillräckligt mycket för att inte folk ska inse detta tyvärr.
Om du sätter nytt silicon så kommer det sticka ut mot resten och det hade i alla fall fått mig som köpare att fundera på om det finns ett problem som man vill dölja.
Jag hade upplyst mäklaren om att en rörmokare sagt att det såg okej ut hellre än att försöka dölja.
Idag, om inte allt redan är i toppskick (och ibland trots det) vill folk göra om i sin egen stil.
Ja ett badrum är dyrt men som sagt, om man ser på det lilla andra som syns på bilden så ser nästan badrummet ut att behöva snyggas till med mer än bara nytt silicon runt rören.
Jag hade upplyst mäklaren om att en rörmokare sagt att det såg okej ut hellre än att försöka dölja.
Idag, om inte allt redan är i toppskick (och ibland trots det) vill folk göra om i sin egen stil.
Ja ett badrum är dyrt men som sagt, om man ser på det lilla andra som syns på bilden så ser nästan badrummet ut att behöva snyggas till med mer än bara nytt silicon runt rören.
Den rörmokaren som sa att det ser bra ut var ju helt uppenbart inte nykter. Eller också var han både blind och förståndshandikappad eller alltihop.
Det syns ju att det är hål in mellan kakel och rör. Visst, det kanske är betongväggar så det tål mycket fukt utan att det blir problem men att lämna det som det är signalerar också att här bor nån som inte bryr sig. Vad finns det för mer brister jag behöver leta efter?. Naturligtvis finns det en relation till hur skicket på lägenheten är i övrigt.
Hade jag varit i TS skor hade jag nog både skrubbat fogar noga och lagt nytt silicon, we med en täckbricka som det tipsades om, vid rören men även där det gamla möglat. En lätt uppfräschning kostar inte många kronor och kan man signalera att badrummet inte är i omedelbart behov av renovering så är det troligen smart på dagens bostadsmarknad. Det kanske inte höjer priset, men det gör den mer lättsåld.
Det syns ju att det är hål in mellan kakel och rör. Visst, det kanske är betongväggar så det tål mycket fukt utan att det blir problem men att lämna det som det är signalerar också att här bor nån som inte bryr sig. Vad finns det för mer brister jag behöver leta efter?. Naturligtvis finns det en relation till hur skicket på lägenheten är i övrigt.
Hade jag varit i TS skor hade jag nog både skrubbat fogar noga och lagt nytt silicon, we med en täckbricka som det tipsades om, vid rören men även där det gamla möglat. En lätt uppfräschning kostar inte många kronor och kan man signalera att badrummet inte är i omedelbart behov av renovering så är det troligen smart på dagens bostadsmarknad. Det kanske inte höjer priset, men det gör den mer lättsåld.
Värdet på en bostadsrätt i sthlm city har med läget och göra och inte standarden. Nya gäster ser till glädje att göra en helrenovering och det är väl köparen kommer göra så behåll det som det är.E Emil Jansson2 skrev:Hej! Jag ska sälja min bostadsrätt och har frågor angående två saker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det ser ut som möglig silikon så den bör tas bort och sen ska det läggas dit ny silikon.
Man tar bort silikon med kniv, skrapa och det sista med t.ex. ättika.
I underforumet för Kök finns det en nålad tråd om hur man lägger silikon på bästa sätt.
Man tar bort silikon med kniv, skrapa och det sista med t.ex. ättika.
I underforumet för Kök finns det en nålad tråd om hur man lägger silikon på bästa sätt.
Om du inte tänker fräscha upp allt i badrummet så skulle jag inte tro att en ful silikonskarv vid dörren gör någon skillnad!
Det ser ut att vara ett äldre hus och även fogarna på golv och väggar ser ut att behövas fräschas upp och kanske fyllas i på några ställen?
Hör med mäklaren vad h*n säger och tror.
Det ser ut att vara ett äldre hus och även fogarna på golv och väggar ser ut att behövas fräschas upp och kanske fyllas i på några ställen?
Hör med mäklaren vad h*n säger och tror.
Klicka här för att svara