Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar väl för mineralulls väggarna att det finns timmer i huset. Jag vill gärna ha en förklaring till varför det inte är jämförbart.
Jag rekommenderar dig att läsa på om byggnader byggda på olika sätt , jag har inte tiden att lära dig hur si och så funkar .
Själv har jag varje dag i minst 30 års tid haft ett stort intresse av byggnaden man bor i + vad som är bättre / sämre .

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det för är rena dumheterna.
De normala 15grader som brukar rekommenderas av försäkringsbolagen är för att klara strömavbrott utan att ledningar fryser.

Det finns massor av sommarhus som inte har el eller ändå kallställs på vintrarna utan de konsekvenser du nämner. Isoleringen påverkar inte huset om det inte finns någon temperaturskillnad över väggen.
Daniel, du missar (upprepade gånger) att förhållandena inte är statiska. Exempelvis kan det vara åtskilliga timmar på morgonen/förmiddagen (eller många dagar vid väderomslag) då det är betydligt kallare innomhus än ute på vintern i ett kallställt hus. Det kan sannolikt också infalla när luftfuktigheten ute är väldigt hög.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag rekommenderar dig att läsa på om byggnader byggda på olika sätt , jag har inte tiden att lära dig hur si och så funkar .
Själv har jag varje dag i minst 30 års tid haft ett stort intresse av byggnaden man bor i + vad som är bättre / sämre .
Jag har läst en del och tror mig har bättre förståelse för fysiken bakom än de flesta.
Men om du inte vill förklara den stora skillnaden behöver du inte det.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Jag har läst en del och tror mig har bättre förståelse för fysiken bakom än de flesta.
Men om du inte vill förklara den stora skillnaden behöver du inte det.
Förklara då själv vad du vet om skillnaden mellan en timmerväg vs. Tex ångbroms .

Nu var det ju inte timmerväggen som var den intressanta i det hör fallet. Den har ju helt klart andra egenskaper än en regelvägg med mineralisolering. Men nu var det regelväggen det handlade om. Vi kan hoppa över miljön i huset så länge.

Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju inte timmerväggen som var den intressanta i det hör fallet. Den har ju helt klart andra egenskaper än en regelvägg med mineralisolering. Men nu var det regelväggen det handlade om. Vi kan hoppa över miljön i huset så länge.
Ditt svar över mitt påstående säger ngt annat !

A arkTecko skrev:
Daniel, du missar (upprepade gånger) att förhållandena inte är statiska. Exempelvis kan det vara åtskilliga timmar på morgonen/förmiddagen (eller många dagar vid väderomslag) då det är betydligt kallare innomhus än ute på vintern i ett kallställt hus. Det kan sannolikt också infalla när luftfuktigheten ute är väldigt hög.
Betydligt kallare inne är det ju sällan. Om det förekommer så råder ju även det motsatta, då drivs fukten åt andra hållet.

D Daniel 109 skrev:
Betydligt kallare inne är det ju sällan. Om det förekommer så råder ju även det motsatta, då drivs fukten åt andra hållet.
Ponera en situation med två veckors högtryck och 15 minusgrader, sedan väderomslag och regn, blåst och 5 plusgrader i en vecka. Då skulle inte jag vilja ha en kallställd stuga med fuktspärr och mineralullsisolering. Felet med den konstruktionen är att relativt stora mängder vatten kondenserar i väggen, det tar betydligt längre tid för vattnet att ta sig ut igen. Det hjälper ju inte att det blir kallt ute igen. Det kommer inte ut någon varm, torr luft inifrån igenom fuktspärren, och den kalla, torra uteluften i nästa högtryck kan inte bära mycket fukt. Dessutom är mineralullen inte hygroskopisk, så den transporterar inte ut fukten i sig själv som en cellulosa isolering gör.

Jag skulle då aldrig bygga så, och avråder andra från att göra det.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det överskattas lite hur hårt fukttryck som faktiskt i praktiken en vägg i ett kallställt hus utsätts för under det tillfälliga förhållandet att det är varmare ute än inne. Det är nog därför detta sällan blir ett problem i ett fritidshus med minerallull. Cellulosatillverkarna trycker ganska hårt på dom hygroskopiska egenskaperna hos deras isolering, och det är korrekt att dom kan ta upp viss fukt vilket inte mineralull gör, fukt kan ju dock fortfarande passera genom minerallull och så länge den är i ångfas är detta inte ett problem.

Mina svärföräldrar har ett fritidshus isolerat med minerallull och utan utvändig luftspalt eller invändigt ångbroms, då blir det ett problem då fukten som rinner på insidan av panelen letar sig in i isoleringen och stommen. Det är vad man skulle kunna kalla ett skräckexempel då fasaden även är målad med plastfärg, men huset står ännu, panelen är nog närmare 30 år på sina ställen och det finns inte ens tendenser till lukt i huset men när man tar bort brädor har det ju inte varit någon rolig syn.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Omvänd fuktvandring är väl främst något som sker i kallställda fritidshus? Ska till väldigt extrema väderfenomen för att detta skall uppstå i en uppvärmd villa.

Gällande cellulosaisoleringens förmåga att ta upp och avge fukt så är väl detta något som främst kan vara positivt på en kallvind tex och således jämnar ut luftfuktigheten där den ligger ganska fritt och öppet. I en vanlig uppvärmd vägg transporteras ju luften inifrån och ut så fukttillskottet inomhus borde vara högst begränsat…

enda situationen bortsett från gamla hus där en ångbroms rent tekniskt faktiskt är att föredra är väl i takkonstruktioner utan luftspalt där möjlighet för uttorkning inåt kan behövas vid vissa tillfällen under året.
Trådstartaren inleder ju just med att huset kommer kallställas då och då

Tomture61 Tomture61 skrev:
Detta läser jag på en sida som säljer/tillverkar cellulosaisolering "Cellulosa har många egenskaper som gör det bra som isolering. Den absorberar fukt, vilket motverkar fuktproblem och också gör att diffusionsplast inte behövs när man bygger"

[länk]

Undrar om dom blåljuger !
De överdriver kraftigt nyttan av de buffrande egenskaperna vilket du kan se av mätningarna i den här studien.

https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/E85F90FA-3BAD-456B-9E5F-8B36FB53E112/FinalReport/SBUF 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf

Speciellt tydlig är avsaknaden av praktisk effekt under de kalla vintermånaderna då RF på vindarna som studerades är nästintill identisk mellan vinden med cellulosaisolering och mineralull. De här mätningarna är också gjorda med ångspärr, utan skulle RF vara ännu högre. Att valet av isoleringsmaterial påverkar fuktinnehållet i inomhusluften avfärdas helt.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tomture61
Studien är 27 år gammal !
Nu står det att trä har fuktabsorberande egenskaper .
Papper är gjort av trä .
Undrar om cellulosaisolering har produktutvecklats under 27 år .
Sen är studien gjord på en vind .
Inte att hela huset är isolerat med cellulosaisolering .

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
W witten skrev:
De överdriver kraftigt nyttan av de buffrande egenskaperna vilket du kan se av mätningarna i den här studien.

[länk] 03199 Slutrapport Fuktbalans i kalla vindsutrymmen.pdf

Speciellt tydlig är avsaknaden av praktisk effekt under de kalla vintermånaderna då RF på vindarna som studerades är nästintill identisk mellan vinden med cellulosaisolering och mineralull. De här mätningarna är också gjorda med ångspärr, utan skulle RF vara ännu högre. Att valet av isoleringsmaterial påverkar fuktinnehållet i inomhusluften avfärdas helt.
Jag har svårt att se vad den studien har med fallet i fråga att göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.