160 läst ·
1 svar
160 läst
1 svar
Fråga om hålrum i bjälklag
Hoppas någon kan svara mig lite fort ang detta. Det har tagits hål i taket upp mot delvis uppvärmd vind i huset. 170 mm för genomförande av spirorör till ventilation. Till och frånluft. Rummet ovanför håller ca 10-12 grader. Det är ett gammalt hus och bjälklaget är fyllt med kompakt sågspån. När hålen togs upp så dammsögs sågspånet ut på en yta på kanske 30 x 30 cm. Detta hålrum har inte fyllts igen. Visst borde de finnas risk för köldbrygga på rören, kondensrisk i röret och utanpå?
Borde inte hålrummet fyllts igen innan rören kom på plats?
Fråga 2.
Om hålrummet fylls igen, är det då dåligt att använda sten- eller glasull framför träfiberull eller cellulosa. Tänker att man inte ska ha glas eller sten utan ångspärr som inte finns här. Eller saknar det betydelse på den lilla ytan?
Tacksam för svar.
Borde inte hålrummet fyllts igen innan rören kom på plats?
Fråga 2.
Om hålrummet fylls igen, är det då dåligt att använda sten- eller glasull framför träfiberull eller cellulosa. Tänker att man inte ska ha glas eller sten utan ångspärr som inte finns här. Eller saknar det betydelse på den lilla ytan?
Tacksam för svar.
Kanalerna ska isoleras först, sen kan du använda vilken isolering du vill.T Skolan37 skrev:Hoppas någon kan svara mig lite fort ang detta. Det har tagits hål i taket upp mot delvis uppvärmd vind i huset. 170 mm för genomförande av spirorör till ventilation. Till och frånluft. Rummet ovanför håller ca 10-12 grader. Det är ett gammalt hus och bjälklaget är fyllt med kompakt sågspån. När hålen togs upp så dammsögs sågspånet ut på en yta på kanske 30 x 30 cm. Detta hålrum har inte fyllts igen. Visst borde de finnas risk för köldbrygga på rören, kondensrisk i röret och utanpå?
Borde inte hålrummet fyllts igen innan rören kom på plats?
Fråga 2.
Om hålrummet fylls igen, är det då dåligt att använda sten- eller glasull framför träfiberull eller cellulosa. Tänker att man inte ska ha glas eller sten utan ångspärr som inte finns här. Eller saknar det betydelse på den lilla ytan?
Tacksam för svar.
Klicka här för att svara