201 läst ·
4 svar
201 läst
4 svar
Fråga om styrning till markis
Hej, ska sätta upp markiser och har fått en offert där det ingår Somfy
De produkter som ingår i offerten är:
Zip-95 screenmarkis inkl Somfy
Tahoma Switch
Fjärrkontroll
Maestria IO motor, höger
Vi har mestadels shelly här hemma och hela huset är uppkopplat till home assistant. Jag själv har jobbat med el i 20 år (är ej elektriker) och funderar på om man inte istället kan be montören dra en 4g1,5 från markismotorn till lämplig apparat i ytterväggen och där montera en Shelly 2PM som styr istället? Som jag förstår markisen ska den öppna/stänga med en solsensor och styrningen via shelly/somfy är mest en "nice to have"-lösning?
Kan ingenting om markiser men vad jag kan läsa mig till så ska det fungera, och då borde man ju kunna välja bort "Somfy"-lösningen?
Tack på förhand
De produkter som ingår i offerten är:
Zip-95 screenmarkis inkl Somfy
Tahoma Switch
Fjärrkontroll
Maestria IO motor, höger
Vi har mestadels shelly här hemma och hela huset är uppkopplat till home assistant. Jag själv har jobbat med el i 20 år (är ej elektriker) och funderar på om man inte istället kan be montören dra en 4g1,5 från markismotorn till lämplig apparat i ytterväggen och där montera en Shelly 2PM som styr istället? Som jag förstår markisen ska den öppna/stänga med en solsensor och styrningen via shelly/somfy är mest en "nice to have"-lösning?
Kan ingenting om markiser men vad jag kan läsa mig till så ska det fungera, och då borde man ju kunna välja bort "Somfy"-lösningen?
Tack på förhand
Då behöver du en annan motorenhet om du vill kontrollera den med en 2PM.
Men via Tahoman får du Zigbee så problemet är ju redan löst.
Men via Tahoman får du Zigbee så problemet är ju redan löst.
Läste någonstans om att Somfy var en cloud-lösning, som jag inte gillar. Antar det gäller om man kör deras lösning fullt ut?snaggletooth skrev:
Så, markisen behöver endast vanlig 3g1,5 matning, sen snackar markisen med tahoma switch som i sin tur snackar zigbee med home assistant? Eller kan jag skippa tahoma switch helt och hållet, och lägga till markisen via zigbee som man gör med t.ex. IKEAs batteridrivna rullgardiner?
Motorenheten snackar RTS vilket kräver en annan brygga, finnas en hel del skrivet i detta ämne ute på nätet i samband med HA.
Nu hänger jag inte medsnaggletooth skrev:
Du skrev innan
"Men via Tahoman får du Zigbee så problemet är ju redan löst."
Jag måste ju addera vardera markis till home assistant via zigbee, och se använda en lämplig integration som skapar cover-entitites?
Eller fungerar det på något annat sätt?
Klicka här för att svara