D
P Plutus skrev:
Hur är det med vindkraft och solcellsparker, behöver de betala för framdragning av nät? Eller slås sådana kostnader ut på övriga abonnenter?
Jag vet inte just detta men det är väl en tanke att vi betalar varandras, så jag betalar väl för allas anslutningar, hos min nätägare?

P Plutus skrev:
Hur är det med vindkraft och solcellsparker, behöver de betala för framdragning av nät? Eller slås sådana kostnader ut på övriga abonnenter?
Hej Plutus

Det normala är att alla som använder elnätet betalar för att få ansluta sig. Både de som matar in eleffekt och de som tar ut eleffekt från elnätet.

En vindkraftpark som vill ansluta sig till elnätet får får betala både för att bygga elnät fram till befintligt elnät och sedan för att mata in eleffekt.

När man började sätta solceller på t.ex. villatak här i Sverige uppstod "plötsligt" (som jag förstått) ett undantag (under vissa villkor) från dessa regler, så att man även även skulle få mata in eleffekt utan debitering (utan inmatningsavgift).

När vi (i forskning) för ett tiotal år sedan tittade på vad solceller på villatak, skulle ge för konsekvenser för elnäten, då handlade det om solcellsanläggningar på 1-5 kW.

Nu har antalet förfrågningar om installationer ökat kraftigt samtidigt som storleken har ökat. Energimarknadsinspektionen har "satt ned foten" och sagt att de som orsakar en kostnad för elnäten skall betala för den kostnaden. Det kan innebära att det "plötsliga undantaget" för villor förändras så, att även de får betala för de kostnader som inmatning från en solcellsinstallation orsakar.

Hur detta utformas vet vi inte idag. Det är de som idag äger elnät ansvarar för att utforma dessa avgifter som sedan skall godkännas av Energimarknadsinspektionen.

Förändringen är beslutad. Det innebär att de som idag ansluter solcellsanläggningar rimligen får räkna med ökade kostnader för elnäten. Till exempel i form av inmatningsavgifter.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är krav från EU. Framför allt drabbar det små solcellsprofucenter som inte konsumerar el. Vanlig villakunder betalar redan för elnätet, så det kan eventuellt handla om en liten höjning.

Fråga till TS: Det här med effektbaserad taxa, dvs att konsument får betala nätavgift baserat på högsta antal kW man använder, är som upplägget är nu när det inte tar hänsyn till när på tiden på dygnet det görs.

Förs det någon typ av debatt kring detta hos nätägarna? När det inte tas hänsyn till när elpriset är lågt på natten missgynnas kunder som kan flexa, exempelvis elbilsägare. Dvs när priset är billigt och nätnyttjandet är lågt kan man med fördel nyttja max på sin säkring.

Tittar man på helheten så är det kontraproduktivt för elnätet som stort om sådan flexning missgynnas, eller?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Fråga till TS: Det här med effektbaserad taxa, dvs att konsument får betala nätavgift baserat på högsta antal kW man använder, är som upplägget är nu när det inte tar hänsyn till när på tiden på dygnet det görs.

Förs det någon typ av debatt kring detta hos nätägarna? När det inte tas hänsyn till när elpriset är lågt på natten missgynnas kunder som kan flexa, exempelvis elbilsägare. Dvs när priset är billigt och nätnyttjandet är lågt kan man med fördel nyttja max på sin säkring.

Tittar man på helheten så är det kontraproduktivt för elnätet som stort om sådan flexning missgynnas, eller?
Ja det är en intressant fråga. Det pågår arbete för att göra elnätet smartare absolut, men om det innebär precis det du pratar om är jag osäker på.

Nätavgiften är egentligen inte baserat på hur mycket du använder, utan vad man måste dimensionera nätet för om du förstår hur jag menar. Om du har rätt att använda säg 25A och även dina grannar har rätt att använda 25A då måste nätet dimensioneras utifrån det.

Det kanske passar för dig att ladda på natten och för din granne att ladda på dan, då kan vi ju dimensionera nätet för att få fram 25A till era hus, det vore ju idealiskt, men man måste tänka att kablarna ska användas i 30 år, så man kan inte dimensionera om nätet varje gång någon ny flyttar in med ett nytt användarmönster utan man dimensionerar så att alla kan använda (det mesta av) sin huvudsäkrings max samtidigt.

Det känns som ett lite rörigt svar men jag hoppas jag får fram vad jag menar ;)

Det är krav Ei att någon typ av effekttaxa ska införas senast 2027-01-01.

• Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:

Hej JockeHX

Det företag som säljer elenergin och det företag som äger elnäten får inte ha gemensamma kassor.

De skall verka oberoende av varandra.

Om effektflödet är konstant i elnätet (över dygnet och över året) kostar det minst att bygga och driva elnät.

Med konstant effektflöde kan man undvika att behöva bygga överdrivet kraftiga (och kostsamma) elnät och effektförlusterna (som elnätsbolagen måste köpa in elenergi för av de som säljer elenergi) blir minimala

Effektavgifterna innebär att kunderna försöker att undvika stor variation i effektuttaget.

När du skriver "Tittar man på helheten så är det kontraproduktivt för elnätet som stort om sådan flexning missgynnas, eller?" Vad menar du då?

Att det inte är till någon nytta att straffa effektuttag när nätet är lågbelastat. Då flyttas det uttaget till tider med högre belastning.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mina ledningar med sina säkringar har funnits i säkert 60 år, på vilket vis blir det bättre om man inför extra taxa för att jag konsumerar på exakt samma sätt som alltid gjorts?
Effektaxa är en bestraffning av befintliga kunder för att det tillkommer nya kunder som nätet inte är dimensionerat för.
Vi befintliga kunder har redan betalat för nätet men nu ska vi dessutom betala för nya kunder ...

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det handlar inte om att höja avgiften. Det handlar om att fördela den på ett nytt sätt.

D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om att höja avgiften. Det handlar om att fördela den på ett nytt sätt.
Effekten blir att det blir dyrare än idag för de flesta till ingen egentlig nytta för befintliga kunder.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Avgifternas storlek på totalen bestäms av intäktsramar. Det har inte med om det finns effektavgifter eller inte att göra. Vissa får högre, andra lägre med ett nytt sätt att fördela avgiften.

• Gilla
ankan907
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Avgifternas storlek på totalen bestäms av intäktsramar. Det har inte med om det finns effektavgifter eller inte att göra. Vissa får högre, andra lägre med ett nytt sätt att fördela avgiften.
Visst, men varför behövs det i befintliga installationer, vad har ändrats som gör att man som kund numera måste ändra/bevaka/ tänka på konsumtionsmönster (vilket man aldrig tidigare behövt ens fundera på) när inget reellt har förändrats i befintliga nät?

Min fastighet har troligen betalat i storleksordningen 350000 i fasta nätavgifter, ovanpå det överföringsavgifter på 360000 under de senaste 60 åren.
Plus den initiala anslutningsavgiften på jag vet inte vad.
Men, nu helt plötsligt kan den installationen inte längre leverera energi till konstant pris över dygnet, för att ???

Jag ska väl inte drabbas finansiellt eller att behöva anpassa mitt energiuttag för att andra vill ha ström, när blev det mitt problem?

C Cir skrev:
Ja det är en intressant fråga. Det pågår arbete för att göra elnätet smartare absolut, men om det innebär precis det du pratar om är jag osäker på.

Nätavgiften är egentligen inte baserat på hur mycket du använder, utan vad man måste dimensionera nätet för om du förstår hur jag menar. Om du har rätt att använda säg 25A och även dina grannar har rätt att använda 25A då måste nätet dimensioneras utifrån det.

Det kanske passar för dig att ladda på natten och för din granne att ladda på dan, då kan vi ju dimensionera nätet för att få fram 25A till era hus, det vore ju idealiskt, men man måste tänka att kablarna ska användas i 30 år, så man kan inte dimensionera om nätet varje gång någon ny flyttar in med ett nytt användarmönster utan man dimensionerar så att alla kan använda (det mesta av) sin huvudsäkrings max samtidigt.

Det känns som ett lite rörigt svar men jag hoppas jag får fram vad jag menar ;)
Men om man ser till nätet i allmänhet så vill man ju styra elanvändning till när det är låg belastning i nätet. Och låg belastning i nätet är det i allmänhet på natten när det även är lågt pris. En nätägare vill väl helst att den belastning som en laddning av elbil exempelvis ges ska styras mot timmar det är låg belastning.

Att en granne vill ladda på dagen när det är hög belastning är väl definitionen av när effekttaxan borde slå till. Inte mot kunden som laddar på natten när det är låg belastning?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mina ledningar med sina säkringar har funnits i säkert 60 år, på vilket vis blir det bättre om man inför extra taxa för att jag konsumerar på exakt samma sätt som alltid gjorts?
Effektaxa är en bestraffning av befintliga kunder för att det tillkommer nya kunder som nätet inte är dimensionerat för.
Vi befintliga kunder har redan betalat för nätet men nu ska vi dessutom betala för nya kunder ...
Hej Dilato

Rimligen så konsumerar du inte (så ser inte din elanvändning ut) på samma sätt som den gjorde för 60 år sedan.

Då fanns bl.a. inte elbilsladdare eller solceller och många använde manuell inkoppling av sina laster som dessutom i högre utsträckning var två eller trefasiga. Tidur var ovanliga och elpriset kunde t.ex. inte variera på timbasis för hushållskunder.

Den förändring som skett innebär t.ex. att Velanders formel för elnätdimensionering fungerade bra då näten byggdes, men sämre idag (se exempel på användning av Velanders formel här). https://www.pluggakuten.se/trad/sammanlagring-med-velanders-formel/

Den förändring av elanvändning (att t.ex. den stokastiska fördelningen har förändrats) har föranlett att man idag studerar hur eventuellt Velanders formel kan modifieras och hur elnäten framöver kan dimensioneras annorlunda; ”Hur dimensionerar vi framtidens elnät?
https://www.iea.lth.se/publications/ms-theses/Full document/5392_Hur_dimensionerar_vi_framtidens_elnät.pdf

Även om du en gång har betalat, för det elnät som byggdes för 60 år sedan, så är det rimligen avskrivet och kan behöva uppdateras utifrån de beteendemönster elanvändare har idag. De nya apparater de vill koppla in på elnätet idag som dessutom t.ex. kan vara styrda av varierande elpriser.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.