A
D Daniel 109 skrev:
Ja, den kan ta emot fukten i den situationen. Men det är sällan ett problem ens med mineralulls isolering. Du behöver definitivt inte ångbroms i den situationen.
har väl inte sagt att man behöver ångbroms?
Men självklart kan du få stora problem med mineralullsisolering i den situationen

Visst kan man. Men folk är överdrivet rädda för att kallställa konventionellt byggda byggnader.

A
D Daniel 109 skrev:
Visst kan man. Men folk är överdrivet rädda för att kallställa konventionellt byggda byggnader.
med rätta

Omvänd fuktvandring är väl främst något som sker i kallställda fritidshus? Ska till väldigt extrema väderfenomen för att detta skall uppstå i en uppvärmd villa.

Gällande cellulosaisoleringens förmåga att ta upp och avge fukt så är väl detta något som främst kan vara positivt på en kallvind tex och således jämnar ut luftfuktigheten där den ligger ganska fritt och öppet. I en vanlig uppvärmd vägg transporteras ju luften inifrån och ut så fukttillskottet inomhus borde vara högst begränsat…

enda situationen bortsett från gamla hus där en ångbroms rent tekniskt faktiskt är att föredra är väl i takkonstruktioner utan luftspalt där möjlighet för uttorkning inåt kan behövas vid vissa tillfällen under året.

A Aunty skrev:
med rätta
Vet du var överdrivet betyder? Något överdrivet är aldrig med rätta. Det är normalt sett inget problem.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
Att kallställa en isolerad byggnad är att sätta sina surt förvärvade pengar på spel .
+ 16 gr är mingränsen för uppvärmning av en isolerad byggnad .
Varför , daggpunkten i väggen vill man inte att den ska hamnar på fel sida om ev. ångbroms / ångspärr .
Att kallställa helt kan göra att ytskikt i byggnaden börjar förstöras av fuktpåslag .
Fuktkänsliga saker som möbler kan börja mögla osv.
Men gör som ni tycker är bäst för er och er övertygelse .
Jag håller mig till fakta / erfarenhet från de som har koll .

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det för är rena dumheterna.
De normala 15grader som brukar rekommenderas av försäkringsbolagen är för att klara strömavbrott utan att ledningar fryser.

Det finns massor av sommarhus som inte har el eller ändå kallställs på vintrarna utan de konsekvenser du nämner. Isoleringen påverkar inte huset om det inte finns någon temperaturskillnad över väggen.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Det för är rena dumheterna.
De normala 15grader som brukar rekommenderas av försäkringsbolagen är för att klara strömavbrott utan att ledningar fryser.

Det finns massor av sommarhus som inte har el eller ändå kallställs på vintrarna utan de konsekvenser du nämner. Isoleringen påverkar inte huset om det inte finns någon temperaturskillnad över väggen.
Om du är 100% övertygad över detta så grattis till dig , själv har jag en annan agenda .

Min stuga blir -15 på vintern och så har det varit de senaste 60 åren utan problem.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Min stuga blir -15 på vintern och så har det varit de senaste 60 åren utan problem.
Grattis .
Kanske du vill berätta hur byggnaden är konstruerad .

Ungefär halva är timmerstomme med 45 mm mineralull utanpå. Andra halvan är regelstomme med 95 mm isolering. I vindsbjälklaget är det ca 15 cm sågspån med ett lapptäcke av mestadels 95 mm mineralull ovanpå.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Ungefär halva är timmerstomme med 45 mm mineralull utanpå. Andra halvan är regelstomme med 95 mm isolering. I vindsbjälklaget är det ca 15 cm sågspån med ett lapptäcke av mestadels 95 mm mineralull ovanpå.
Timmerstomme .... ungefär som resten av Sveriges bostafsbestånd , eller !
Äpplen o päron ....

Hur menar du att det skulle ge en signifikant skillnad i sammanhanget?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att det skulle ge en signifikant skillnad i sammanhanget?
Tycker nog att om du inte själv förstår skillnaden mellan en timmervägg och en vägg med mineralull / fuktspärr / ångbroms så blir jag enormt förvånad att du ens kommenterar i denna tråd !

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det kvittar väl för mineralulls väggarna att det finns timmer i huset. Jag vill gärna ha en förklaring till varför det inte är jämförbart.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.