7 234 läst ·
90 svar
7k läst
90 svar
Fråga vad ni vill om elnätet
I en stad så blir under vissa tider på året elbilsladdning en betydande andel av förbrukningen. Om då alla maxar på 11kW kl 02.00 (jag antar att det är den billigaste timmen) då kommer inte nätet att klara det, särskilt inte när vi närmar oss 80-90% elbilar. Genom att lägga effekttaxavpå natten så tänker sig bolag som Göteborg Energi att de skall slippa toppar och istället få en utmätning av laddningen över hela natten.
Om mitt nät är avskrivet borde väl min avgift sänkas till ren driftskostnad eftersom investeringen är betald sedan länge?M Martin Lundmark skrev:
Så är dock inte fallet, utan den fasta avgiften höjs varje år för att den tyske ägaren ska kunna ta ut ohemula vinster.
Effekttaxa motverkar ju just att utnyttja nätet max när det är billigast el för om man lägger en stor del av förbrukningen under kort tid kommer man att straffas på nätkostnaden.
Även om det bara är jag som tar ut effekten, nätet kan vara lågt belastat men det spelar ingen roll, det är mitt individuella uttag som ska mätas och taxeras extra oavsett.
Det jag vänder mig emot är att nu ska alla kunder betala extra för att nya kunder ska kunna belasta redan fulla ledningar och dessutom behöva ha järnkoll på sin förbrukning varje timme för att inte bli extrataxerad bara för att nätägaren ska slippa investera i nya nät till nya kunder.
Hej DilatoD Dilato skrev:Om mitt nät är avskrivet borde väl min avgift sänkas till ren driftskostnad eftersom investeringen är betald sedan länge?
Så är dock inte fallet, utan den fasta avgiften höjs varje år för att den tyske ägaren ska kunna ta ut ohemula vinster.
Effekttaxa motverkar ju just att utnyttja nätet max när det är billigast el för om man lägger en stor del av förbrukningen under kort tid kommer man att straffas på nätkostnaden.
Även om det bara är jag som tar ut effekten, nätet kan vara lågt belastat men det spelar ingen roll, det är mitt individuella uttag som ska mätas och taxeras extra oavsett.
Det jag vänder mig emot är att nu ska alla kunder betala extra för att nya kunder ska kunna belasta redan fulla ledningar och dessutom behöva ha järnkoll på sin förbrukning varje timme för att inte bli extrataxerad bara för att nätägaren ska slippa investera i nya nät till nya kunder.
Ditt elnätsbolag har kravet på sig att driva elnätet och ta betalt av de som vill ansluta sig till detta elnät. Starkt förenklat fungerar det så att man delar in alla elkunder i kategorier oberoende om de bor på landsbygd eller i stad, oberoende om få eller många är anslutna till elnätet på en plats etc.
När man ansluts får man betala en anslutningsavgift beroende på hur långt det är till elnätet (anslutningspunkten) och sedan en årlig avgift som är lika för alla i samma kategori.
Du betalar alltså lila inom den kategori du tillhör även om underhållskostnaden (slitaget, antalet fel) är olika och att livslängden är olika innan nätet behöver byggas om. Även om ditt elnät varit intakt i t.ex. 60 år så kan ett angränsande elnät (samma elnätsbolag) drabbats av ett transformatorhaveri eller kabelfel för 40 år sedan. Den reparationen fördelas (liknande som för ett försäkringsbolag) över kunderna i kategorin.
När elnäten avreglerades tillhörde jag de som ogillade och protesterade men det var i princip omöjligt att ”göra sin röst hörd”. Jag hoppas att även du då protesterade mot det som skedde.
När du skriver ” Effekttaxa motverkar ju just att utnyttja nätet max när det är billigast el för om man lägger en stor del av förbrukningen under kort tid kommer man att straffas på nätkostnaden.” så blandar du ihop elenergikostnaden med elnätskostnaden.
Det är olika bolag med olika kassor som (enligt ”ekonomiska lagar”) inte får blandas. Du måste titta på effekttaxa utifrån att det är en kostnad som tas ut av elnätsbolagen UTAN hänsyn till vad elenergin kostar. Energimarknadsinspektionen övervakar bl.a. att elnätsbolagen och bolagen som säljer elenergin inte samarbetar ”lagstridigt”.
Jag köpte hus i prisområde 1, år 1994 (42 600 kWh/år, 25 A säkringar). Har idag 14 000 kWh/år och 16 A säkringar. Har ingen elbil så mitt hus har ett maximalt effektbehov (för värme/varmvatten) på ca 5,5 kWh (när det är dygd 30 grader kallt).
Förra tre vintermånader (dec, jan, feb) använde jag totalt 6026 kWh (ganska jämnt fördelat) det innebär ett snitt på 2,8 kW sett över dessa tre månader.
Om värmepumpen maxar på 5,5 kW kalla vinterdagar (drygt 30 minusgrader) så innebär det ca 8 A per fas, dvs 50 % av säkringen (16A) jag idag abonnerar på. Snittet på 2,8 kW sett över dessa tre månader, innebär 4 A. Använder jag en spisplatta och värmer ca 1 liter vatten tar det ca 3,7 kW under en ca en dryg minut etc.
Idag kan jag inte abonnera på mindre än 16 A och jag har idag inga bekymmer med att mina huvudsäkringar löser vid normal drift (bara vid fel).
Just nu är jag inte övertygad om att effektavgifter kommer att öka mina elnätskostnader, tvärtom de skall li intressant att se om de faktiskt blir billigare med effektavgifter för min del, men det får vi se, jag accepterar förändringen.
Den eventuella framtida elbilens laddning bli en utmaning. Om jag antar att om jag då kör 1500 mil/år så behöver jag ca 3000 kWh elenergi (om allt laddas hemma).
Om bilen laddas varje dag så ökar det effektbehovet till huset med 340 W fördelat över alla årets timmar.
Fördelar jag laddningsbehovet på 8 t varannan dag så innebär det en medeleffekt på ca 2 kW (över 8 timmar)
Fördelar jag laddningsbehovet på 4 t varannan dag så innebär det en medeleffekt på ca 4 kW (över 4 timmar).
Adderar jag 4 kW laddning till 5,5 kW värme/varmvatten (vid drygt 30 grader kallt) så innebär det knappt 10 kW som jag skall betala effektavgift för den månaden.
Jag har ännu ingen information om hur den framtida effektavgiften kommer att utformas för min del men det finns kanske någon som har effektavgift som kan genomföra en beräkning utifrån sitt elnätsbolag.
Hej DilatoD Dilato skrev:
Alla kunder behöver väl inte betala mer, det blir ju bara de som har höga effektuttag, och då flera gånger och flera månader i rad.
Nya kunder kommer fortfarande att få betala anslutningsavgift det ändras inte genom effektavgifter.
Jag tittade på Elnätsavgiften för Göteborg Energi ”Effektavgift; 36,25 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW. (Kostnaden beräknas på medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn)” https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften#prisvilla
Jag betalar idag 4 920 i årsavgift (410kr/månad) för 16 A abonnemangssäkring. Det innebär att om medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn överstiger 11,3 kW då blir den månaden dyrare med Effektavgift än med min nuvarande 16 A abonnemangssäkring.
Utifrån detta så borde det rimligen bli billigare för mig (sett över året) om mitt elnätsbolag skulle tillämpa Göteborg elnäts effektavgift. Rimligen så blir det svårt att nå högre kostnader än nu, och framför allt under ”icke vinter”.
Det med nattaxa fanns för ca 10-15 år sen och då var det ett relä som aktiverades i mätaren och en kontaktor vid centralen drog och kopplade in VVB eller annat mellan 22:00 och 6:00 VVB, samt lågpris lördag/söndag, hade så själv. Det fodrades då en extra kabel från mätaren och en strömbrytare extra för att kunna koppla förbi mätarens styrning, för drift dagtid. Det var billigt och bra för mig då jag hade en stor EL-patron i min akumulatortank för att värma huset. Och det var massor som hade det. Nu vart det lite för liten förtjänst för EL-bolagen, så dom tog bort den bara så där rakt av. Girigheten finns och dom gjorde lite som dom ville med allt. Nu har jag inte studerat det med effekttaxa närmare, men det är säkert så att det blir dyrare för oss konsumenter och mera pengar till bolagen. Är inte säker just nu, effekttaxa är väl så att man har en höjd att ta ut. Och överskrids den så får man betala ett högre pris för allt man förbrukat under tex en månad, oavsett ett lågt pris per kW, natt eller dag. Rätta mig gärna om jag har fel om det med effekttaxa.C Cir skrev:
Dom har ju ändrat nu, det var bedrövligt innan.M Martin Lundmark skrev:
Nu meddelar Göteborg Energi att effektavgiften i prismodellen ska justeras från och med den 1 februari 2022. I stället för att baseras på användningen under en timme där kunden förbrukar mest effekt per månad ska den baseras på de tre timmar, under tre separata dygn, där kunden förbrukar som mest.
https://www.energi.se/artiklar/2021/november-2021/goteborg-energi-andrar-omstridd-effektavgift/
En kommentar i GP som jag håller med:
Varför är det endast de som bor i hus och radhus som ska ta ansvar för effektproblematiken. Varför är hyreslägenhetsinnehavare, butiker, små och stora företag, kommunala institutioner och sjukhus undantagna? Mitt förslag är att göra alla delaktiga så kanske förslaget snabbt läggs i papperskorgen. Det är ju inte ägare till radhus och villor som orsakat effektbristen utan i första hand elslukande företag som på dagtid kräver stor effektkapacitet.
https://www.gp.se/ekonomi/lennarts-elbil-tusenlappar-dyrare-efter-ny-elavgift-1.55167565
Ja, du har fel. Det påverkar inte elpriset alls. Det är den fasta nätavgiften som kommer att baseras på vilken effekt du tar ut snarare än vilken effekt du kan ta ut, som det är nu.J jonaserik skrev:Det med nattaxa fanns för ca 10-15 år sen och då var det ett relä som aktiverades i mätaren och en kontaktor vid centralen drog och kopplade in VVB eller annat mellan 22:00 och 6:00 VVB, samt lågpris lördag/söndag, hade så själv. Det fodrades då en extra kabel från mätaren och en strömbrytare extra för att kunna koppla förbi mätarens styrning, för drift dagtid. Det var billigt och bra för mig då jag hade en stor EL-patron i min akumulatortank för att värma huset. Och det var massor som hade det. Nu vart det lite för liten förtjänst för EL-bolagen, så dom tog bort den bara så där rakt av. Girigheten finns och dom gjorde lite som dom ville med allt. Nu har jag inte studerat det med effekttaxa närmare, men det är säkert så att det blir dyrare för oss konsumenter och mera pengar till bolagen. Är inte säker just nu, effekttaxa är väl så att man har en höjd att ta ut. Och överskrids den så får man betala ett högre pris för allt man förbrukat under tex en månad, oavsett ett lågt pris per kW, natt eller dag. Rätta mig gärna om jag har fel om det med effekttaxa.
Hej Dilato
Jag gjorde ett räknefel i min beräkning av brytpunkten se #49, här kommer en korrektion av min beräkning.
Jag betalar idag 4 920 i årsavgift (410kr/månad) för 16 A abonnemangssäkring. Det innebär att om medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn överstiger 7,24 kW då blir den månaden dyrare med Effektavgift än med min nuvarande 16 A abonnemangssäkring.
Utan elbil klarar jag troligtvis mig de flesta (eller alla) årets månader utan effektavgift). Med en framtida elbil kan det rimligen bli dyrare någon (några) vintermånader men billigare de övriga (de flesta) av årets månader.
Slutsatsen är fortfarande detsamma att det borde rimligen bli billigare för mig (sett över året) om mitt elnätsbolag skulle tillämpa Göteborg elnäts effektavgift.
Jag gjorde ett räknefel i min beräkning av brytpunkten se #49, här kommer en korrektion av min beräkning.
Jag betalar idag 4 920 i årsavgift (410kr/månad) för 16 A abonnemangssäkring. Det innebär att om medelvärdet av de tre högsta topparna fördelat på tre olika dygn överstiger 7,24 kW då blir den månaden dyrare med Effektavgift än med min nuvarande 16 A abonnemangssäkring.
Utan elbil klarar jag troligtvis mig de flesta (eller alla) årets månader utan effektavgift). Med en framtida elbil kan det rimligen bli dyrare någon (några) vintermånader men billigare de övriga (de flesta) av årets månader.
Slutsatsen är fortfarande detsamma att det borde rimligen bli billigare för mig (sett över året) om mitt elnätsbolag skulle tillämpa Göteborg elnäts effektavgift.
Redigerat:
Det är du som avgör hur mycket effekt du tar ut. Sedan är det nätbolaget som mäter och debiterar.
Martin kan nog jättemycket om elnät men förmodligen ingenting om ekonomi och företagande, det är inget snack om att dessa företag lurat landet i årtionden och st'ndigt har övervinster, tillsynsorganen försöker komma åt dem men de har redan blivit för mäktiga. Tekniskt har de säkert utmaningar, vilka företag har inte det.. men pengar att lösa det för har de redan fått mer än nog av.D Dilato skrev:Om mitt nät är avskrivet borde väl min avgift sänkas till ren driftskostnad eftersom investeringen är betald sedan länge?
Nu är det inte så det fungerar, det investeras för det första hela tiden i nätet för att hålla det fungerande, för det andra så har även en bokföringsmässigt avskriven tillgång ett värde om det fortfarande går att använda den och varför skulle man låta bli att debitera för den bara för det?D Dilato skrev:
Dessutom så har den rälige tysken faktiskt betalt för nätet när de giriga kommunerna sålde sina Sydkraftaktier bara för att få en klumpsumma. Denna investering vill de naturligtvis få tillbaka över tiden. En del kommuner har kvar sina elnät ex Lund, Eslöv, Hörby och Lomma som äger Kraftringen tillsammans och där ev övervinster går tillbaka till invånarna i form av utdelning.
Givet en perfekt ekonomi så har du betalt mindre för ditt hus då du har hemska eon som nätägare än hemula Kraftringen!
Nja, garanterar gör de inte. De lovar att det fungerar under ett år med 99,9% sannolikhet (just hur man räknar på tillgänglighet av tjänster är ett skrå i sig) eller något liknande. Det finns alltid en viss risk att det inte räcker till (om än extremt liten).C Cir skrev:
Resten av detta inlägg är egentligen inte ett svar på det citerade, utan mer en utveckling av detta med huvudsäkringen och varför den inte räcker som måttstock för hur mycket el nätet tål.
Med detta sätt att dimensionera nätet så får vi då problem i den motsatta riktningen, sannolikhetskalkylerna som ligger till grund för att säga att man tillåts säkra upp till 25A bygger på normalfördelning av konsumtionen, medan man vid exempelvis solcellsproduktion får att de flesta producenterna maxar produktionen samtidigt i nätet. Dvs, det finns en helt annan gräns för hur mycket solcellsproduktion som kan hanteras och detta kommer när det bli för mycket att driva kostnader i elnätet.
Man får lite av samma effekt när det blir fler elbilar och alla vill ladda när elen är som billigast (på natten på vintern), dvs man kommer under de kallaste dagarna att riskera att få extrema toppar med både uppvärmning och elbilsladdning. Men eftersom lasten i elnät och elpris är delvis frikopplade (kraftigt beroende, men det finns ytterligare parametrar som ligger utanför dessa beroenden) så måste nätägaren ibland ha incitament för att mjuka ut lasten i nätet, det är här effektavgifterna kommer in. Kanske inte det bästa verktyget, men det är ett verktyg i alla fall.
Jag har försökt ställa upp ekvationer för att räkna ut när man skall ladda sin elbil med avseende på elpris, effektavgifter etc, men det är extremt svårt då det ingår så många okända parametrar i framtiden som man skulle vilja ha koll på. Om man i slutet av månaden får väldigt kallt och att huset då drar mycket el, då hade det (kanske) varit bättre i början av månaden att optimera på elpris istället för på effekttariff (exemelvis).
Men hur man skall optimera elförbrukningen utifrån alla de olika incitamenten som finns, det kan vi ta i en annan optimeringstråd (jag får starta en sådan någon av de kommande dagarna).
Nu var det ju effekttaxan som diskuterades.C Cir skrev:
Månades högsta effektuttag (maxlasttimme) beräknas ur data från elmätarens fjärravläsningar så att effekttaxan kan beräknas.
Elmätaren ägs av elnätsägaren.
Tillägg
Gbg energi har en effektkalkylator man kan laborera med för att se sitt effektuttag under ett dygns timmar.
Man kan välja bland fördefinierade förbrukare. Tiderna kan ändras.
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/effektkalkylatorn
Redigerat: