V vectrex skrev:
Problemet med detta är att panelvirke säljs med en sida hyvlad och en sida sågad. Man kan inte välja vilken sida man ska ha utåt (eller kan, kan man väl, men det kommer se för jävligt ut). Dessutom är det så illa att alla olika sågverk jag köpt grundmålat panelvirke ifrån inte verkar bry sig om detta utan det är lite slump vilken sida som är sågad, ibland kärnssidan och ibland andra sidan men påfallande ofta så är kärnan i mitten av brädan.

Då är det sekunda virke som man inte skall betala för.
Kan man få dem att skänka bort skiten gratis kan man ju ta det som formvirke eller tröd men sånt där virke betalar man inte pengar för.

Finns det inte helt vanliga grovsågade bräder att köpa i Sverige?
Annars får man vål köpa stock och få det sågat på någon byasåg........ men sånt där virke som du beskrivet kan man helt enkelt inte betala pengar för. Det är rent ocker och bedrägeri.
 
H heimlaga skrev:
Då är det sekunda virke som man inte skall betala för.
Kan man få dem att skänka bort skiten gratis kan man ju ta det som formvirke eller tröd men sånt där virke betalar man inte pengar för.

Finns det inte helt vanliga grovsågade bräder att köpa i Sverige?
Annars får man vål köpa stock och få det sågat på någon byasåg........ men sånt där virke som du beskrivet kan man helt enkelt inte betala pengar för. Det är rent ocker och bedrägeri.
Det är ju från de stora sågarna. Södra och liknande. ”Alla” använder detta.

Riktigt så illa som du säger tycker jag heller inte att det är även om det vore mycket bättre om det alltid vore kärnsidan som var sågad och grundmålad.

Har panelat 2 mindre hus och ett stort bostadshus med detta virke och det ser fortfarande mycket bra ut.
 
Ett sätt att sälja skräp är ju att se till att det inte finns någonting bättre på marknaden.
 
Jag behandlade nu mina bärlinor med Tinova Wood base oil (impregneringsolja) men det står på burken ”ska övermålas”. Har ingen lust att måla bärlinorna. Kan de ta skada av den här oljan?

Bör jag ”övermåla” med en riktig träolja? Och var det dumt att skippa undersidan av bärlinorna? Var stressad vid påföringen.
 
Redigerat:
M Munkfors skrev:
Jag behandlade nu mina bärlinor med Tinova Wood base oil (impregneringsolja) men det står på burken ”ska övermålas”. Har ingen lust att måla bärlinorna. Kan de ta skada av den här oljan?

Bör jag ”övermåla” med en riktig träolja? Och var det dumt att skippa undersidan av bärlinorna? Var stressad vid påföringen.
Du behöver inte oroa dig. Men jag tror inte impregneringsoljan hjälper något. Den skyddar mot vatten i vätskeform och något sådant lär väl förhoppningsvis inte hamna på dina bärlinor.
 
Jo det regnar nästan varje dag nu och det skvätter vatten och lera från sidorna. Takpapp på men inga väggar än.
 
Ska till jula i morgon. Kanske ska köpa nån redig träolja där och smäcka på?
 
M Munkfors skrev:
Ska till jula i morgon. Kanske ska köpa nån redig träolja där och smäcka på?
Oljan hittar du ingen bättre på Jula än Nordsjös. Varför sätter du inte upp vindskydd?
 
Jag köpte 3 liter olja för 80 kr på jula. Bättre än ingenting kanske.

Vindskydd? Presenningar?
 
Fast jag ska ha oisolerat så poängen försvinner väl lite där
 
Absolut men den skyddar stommen underbyggtiden samt en dag kanske du ångrar dig och vill ha det isolerat.
 
Nu är taket på plats. Bara vindskivor med beslag som fattas. Hur länge klarar sig en öppen stomme med färdigt tak?
 
M Munkfors skrev:
Nu är taket på plats. Bara vindskivor med beslag som fattas. Hur länge klarar sig en öppen stomme med färdigt tak?
50 år? ;)

Nej men allvarligt så bör du nog helst få på vindväv relativt omgående.
 
Duger inte lockpanel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.