Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Måste vara att den står luftigt och soligt, på min fars bod där målaren "glömde" måla ändträet är det mjukt och ruttnar friskt. Den står dock någon meter från ett stort buskage så den får inte mycket sol. Den är också ca 10 år.GoC skrev:
Ps Fint bygge TS
Tack. Har ju som sagt tänkt kapa till underkanten på panelen nästa år och måla ändträ. Vad är praxis vid ändträ över fönster? Kan jag nöja mig med att jag grundoljat med pensel två varv? Så svårt att komma åt där nu när det är spikat.I InsidersUnited skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon fara att lämna det så här?
Dessutom; sätter grundmålade lock sen. Klarar de vintern utan färdigmålning? Börjar bli kallt och jävligt att stå och måla.
Undvik att stänga in fukt, ytfuktheten ska ej överstiga 18% på det virke som byggs in.
Med det sagt går det säkert att lämna det så, eftersom din panel sitter direkt på stommen.
Grundmålat över vintern är inga problem. Dock tveksamt temperatur för målning utomhus nu, ganska kallt på nätterna.
Inte optimalt - men det beror lite på hur noga man vill vara.
Med det sagt går det säkert att lämna det så, eftersom din panel sitter direkt på stommen.
Grundmålat över vintern är inga problem. Dock tveksamt temperatur för målning utomhus nu, ganska kallt på nätterna.
Inte optimalt - men det beror lite på hur noga man vill vara.
Jag bygger nog inte in fukt eftersom jag inte använder nån plast eller vindpapp. Inget golv inlagt och öppet vid takfoten. Det är välventilerat med andra ord. Sen tänkte jag lägga golvbräder med lite glipa också. Blir nog ingen mer utomhusmålning i år. Ska bara måla knutbrädor och lockstöt innan jag sätter upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

