7 234 läst ·
90 svar
7k läst
90 svar
Fråga vad ni vill om elnätet
Ja, jag förstår din frustration. Ditt avtal är ju med Eon i det här fallet, sen är resten deras problem.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 248 inlägg
Fram till senaste elmätarbytet så slogs min varmvattenberedare till och från av en utgång på elmätaren (via en kontaktor). På elmätaren lyste en indikator märkt Relay när vvb INTE skulle gå vilket inföll 06.00-22.00 varje dag, förutom sommartid då vvb gick dygnet runt. Fanns det en styrsignal i elnätet som styrde denna utgång hos mätaren eller var detta ett program i elmätaren självt?
(När elmätaren senast byttes hittade mätarbytaren inga motsvarande plintar på nya mätaren och kopplade bara ihop dom med en Wago och kände sig nöjd så)
(När elmätaren senast byttes hittade mätarbytaren inga motsvarande plintar på nya mätaren och kopplade bara ihop dom med en Wago och kände sig nöjd så)
Bra fråga, tyvärr kan jag inte svaraS Skopan skrev:Fram till senaste elmätarbytet så slogs min varmvattenberedare till och från av en utgång på elmätaren (via en kontaktor). På elmätaren lyste en indikator märkt Relay när vvb INTE skulle gå vilket inföll 06.00-22.00 varje dag, förutom sommartid då vvb gick dygnet runt. Fanns det en styrsignal i elnätet som styrde denna utgång hos mätaren eller var detta ett program i elmätaren självt?
Styrsignal i elnätet fanns nog inte, men om det var en förhållandevis modern mätare har den radiokommunikation som hanterar mätvärdesinsamlingen och som säkert styr en intern klocka som styr ett relä. Jag gissar hej vilt nu för tydlighetens skull!
Det fanns något som hette "rundstyrning" för att kunna styra tex varmvattenberedare till lågtaxa, vet ej om detta existerar nådens år -23.
Det finns kvar i vissa nät än idag men sen ganska länge inget för manövrering hos kunder mer för nätägarens interna bruk i fallen det ligger kvar. Som sagt är Fotografens beteckning rundstyrning rätt begrepp en enkel och robust teknik.S Skopan skrev:Fram till senaste elmätarbytet så slogs min varmvattenberedare till och från av en utgång på elmätaren (via en kontaktor). På elmätaren lyste en indikator märkt Relay när vvb INTE skulle gå vilket inföll 06.00-22.00 varje dag, förutom sommartid då vvb gick dygnet runt. Fanns det en styrsignal i elnätet som styrde denna utgång hos mätaren eller var detta ett program i elmätaren självt?
Finns en handfull trådar här på forumet också på temat.
När det var mekaniska mätare kunde man ha två mätare. En för natttaxa och en dör dagtaxa. Den här signalen användes för att växla vilken mätare som mätte.
Där ser man, då lärde jag mig nåt nytt idag 😁 tackar!GK100 skrev:
Nu när jag funderar efter så var väl nattaxa inte det samma som rundstyrningen. Rundstyrningen kopplade bort laster medans nattaxa inte kopplade bort nått utan man fick betala mindre för dom kW som förbrukades när nattaxan gällde. 
I princip har det aldrig varit aktuellt med TN-S i distributionen från trafo och ut till kabelskåpen. Däremot som Cir skriver under olika kortare perioder för serviser fram till kund och något som kunde väljas i föranmälan.Tommty skrev:
Med tanke på hur besvärligt det är att hålla ett nät TN-S i skick faller första delen direkt. Sen med alla äldre anslutningar TN-C blir det ännu naturligare med fyrledare trafo->skåp. Och slutligen blir då nyttan med femledarsystem i nivån serviser liten och möjligheten till felgrepp pga okunskap ökar särskilt vid oöika inkopplingar för reservkraft.
Men än idag görs i vissa fall serviserna i samlad nyanläggning med femledare. Ett exempel från forumet här.
https://www.byggahus.se/k/4612180/?m=image&u=46929
Det användes trots allt samma teknik den sk rundstyrningen till båda och även andra ändamål. Många av systemen hade möjlighet till 32 kanaler till/från per cykel.E elmont skrev:
Och kunderna kunde dra nytta av om tariffspolens manöver kunde fås utlagd för eget bruk till koppling av laster tex VVB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Finns det någon uttalad gräns, eller skamgräns, för förimpedansen hos små enskilda abonnenter idag? Det lär inte ha funnits förut, men med dagens solcellsproduktion borde väl nätägarna sätta en nivå nu?