6 792 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Fråga om isolering - blir mer och mer förvirrad
har väl inte sagt att man behöver ångbroms?D Daniel 109 skrev:
Men självklart kan du få stora problem med mineralullsisolering i den situationen
Visst kan man. Men folk är överdrivet rädda för att kallställa konventionellt byggda byggnader.
Omvänd fuktvandring är väl främst något som sker i kallställda fritidshus? Ska till väldigt extrema väderfenomen för att detta skall uppstå i en uppvärmd villa.
Gällande cellulosaisoleringens förmåga att ta upp och avge fukt så är väl detta något som främst kan vara positivt på en kallvind tex och således jämnar ut luftfuktigheten där den ligger ganska fritt och öppet. I en vanlig uppvärmd vägg transporteras ju luften inifrån och ut så fukttillskottet inomhus borde vara högst begränsat…
enda situationen bortsett från gamla hus där en ångbroms rent tekniskt faktiskt är att föredra är väl i takkonstruktioner utan luftspalt där möjlighet för uttorkning inåt kan behövas vid vissa tillfällen under året.
Gällande cellulosaisoleringens förmåga att ta upp och avge fukt så är väl detta något som främst kan vara positivt på en kallvind tex och således jämnar ut luftfuktigheten där den ligger ganska fritt och öppet. I en vanlig uppvärmd vägg transporteras ju luften inifrån och ut så fukttillskottet inomhus borde vara högst begränsat…
enda situationen bortsett från gamla hus där en ångbroms rent tekniskt faktiskt är att föredra är väl i takkonstruktioner utan luftspalt där möjlighet för uttorkning inåt kan behövas vid vissa tillfällen under året.
Att kallställa en isolerad byggnad är att sätta sina surt förvärvade pengar på spel .
+ 16 gr är mingränsen för uppvärmning av en isolerad byggnad .
Varför , daggpunkten i väggen vill man inte att den ska hamnar på fel sida om ev. ångbroms / ångspärr .
Att kallställa helt kan göra att ytskikt i byggnaden börjar förstöras av fuktpåslag .
Fuktkänsliga saker som möbler kan börja mögla osv.
Men gör som ni tycker är bäst för er och er övertygelse .
Jag håller mig till fakta / erfarenhet från de som har koll .
+ 16 gr är mingränsen för uppvärmning av en isolerad byggnad .
Varför , daggpunkten i väggen vill man inte att den ska hamnar på fel sida om ev. ångbroms / ångspärr .
Att kallställa helt kan göra att ytskikt i byggnaden börjar förstöras av fuktpåslag .
Fuktkänsliga saker som möbler kan börja mögla osv.
Men gör som ni tycker är bäst för er och er övertygelse .
Jag håller mig till fakta / erfarenhet från de som har koll .
Det för är rena dumheterna.
De normala 15grader som brukar rekommenderas av försäkringsbolagen är för att klara strömavbrott utan att ledningar fryser.
Det finns massor av sommarhus som inte har el eller ändå kallställs på vintrarna utan de konsekvenser du nämner. Isoleringen påverkar inte huset om det inte finns någon temperaturskillnad över väggen.
De normala 15grader som brukar rekommenderas av försäkringsbolagen är för att klara strömavbrott utan att ledningar fryser.
Det finns massor av sommarhus som inte har el eller ändå kallställs på vintrarna utan de konsekvenser du nämner. Isoleringen påverkar inte huset om det inte finns någon temperaturskillnad över väggen.
Om du är 100% övertygad över detta så grattis till dig , själv har jag en annan agenda .D Daniel 109 skrev:Det för är rena dumheterna.
Timmerstomme .... ungefär som resten av Sveriges bostafsbestånd , eller !useless skrev:
Äpplen o päron ....
Hur menar du att det skulle ge en signifikant skillnad i sammanhanget?
Det kvittar väl för mineralulls väggarna att det finns timmer i huset. Jag vill gärna ha en förklaring till varför det inte är jämförbart.