Hej,
Vi är inflyttade i ett hus där vi har golvvärme på nedervåningen och 1-rörssystem på ovanvåningen. Vi bygger nu ut på ovanvåningen och jag behöver addera nån slinga. Önskar tips på hur jag ska gå tillväga.

Först en överblick över hur det befintliga (innan renovering) ser ut. Ovanvåningen har två rum, en handdukstork samt att en slinga går ner till vattenburen golvvärme i ett tillbyggt uterum nere (ja, man har lånat värme från slingan uppe). Se bild.
1. Inkommande vatten från den första radiatorn i ett av sovrummen
2. Vatten ner till golvvärme i uterummet
3. Retur från uterummet och till handdukstork
4. Handdukstork
5. Vidare till sista sovrummet på ovanvåningen.

Det som tillkommer: efter tillbyggnad får vi ett rum till och jag vill lägga till en radiator.

Övrig info: Vi har bergvärme och en shunt styr flödet till ovanvåningen. Uterummet blir ordentligt isolerat efter renovering (samma som övrigt hus) så framöver borde inte den slingan kyla ner vattnet (vilket det gjort tidigare).

Hur ska jag tänka? Vad ska jag behålla? Behövs det här kopplet även framöver eller kan jag sätta direkta kopplingar mellan alla slingor? Kan jag sätta dit något som kan styra flödet mellab de olika slingorna? Var i slingan ska jag isf sätta de olika radiatorerna/golvvärme/handdukstork?

• IMG_7783.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En skiss över hela värmesystemet skulle underlätta.

Att gå in och ändra i en enrörsslinga är inget man gör i en handvändning, utan man behöver "räkna" på det så att det blir tillräckligt med värmeenergi till varje enhet/rum.

En enrörsslinga har normalt 3-5 värmeavgivande enheter. Totala difftemperaturen över en enrörsslinga bör nog ligga på 10-15⁰

Så som golvvärmeslingan och handdukstorken är kopplade är felaktigt, det är en klåpare som har gjort det, en som inte har någon koll.
Varje radiator/handdukstork/golvvärmeshunt ska ha sitt egna enrörskoppel.
När man blandar radiatorer/handdukstorkar och golvvärme så bör("ska") det finnas en golvvärmeshunt mellan radiatorkretsen och golvvärmeslingorna.

Det är med hjälp av förinställningen i enrörskopplet som man justerar in delflödet till varje enhet så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Inlägg injustering värmesystem.jpg
Skapa konto

Kan väl tillägga att man kan ha Ett-rör system på två olika sätt. Antingen som dom flesta verkar ha, en slinga som flödar och där du har ett tillopp och ett frånlopp från radiatorn. Flödet ställs med justering.

Annars har vissa som jag har det, en slinga som cirkulerar och en klack i det flödet som skickar upp en viss mängd vatten till radiatorn. Anslutningen är ett rör med inbyggt till-frånlopp. Ev strypning finns endast i termostaten. Klacken sitter där i flödet och är ej justerbar. Jag upplever att denna lösningen faktiskt fungerar väldigt bra. Bortsett från att klacken riskerar att nötas bort med tiden och att du behöver Specialradiatorer för att kunna ansluta.

Demmpa Demmpa skrev:
En skiss över hela värmesystemet skulle underlätta.

Att gå in och ändra i en enrörsslinga är inget man gör i en handvändning, utan man behöver "räkna" på det så att det blir tillräckligt med värmeenergi till varje enhet/rum.

En enrörsslinga har normalt 3-5 värmeavgivande enheter. Totala difftemperaturen över en enrörsslinga bör nog ligga på 10-15⁰

Så som golvvärmeslingan och handdukstorken är kopplade är felaktigt, det är en klåpare som har gjort det, en som inte har någon koll.
Varje radiator/handdukstork/golvvärmeshunt ska ha sitt egna enrörskoppel.
När man blandar radiatorer/handdukstorkar och golvvärme så bör("ska") det finnas en golvvärmeshunt mellan radiatorkretsen och golvvärmeslingorna.

Det är med hjälp av förinställningen i enrörskopplet som man justerar in delflödet till varje enhet så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet
[länk]
[bild]
Det finns ingen uppdaterad skiss. Både handdukstork och golvvärmeslingan till det tillbyggda uterummet är adderat senare än när huset byggdes.

Om jag tolkar dig rätt så kan jag behålla det här kopplet för att styra handdukstorken (och hantera det som en till radiator) men någonstans mellan de olika radiatorerna sätta in en shunt innan den slingan går till golvvärmen?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Kan väl tillägga att man kan ha Ett-rör system på två olika sätt. Antingen som dom flesta verkar ha, en slinga som flödar och där du har ett tillopp och ett frånlopp från radiatorn. Flödet ställs med justering.

Annars har vissa som jag har det, en slinga som cirkulerar och en klack i det flödet som skickar upp en viss mängd vatten till radiatorn. Anslutningen är ett rör med inbyggt till-frånlopp. Ev strypning finns endast i termostaten. Klacken sitter där i flödet och är ej justerbar. Jag upplever att denna lösningen faktiskt fungerar väldigt bra. Bortsett från att klacken riskerar att nötas bort med tiden och att du behöver Specialradiatorer för att kunna ansluta.
Huvuduppbyggnaden av ett enrörssystem är på samma sätt oberoende vilka delar som ingår.

Vid ett enrörssystem så är det ett delflöde som går via radiatorn resten av flödet i slingan går via bypassen.
De första enrörssystemen byggdes med extern bypass med fast strypbricka, sen började det komma enrörskoppel som då hade fast strypning, det är inte förrän på typ (70-/)80-talet som det kom enrörskoppel med justerbar strypning i bypassen.

Här nedan är alla olika konfiguration av enrörssystem:
1783498752437.jpeg
Skapa konto

1783498370614.jpeg
Skapa konto

1783498414262.jpeg
Skapa konto

1783498490118.jpeg
Skapa konto

20260708_104806.jpg
Skapa konto

1783498995157.jpeg
Skapa konto

Följande kan vara antingen enrörs eller tvårörs:
1783500204712.jpeg
Skapa konto

Då får jag tillägga det jag har som kanske fungerar som något av ovanstående men det ser ändå annorlunda ut. Ingen strypning justerbart förutom thermostaten.

1783501645858.png
Skapa konto

• IMG_3373.jpeg
    Skapa konto
Dr Benz Dr Benz skrev:
Då får jag tillägga det jag har som kanske fungerar som något av ovanstående men det ser ändå annorlunda ut. Ingen strypning justerbart förutom thermostaten.

[bild]
Du har en fast strypning i bypassen som sitter i det vågräta röret precis där det lodräta röret med två kanaler i sig ansluter till det vågräta röret.

Funktionen hos dig är exakt samma som de fyra första bilderna i mitt inlägg, enda skillnaden är att det är två kanaler i det lodräta röret, framledning & retur.

Mina tre sista bilderna har också två kanaler I anslutningen till själva radiatorn, de ser i änden exakt ut som din sista bild.

Här är en bild på ett antal etthålsventiler:
1783502560323.jpeg
Skapa konto

För att en etthålsventil ska fungera så måste det sitta ett instickrör/stigarrör i radiatorn så att framledningsvattnet släpps en bit ifrån returutloppet. Detta insticksrör var på tidigt 70-tal gjort av någon slags plast.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har en fast strypning i bypassen som sitter i det vågräta röret precis där det lodräta röret med två kanaler i sig ansluter till det vågräta röret.

Funktionen hos dig är exakt samma som de fyra första bilderna i mitt inlägg, enda skillnaden är att det är två kanaler i det lodräta röret, framledning & retur.

Mina tre sista bilderna har också två kanaler I anslutningen till själva radiatorn, de ser i änden exakt ut som din sista bild.

Här är en bild på ett antal etthålsventiler:
[bild]

För att en etthålsventil ska fungera så måste det sitta ett instickrör/stigarrör i radiatorn så att framledningsvattnet släpps en bit ifrån returutloppet. Detta insticksrör var på tidigt 70-tal gjort av någon slags plast.
Mja strypning kan man kanske kalla det då det är en flärp som fångar upp vattnet och trycker upp det i radiatorn. Men jag skrev bara att det ej är justerbart på plats utan det är flödet på cirkulationen som avgör. Och därefter termostaten OM Man har en sådan monterad.

D Douglas029 skrev:
Det finns ingen uppdaterad skiss. Både handdukstork och golvvärmeslingan till det tillbyggda uterummet är adderat senare än när huset byggdes.

Om jag tolkar dig rätt så kan jag behålla det här kopplet för att styra handdukstorken (och hantera det som en till radiator) men någonstans mellan de olika radiatorerna sätta in en shunt innan den slingan går till golvvärmen?
Om du ska ha kvar aktuella kopplet på bilden beror bl.a. på hur det ser ut vid handdukstorken.

I det stora hela så tolkar du mig rätt. Men det beror också på hur mycket värmeenergi som kommer att behöva plockas ut ur enrörsslingan. Det kan vara så att det behöver göras en ny enrörsslinga för att det inte ska bli för stor difftemperatur över hela slingan.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Mja strypning kan man kanske kalla det då det är en flärp som fångar upp vattnet och trycker upp det i radiatorn. Men jag skrev bara att det ej är justerbart på plats utan det är flödet på cirkulationen som avgör. Och därefter termostaten OM Man har en sådan monterad.
Det är en strypning, oberoende om det är en fast strypbricka, fast flärp, justerbar strypning.

Hur stor strypningen ska vara projekteras tillsammans med val av radiatorer innan systemet fysiskt byggs.
Första radiatorn på slingan ska ha lågt delflöde genom sig och/eller vara liten, nästa lite mer delflöde och/eller lite större radiator, osv.
Handvredet/termostaten på radiatorn ska egentligen kunna stå fullt öppen utan att det ska bli för varmt i rummet (när värmetillförsel behövs).

En termostat bör normalt inte strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bör normalt bara göra det när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning. (Ja, det har ändrats genom åren.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.