V vectrex skrev:Problemet med detta är att panelvirke säljs med en sida hyvlad och en sida sågad. Man kan inte välja vilken sida man ska ha utåt (eller kan, kan man väl, men det kommer se för jävligt ut). Dessutom är det så illa att alla olika sågverk jag köpt grundmålat panelvirke ifrån inte verkar bry sig om detta utan det är lite slump vilken sida som är sågad, ibland kärnssidan och ibland andra sidan men påfallande ofta så är kärnan i mitten av brädan.
Då är det sekunda virke som man inte skall betala för.
Kan man få dem att skänka bort skiten gratis kan man ju ta det som formvirke eller tröd men sånt där virke betalar man inte pengar för.
Finns det inte helt vanliga grovsågade bräder att köpa i Sverige?
Annars får man vål köpa stock och få det sågat på någon byasåg........ men sånt där virke som du beskrivet kan man helt enkelt inte betala pengar för. Det är rent ocker och bedrägeri.
Det är ju från de stora sågarna. Södra och liknande. ”Alla” använder detta.H heimlaga skrev:Då är det sekunda virke som man inte skall betala för.
Kan man få dem att skänka bort skiten gratis kan man ju ta det som formvirke eller tröd men sånt där virke betalar man inte pengar för.
Finns det inte helt vanliga grovsågade bräder att köpa i Sverige?
Annars får man vål köpa stock och få det sågat på någon byasåg........ men sånt där virke som du beskrivet kan man helt enkelt inte betala pengar för. Det är rent ocker och bedrägeri.
Riktigt så illa som du säger tycker jag heller inte att det är även om det vore mycket bättre om det alltid vore kärnsidan som var sågad och grundmålad.
Har panelat 2 mindre hus och ett stort bostadshus med detta virke och det ser fortfarande mycket bra ut.
Jag behandlade nu mina bärlinor med Tinova Wood base oil (impregneringsolja) men det står på burken ”ska övermålas”. Har ingen lust att måla bärlinorna. Kan de ta skada av den här oljan?
Bör jag ”övermåla” med en riktig träolja? Och var det dumt att skippa undersidan av bärlinorna? Var stressad vid påföringen.
Bör jag ”övermåla” med en riktig träolja? Och var det dumt att skippa undersidan av bärlinorna? Var stressad vid påföringen.
Redigerat:
Du behöver inte oroa dig. Men jag tror inte impregneringsoljan hjälper något. Den skyddar mot vatten i vätskeform och något sådant lär väl förhoppningsvis inte hamna på dina bärlinor.M Munkfors skrev:Jag behandlade nu mina bärlinor med Tinova Wood base oil (impregneringsolja) men det står på burken ”ska övermålas”. Har ingen lust att måla bärlinorna. Kan de ta skada av den här oljan?
Bör jag ”övermåla” med en riktig träolja? Och var det dumt att skippa undersidan av bärlinorna? Var stressad vid påföringen.