Byggahus.se

Fråga om lockpanel

845 läst  21 svar

1. M
    Besserwisser Nivå 5
    Jag bygger ett förråd efter egen ritning. Just nu skruvar jag spikläkt på väggreglarna (34x70). Nu har jag ett par frågor. Jag har inte fått hem dörrar och fönster än.

1. Ska jag även sätta vertikala läkt runt dörr- och fönsterhål?
    2. Duger det att spika foder i bottenbrädorna eller måste det finnas spikläkt under hela fodrens ytterkant? Alternativt skruva fodren med 5x40 skruv?
    3. När man spikar panelbrädor och lock, bör då spiken komma ut genom spikläkten? Man kommer se baksidan av allt inne i förrådet sen. Annars tänkte jag välja spik som bara nästan kommer igenom.
    Det är rätt mycket att fundera på eftersom det mesta jag gör på mitt förråd är första gången :surprised:

Redigerat
  2. P
    Husägare Nivå 5
    Allt går;) men ska de bli riktigt gjort sätter du dit vertikala bitar mellan de liggande läkten(y) ang ytterkanten av fodret sen så behövs de inte va stående läkt där utan där spikar man ihop det med bottenbrädan:)

3. M
    Besserwisser Nivå 5
    Ska jag försöka sätta dörrar och fönster ändå ut mot fodren sen eller bör man sala en bit? Kanske hamnar då karmskruvar i spikläkten och det känns inte optimalt i så fall :thinking:

4. P
    Husägare Nivå 5
    Det är lite smaksak vart i väggen man sätter fönstret , men ja brukar sätta det mitt i, är oftast drygast för då får man Sala både in och utsida men blir snyggast tycker jag(sålänge man inte har 50cm tjock vägg då)och har man moderna fönster minskar man risken för kondens/frost på dem om de sitter mitt i vägg:)

5. M
    Besserwisser Nivå 5
    Ok men det här ska bli kallförråd så antar att det inte spelar nån roll i mitt fall. Ej öppningsbara fönster också men dörrarna är öppningsbara :crysmile:

• Laddar…
  6. P
    Husägare Nivå 5
    Haha ja öppningsbara dörrar är alltid lite lyxigt :crysmile:

7. M
    Besserwisser Nivå 5
    Den här frågan återstår: 3. När man spikar panelbrädor och lock, bör då spiken komma ut genom spikläkten? Man kommer se baksidan av allt inne i förrådet sen. Annars tänkte jag välja spik som bara nästan kommer igenom.

Sen funderar jag på att sätta 145 mm bottenbrädor och 120 mm lockpanel (eller vilka bredder min lokala brädgård nu har). Om jag spikar upp alla 145 mm bottenbrädor med en spik i mitten på varje spikläkt, hur bråttom är det att få upp locken? Kommer bottenbrädorna att slå sig hej vilt med bara en spik i mitten efter ett tag? Semestern är snart slut och det ska målas också :)

8. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det finns ingen anledning att spiken skall gå igenom spikläkten. Det lämpligaste är att den bara nästan gör det. Det finns speciell panelspik som har längder anpassade för just detta.

Angående din andra fråga så är risken att brädorna kupar sig med den konkava sidan utåt. När du sedan spikar upp lockpanelen så finns det en risk att bottenbrädorna spricker i mitten (eftersom locken pressar dom inåt). Det brukar sällan vara ett problem med långa brädor men kortare stumpar över fönster och liknande är extra känsliga för detta.

9. M
    Besserwisser Nivå 5
    Då kanske det är smart att ta en vägg i taget eller så, så man hinner få upp locken i tid.

10. M
    Besserwisser Nivå 5
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8B011E8C-0161-4334-A806-4017301B5524.jpeg
    Kom på en sak. Håller på att sätta dubbla spikläkt på takstolarna då jag vill ha lockstöt (list) att sätta locken mot. Det är ett jävla arbete med fräsning för beslag och vinkelsågningar. Kan jag skippa denna undre extra spikläkt och spika panellocken i takstolen i stället?

En 100 mm spik kommer nå in ungefär 25 mm i takstolen om jag räknat rätt men det kanske finns ännu längre spik att tillgå?

Redigerat
  11. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det går bra att göra så som du skriver, men jag skulle nog valt att skruva istället, gärna med förborrning om det är nära änden. Kortare trallskruv fungerar bra t.ex.
    Men om närmaste vågräta spikläkt är 20cm ifrån änden på locket så behöver du inte fästa locket längst upp. Riktigt så mycket brukar dom inte tjura.

12. M
    Besserwisser Nivå 5
    Gött. Sparar mycket jobb.

13. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag håller inte med.
    Vanligen spricker lockbräderna sönder med åren om man har spikat ihop dem med bottenbräderna kring öppningar.
    Givetvis skall det vara sprikreglar att fästa allting i.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Nivå 17
    Om du går det rätt och vänder kärnsidan utåt på bottenbräderna är det vanligen inga problem om du nu inte väntar fem år med att spika dit lockbräderna.

15. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Problemet med detta är att panelvirke säljs med en sida hyvlad och en sida sågad. Man kan inte välja vilken sida man ska ha utåt (eller kan, kan man väl, men det kommer se för jävligt ut). Dessutom är det så illa att alla olika sågverk jag köpt grundmålat panelvirke ifrån inte verkar bry sig om detta utan det är lite slump vilken sida som är sågad, ibland kärnssidan och ibland andra sidan men påfallande ofta så är kärnan i mitten av brädan.