7 234 läst ·
90 svar
7k läst
90 svar
Fråga vad ni vill om elnätet
Det är nog så att vi behöver vara mer precisa i vad som avses med "nätet".J JockeHX skrev:Men om man ser till nätet i allmänhet så vill man ju styra elanvändning till när det är låg belastning i nätet. Och låg belastning i nätet är det i allmänhet på natten när det även är lågt pris. En nätägare vill väl helst att den belastning som en laddning av elbil exempelvis ges ska styras mot timmar det är låg belastning.
Det som gäller för stamnät och regionalnät skiljer sig nog ofta en hel del från lokalnätet. Som vi tvingats inse så finns det mycket som påverkar elpriset över dygnet, bl a kapaciteten i nätet på högre nivå.
I ditt lokalnät kan förbrukningen se helt annorlunda ut, i synnerhet om abbonenterna som på många platser närmast uteslutande består av hushåll. För elnätsbolagen är det ingen fördel om alla installerar smarta funktioner som utnyttjar att priset är lågt för att det råkar finnas god kapacitet i stamnätet nattetid, det kan fortfarande bli trångt i ledningarna närmast dig.
Så det elnätsägare vill är nog helst att jämna ut belastningen och kapa toppar som blir dimensionerande för nätet. Att elhandelspriset lockar hushållen till att klumpa ihop förbrukning till vissa timmar misstänker jag att de snarast ser som ett problem.
Och för kunderna blir det rätt förvirrande med motsägelsefulla signaler från elhandel och elnät,
👍A alfista skrev:
Lokalnätsbolag betalar ju maxlast, säkringsstorlek etc för sin anslutning till överliggande nät. En annan kostnadspost är att de faktiskt köper in el till spotpris pga de förluster som uppstår i lokalnätet, så de har anledning att vilja hålla nere topplatserna och sprida utlastande mer jämt.
I ett villaområde där många pendlar med elbil kan det nog snart bli så att topplatsen förflyttar sig till de billiga timmarna, fastän det låga elpriset beror på mindre last på dessa timmar.A alfista skrev:
Kommer elen alltid att vara billig på nätterna?
Även när elektrolysörerna kommer igång i stor skala i norr?
Vad menas med det, dumsnut här på det med effekttaxa Om man tar ut effekt ett dygn eller timme och det kostar 3 kr kW , vid övrig tid i månaden kostar kW 1 kr, blir det då att betal 3 kr kW för alla andra kW den månaden..
Precis, det gör det inte heller lättare att räkna på när jag skall ladda bilen heller. Men vi spar det till en annan tråd som jag nu skapat:A alfista skrev:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...era-energifoerbrukningen-oever-dygnet.497121/
Jonaserik; Nu blandar du ihop effekt och energi. Men, nej det är inte så det fungerar.
Effektavgiften påverkar inte elpriset, den läggs på nätavgiften. Den blir klart högre än en krona per kW.
Effektavgiften påverkar inte elpriset, den läggs på nätavgiften. Den blir klart högre än en krona per kW.
Om du tittar på min andra tråd jag skapat (se länk i föregående inlägg från mig) så finns det en länk till den lösning Göteborg Energi har där.J jonaserik skrev:
Jepp men jag är inte i Göteborg nu, har Elevio och kommer dom att förändra sin policy med effekttaxa. Nu vet jag inte vad dom kommer med, inga tabeller bara info om det.
Edit är det lag på att man måste ha effekttaxa och bara gilla läget, eller en form av protest kanske från många.
Edit är det lag på att man måste ha effekttaxa och bara gilla läget, eller en form av protest kanske från många.
Det vet vi inte förrän de har infört det. Olika bolag hittar på olika lösningar för detta. Ellevio har inte specat sin lösning ännu och då kan du nog använda Göteborg Energi som exempel på hur illa det kan slå om du tidvis har väldigt hög effekt (kör bastu, laddar bil på högsta effekten osv), eller så gör Ellevio som många andra bolag och lägger effekttariffen enbart 6-18 eller 6-22 (ett par exempel på tidsbegränsning från andra bolag).J jonaserik skrev:
ja, från den 1/1-2027:J jonaserik skrev:
- https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
De flesta bolag kommer att införa effekttariffer innan dess för att vara förberedda på lagen.
Det kommer ett absolut krav från 2027-01-01
Och då kan jag nobba innan lagen träder i kraft, om det blir dyrare att dra lasset runt med EL Skulle var bra att få exakt besked om detta, eller är det bolagen som helt bestämmer över oss konsumenter. Då är vi där med en form av totalitärt samhälle.
Nej, det kan du inte. Det är nätbolagen som sätter sina debiteringssystem, inte du som kund.
Det enda du kan göra är att försöka optimera förbrukningen i den mån det går för att få ned effekttariffen. Tre eller fler bastubad per månad på den redan dyraste timmen skulle kunna kosta uppåt 400kr per månad med Göteborgs debiteringsmodell. Att optimera skulle kunna innebära att man under bastubad blockerar all annan elananvändning som går att blockera (värme, varmvatten, elbilsladdning osv). Bara som ett exempel, men diskussioner rörande optimeringar tas bäst i denna tråden:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...era-energifoerbrukningen-oever-dygnet.497121/
OK då blir det EI och bolagen som ska bestämma Sveriges befolknings levnadsvanor, horribelt i mitt tycke. Och början till maktfullkomlighet/totalitärt styrt samhälle. FY F-N. Vi ser bara hur det ser ut Österut i världen.