Hej,
Jag har nyss flyttat in i min första bostadsrätt sedan 1 vecka tillbaka och har två frågor ang mitt badrum som håller mig vaken om nätterna..
Badrummet är enligt uppgift stambytt 2008
1. Det är fuktigt i hörnan ca 1m från duschhörnan, uppstår vid dusch. Borde jag oroa mig för detta? Kunde inte se detta på visningen
2. Under inspektionsluckan, under rören såg jag nyss ett ganska stort hål som är halvt igenfyllt med grå silikon men sen är det ett hål en bit in i väggen. Detta är ca 10cm ovanför golvet. Får skylla mig själv att jag inte kollade mer noggrant då den gömde sig "perfekt" bakom rören ur min synvinkeln.. Finns det någon anledning till detta hål? Ett fult skvallerhål? Ska jag fylla igen med silikon eller vad borde jag göra?
Tack på förhand!
Jag har nyss flyttat in i min första bostadsrätt sedan 1 vecka tillbaka och har två frågor ang mitt badrum som håller mig vaken om nätterna..
Badrummet är enligt uppgift stambytt 2008
1. Det är fuktigt i hörnan ca 1m från duschhörnan, uppstår vid dusch. Borde jag oroa mig för detta? Kunde inte se detta på visningen
2. Under inspektionsluckan, under rören såg jag nyss ett ganska stort hål som är halvt igenfyllt med grå silikon men sen är det ett hål en bit in i väggen. Detta är ca 10cm ovanför golvet. Får skylla mig själv att jag inte kollade mer noggrant då den gömde sig "perfekt" bakom rören ur min synvinkeln.. Finns det någon anledning till detta hål? Ett fult skvallerhål? Ska jag fylla igen med silikon eller vad borde jag göra?
Tack på förhand!
Hej. Grattis till nya lyan . Nu börjar livet 
1. Misstänkt bakfall, syns nästan på hur nedersta raden av kaklet är skuret. Inget farligt men försök hålla torrt och rent i hörn så du slipper smuts och mögel.
2. Ja, sätt en plutt silikon där. Ingen fara heller.
1. Misstänkt bakfall, syns nästan på hur nedersta raden av kaklet är skuret. Inget farligt men försök hålla torrt och rent i hörn så du slipper smuts och mögel.
2. Ja, sätt en plutt silikon där. Ingen fara heller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det kanske kan vara ett skvallerrör och i så fall ska det inte tätas. Kolla om du hittar andra änden av hålet bakom inspektionsluckan.P Ploppboll skrev:2. Under inspektionsluckan, under rören såg jag nyss ett ganska stort hål som är halvt igenfyllt med grå silikon men sen är det ett hål en bit in i väggen. Detta är ca 10cm ovanför golvet. Får skylla mig själv att jag inte kollade mer noggrant då den gömde sig "perfekt" bakom rören ur min synvinkeln.. Finns det någon anledning till detta hål? Ett fult skvallerhål? Ska jag fylla igen med silikon eller vad borde jag göra?
Hej hej
1. Fuktigt som i att fogarna är blöta, eller rinner vatten dit när duschen är på?
2. Förmodligen skvallerör. Kan vara snyggare om du får på någon form av utloppsbricka.
https://rorfokus.se/produkt/lk-utlo...liUCJH0iAdgQHBxT_FcfKWZQJrTPnaKRoCJN0QAvD_BwE
1. Fuktigt som i att fogarna är blöta, eller rinner vatten dit när duschen är på?
2. Förmodligen skvallerör. Kan vara snyggare om du får på någon form av utloppsbricka.
https://rorfokus.se/produkt/lk-utlo...liUCJH0iAdgQHBxT_FcfKWZQJrTPnaKRoCJN0QAvD_BwE
Hej,våtrumskillen skrev:
Fogarna närmst duschen blir blöta men torkar upp, men just i detta hörnet verkar det inte riktigt torka upp. Kan lägga en bit papper och hålla emot så blir det blött på pappret.
Förstår, då ligger vatten kvar men troligtvis på rätt sida tätskiktet.
Finns inte så mycket som går att göra åt det i ett badrum från 2008 utom att försöka hålla det torrt.
Om det finns golvvärme i badrummet hade jag haft den på då det håller golvet torrare.
Finns inte så mycket som går att göra åt det i ett badrum från 2008 utom att försöka hålla det torrt.
Om det finns golvvärme i badrummet hade jag haft den på då det håller golvet torrare.
Finns dessvärre ingen golvvärme och källaren är under. Detta hörn är ut mot vardagsrummet. Kan inte se nånting på vardagsrumsväggarna och ingenting i källaren.våtrumskillen skrev:
Om du är orolig kan du göra en fuktmätning i taket under.
Går även att mäta väggen från vardagsrummet.
Troligen så är det ingen fara.
Går även att mäta väggen från vardagsrummet.
Troligen så är det ingen fara.
Klicka här för att svara