Hej,

Är spekulant på ett hus. Besiktning är genomförd där det står tunnputsad STO fasad och att det är en riskkonstruktion. Vad innebär det? Frågade såklart AI direkt som menar att det skulle kosta 1 miljon att åtgärda och att konstuktionen ruttnar. Någon med erfarenhet? Huset är väldigt dyrt så det känns som antigen vill de sälja in huset (för att det för övrigt är väldigt coolt/lyxigt men gammalt) och lura en, eller så är det ingen fara. Det finns ingen vind eller källare så fukt uppmätt låg på 8% och det var torrt utan fläckar.

Men vad säger detta egentligen? Det betyder väll ändå inte att det inte kan finnas röta på konstuktionen?

Är detta ett nej att köpa? Hjälp gärna.

Düsseldorff
Det är ett tunnputssystem från tillverkaren Sto. Det är inget fel på det om det appliceras korrekt.

Frågan är om det kanske är något annat i konstruktionen som är riskkonstruktionen.

Tunnputs är väl inte fel.
Det är väl tunnputs på enstegstätad fasad som är riskkonstruktion.

• Gilla
Byggmarodören och 1 till
  • Laddar…
Det ligger en sten skiva som sitter på luft läckt sedan glasfiberväv i första lagret sedan mera pust på men de är mera som plastfärg
Rätt gjort snyggt å bra
Ett helvete å få på kläder å kropp när man jobbar med det.

Tyvärr står det i besiktningen denna typ av oventilerad fasad anses numera vara riskkonstruktion. Jag antar att det betyder att det är enstegstätad? Nu verkar väll fasaden kanske vara ok men vad är risken bör det åtgärdas omgående?

Düsseldorff
E Er.Am skrev:
Tyvärr står det i besiktningen denna typ av oventilerad fasad anses numera vara riskkonstruktion. Jag antar att det betyder att det är enstegstätad? Nu verkar väll fasaden kanske vara ok men vad är risken bör det åtgärdas omgående?
Förmodligen. Fråga mäklaren.

Enstegstätad fasad hann inte vara med speciellt länge innan man insåg att den inte var lämplig.

Vill minnas att hela områden i Lund fick byggas om.

E Er.Am skrev:
Förmodligen en 50mm cellplast som putsbärare och tunnputs på det ingen bra konstruktion.
Kommer det in fukt så finns det ingen chans för fukten att torka ut.
Har du bilder på fasaden, är det ett lågt hus, 2-planshus?
Detta var en typisk konstruktion när det var populärt.

• IMG_2122.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Enstegstätad fasad hann inte vara med speciellt länge innan man insåg att den inte var lämplig.

Under att årtionde i alla fall.

Frerider Frerider skrev:
Under att årtionde i alla fall.
Stämmer säkert, men skadorna kunde uppkomma väldigt fort.

Jag hade dragit mig för att köpa hus med enstegstätad fasad (med trästomme får väl tilläggas).

Ett grannhus, byggt 2004/5, blev av ägaren osäljbart 2010 innan den enstegstätade fasaden byttes ut.

Satsuki
13th Marine 13th Marine skrev:

Det stämmer, så vitt jag minns blev det skador tämligen omgående och man bytte fasaderna. De som köpt husen var vansinniga - husen var i stort sett osäljbara och det var inga billiga hus…

Jösses vilken tur att jag har er då. Detta hus säljs väldigt dyrt har tyvärr inga bilder då det är på förhand. Jag har frågat mäklaren mer detaljer om det faktiskt är enstegstätat och vad konstruktionen består av. Men i besiktningen stod det specifikt enl bild.

• IMG_1435.jpeg
Frerider Frerider skrev:
Förmodligen en 50mm cellplast som putsbärare och tunnputs på det ingen bra konstruktion.
Kommer det in fukt så finns det ingen chans för fukten att torka ut.
Har du bilder på fasaden, är det ett lågt hus, 2-planshus?
Detta var en typisk konstruktion när det var populärt.
Jag har tyvärr inga bilder har frågat mäklaren om mer information. Det är ett 2 plans hus ganska högt hus. Fasaden ser ut som vanlig puts.

E Er.Am skrev:
Jag har tyvärr inga bilder har frågat mäklaren om mer information. Det är ett 2 plans hus ganska högt hus. Fasaden ser ut som vanlig puts.
Ajdå, riskerna är stora med 2-planshus då beroende på läge så är vissa fasader väldigt utsatta.
Hade jag köpt ett sådant hus så hade jag köpt det med insikten att fasaderna behöver göras om, hur mycket mögel/rötskador som finns på stommen kan man inte veta.
Så köper ni det så är det till att pruta så ni kan byta fasaderna.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.