hej på er..
Jag har snickrat på ett kontor nu idag och var då tvungen att korta av en telefon ledning.
Bara att klippa o skarva färg mot färg tänkte jag, men det visade sig att det fanns tex 2 blå osv. Sen är har ju alla par en vit.
Man kan ju inte heller urskilja vilka som är parade..

SÅ det jag undrar är;
1) måste man ha "rätt" vit till respektive färg? eller är det som en jord eller liknande?
2) hur ska man kunna veta vilka färger som ska sitta ihop om det är flera av samma färg?

tilläggas ska göra att Larmet gick när jag klippte ledningen vilket var pinsamt...:o

Postar här hoppas det är rätt forum.

Mvh Dell

Koppla ur kabeln i båda ända och vira ihop en vit och blå, sen mäter du i andra änden med en multimeter eller summer vilka två som är ihopkopplade.

Vilka som är parade ser man enklast genom att skala av mellan 5 och 10 cm av manteln. Syns det inte då så är inte kabeln partvinnad och då har det mindre/ingen betydelse.

nä koppla loss i båda ändarna går inte.. det är väl en ca 12 par i kabeln och jag vet inte vart något går.. ett gammalt kontorslanskap som har blivit ombyggt till egna kontor.. sen ombyggt igen sen igen sen ige......

tror inte den är par-tvinnad. kvittar det då med de vita då?

Används kabeln till telefoner så är den garanterat partvinnad. Det är bara när man har 4 ledare som man i stället kan köra med "4-skruv".

Du måste koppla ihop alla ledarna rätt. Den enda felkoppling som "fungerar" är om du kastar om de två ledarna inom ett par, men det har du ingen nytta av eftersom man inte kan göra det "felet" om man bara kopplar ihop ledare med samma färg.
Eftersom du har kortat kabeln så har du väl en bit "över". Skala några decimeter på den så att du ser hur kabeln är uppbyggd. Det brukar finnas någon markering som gör alla par unika.

/Hasse

skit åxå.. visste det skulle bli problem... aja. tur man har whisky att lugna nerverna med =) tack för alla svar

Vanligen är kabeln färgkodad så att första gruppen av 5 par har vit parledare och nästa grupp röd parledare och nästa svart osv. Dessa är parade med blå, orange, grön, brun och grå. Finns andra varianter också, tex flerfärgade ledare. Kolla de vita ifall de är märkta med en extrafärg tex. Inte speciellt vanligt att det finns två exakt lika par. Även om kabeln inte verkar vara partvinnad så spelar det säkert roll vilka som hör ihop. Du har nog dabbat dej lite! :D

Paren är:

1 vit-blå
2 vit-orange
3 vit-grön
4 vit-brun
5 vit-grå

6 röd-blå
7 röd-orange
8 röd-grön
9 röd-brun
10 röd-grå

sedan fortsätter det med svart och gul som grundfärg
äldre kabel hade ljusgrön och lila som grundfärg men det ändrades så det ligger en blå bommulstråd eller plastband runt par 1-10 och 11-20. sedan är det orange tråd.

Skalar man upp kabeln 15 cm och är lite försiktig så hittar man igen partvinningen och kan skarva rätt tråd.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.