484 läst · 5 svar
484 läst
5 svar
Fråga om jordning av villa
Jag har köpt ett mindre gammalt hus som har el indraget men det finns ingen jord inkopplad, varken inkommande eller separat. Bara ojordade uttag, panna, spis och vv-beredare ojordade etc. Ingen åskledare.
Det är ett murat hus som har varit övergivet sedan 70-talet.
Jag har ev. tänkt att renovera fastigheten och undrar om någon här kan tipsa om hur jag kan jorda huset, all el kommer att bytas.
// Peter
Jag har ev. tänkt att renovera fastigheten och undrar om någon här kan tipsa om hur jag kan jorda huset, all el kommer att bytas.
// Peter
Du skriver att all el ska bytas, då ser jag inget bekymmer. Elektrikern som gör arbetet ska ha koll på hur det ska göras.
Serviskabeln och kabeln mellan elmätaren och gruppcentralen är troligen en EKKJ 3x6/6, 3x6 motsvarar de tre faserna och /6 motsvarar koncentrisk ledaren (som i ovan nämnda är PEN-ledaren).
Den har alltså en PEN-ledare, alltså en kombinerad skyddsjord & neutralledare.
Förr benämndes PEN-ledaren oftast för huvudnolla.
Den har alltså en PEN-ledare, alltså en kombinerad skyddsjord & neutralledare.
Förr benämndes PEN-ledaren oftast för huvudnolla.
Om det inte finns jord i inkommande ledning och huset stått övergivet sedan 70-talet är det nog en ny anslutning som kommer att ske från nätägaren, med jord i samband med att ditt hus kopplas in på nätet igen.P PetAnd2156 skrev:Jag har köpt ett mindre gammalt hus som har el indraget men det finns ingen jord inkopplad, varken inkommande eller separat. Bara ojordade uttag, panna, spis och vv-beredare ojordade etc. Ingen åskledare.
// Peter
Detaljerna i det där kommer din elektriker att hantera, då du inte får göra den typen av arbeten själv och inte heller kan föra dialogen med nätägaren själv.
Moderator
· Stockholm
· 53 312 inlägg
Men som sagt, det är i princip omöjligt att det saknas jordanslutning. Det är garanterat en matning från elnätet med PEN ledare, som alltså är en kombinerad jord och neutral.
Sedan är det en annan femma om denna matnings ledning är OK idag. Men principen med PEN är inte föråldrad.
Om vi antar att servisledningen inte döms ut vid en återanslutning till elnätet, så är det bara att installera en ny elcentral och renovera/bygga om elanläggningen i huset. Rent hyptetiskt är det tom. möjligt att man kan återanvända den bef. elcentralen.
Sedan är det en annan femma om denna matnings ledning är OK idag. Men principen med PEN är inte föråldrad.
Om vi antar att servisledningen inte döms ut vid en återanslutning till elnätet, så är det bara att installera en ny elcentral och renovera/bygga om elanläggningen i huset. Rent hyptetiskt är det tom. möjligt att man kan återanvända den bef. elcentralen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fråga till er som har gamla Ejca bandsågar
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vägg/puts som lössnar! Amatör fråga
Färg, Måla & Tapetsera -
Faktura fråga ang moms material….
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fråga om dubbelhäftande tejp och lim
Byggmaterial & Byggteknik -
Fråga om jordning/jordfelsbrytare vid vatten