På vilket år hamnar rotavdraget vid byggnation över årskiftet 2009-2010

Har förbrukat väldigt lite ROT-avdrag 2009 men vet att jag kommer att förbruka mer än max ROT-avdrag 2010 däräv min önskan att få så mkt som möjligt på 2009.
( ute i god tid som vanligt)

Ringde skatteverket och enl dom så räcker det att arbetet är påbörjat 2009 och att arbetet är utfört och betalt senast 31/1 2010 för att du ska få tillgodoräkna hela detta belopp som ROT avdrag på 2009 (om så önskas). Detta innebär förljande
1. Köparen får tillgodoräkna sig ROT-avdraget för detta på år 2009 och har hela rot-avdraget för 2010 kvar att nyttja
2. Beloppet som betalas in efter 31/12 beskattas år 2010 för utföraren (bra om inkomsten blir låg 2010 dvs 30 %)

Känns ändå lite osäkert då telefonsamtalet ej spelades in (vid ev överklagan) så jag undrar om någon annan här fått/läst samma information

Skicka ett mail till ditt skattekontor. Du får oftast svar inom 24 timmar och då har du det på pränt. :)

Eller så kollar man på Skatteverkets hemsida. :)

Du kan bara få skattereduktion för arbeten som du har betalat under året

Du kan bara få skattereduktion med belopp som du har betalat under året. Om arbetet utförs i december 2009 men du betalar fakturan i januari 2010 kommer du att tillgodoföras den preliminära skattereduktionen i samband med deklarationen som du lämnar 2011.

joflopp>Deklarationen som lämnas 2011 omfattar inkomståret 2010 så med andra ord kommer även skattereduktionen att omfatta 2010.

/Kent

Skall du ha ROT avdrag detta år så måste fakturan vara betald innan årsskiftet!

Eller snarare, pengarna måste vara på företagets konto detta år. Så de går inte betala den 30e dec tex. Då blir förmodligen avdraget på nästa år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.