Hej bästa forumdeltagare,
Jag har en fråga som jag inte längre orkar älta själv utan nu öppnar jag upp för input från er kloka människor:

Bor i ett hus med självdrag där ett gammalt sovrum byggdes om till badrum enligt konstens alla regler av tidigare ägaren. Badrummet är helkaklat och har vattenbaserad golvvärme och allt är frid och fröjd. Det finns dock en liten smolk i glädjebägaren som jag inte reder ut själv:

Man har en fast installerad badrumsfläkt och den står på dygnet runt, året runt. Det finns en fjärrkontroll man kan stänga av den med, men är det meningen att man ska göra det?

Jag är helt med på att badrumsfläkten ska blåsa ut den fuktiga luften efter en dusch men är inte risken att man resten av tiden bara värmer upp rummet med golvvärmen och blåser ut varm luft till ingen nytta? Eller missar jag något?

Tusen tack på förhand för all återkoppling!

D Diskod skrev:
badrumsfläkten ska blåsa ut den fuktiga luften efter en dusch
Jo detta är en vanligt missförstånd. Fram till 70 talet var det självdrag i alla hus. Efter detta så kom fläkt baserad ventilation på frånluften som gav en konstant grundventialtion oavsett temperatur..

Men frånluften utgör husets hela grund ventilation oavsett duschar eller inte utan den fukt som finns i uteluft och utsöndras av de boende som tillskjutande fukt. Även andra delar i luft blir bättre för hälsan om den byts ut tillräckligt ofta.

Generellt så orkar inte badrums fläktar att fixa detta arbete för hela huset själv men blivit populär och enkelt att installera.

Golvvärme underlättar att avdunsta vatten till ånga snabbt som sedan bortforslas via fläkten men man kan ej inte utesluta ventilationen efter det att just badrummet är torrt då den ingår i övriga ventilationen med tilluft i sovrum, vardagsrum etc.

• Gilla
Bnilsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret Håbbe,
Jag tolkar ditt svar som att jag ska låta fläkten fortsatt vara igång, är det korrekt uppfattat?

Vänligen,
Johan

Bästa svaret

T
Om man tittar på hur självdrag fungerade förr och varför man har installerat mekanisk frånluft (fläkt) sedan rätt lång tid så uppstod "självdraget" genom att man hade en varm skorsten (vedeldad eller oljeeldad panna/kamin) som ständigt drog ut luft ur huset genom skorstenen och sen hade man friskluftsintag eller bara otäta fönster och dörrar.
När man gick över till elelement eller elpannor så blev inte murstocken varm och självdraget försvann/avtog så man fick sätta in fläktar istället.

Normalt så vill man dra ut luften i de fuktiga utrymmena och ta in luft i andra rum för att fukt inte ska sprida sig in i huset, därav att man generellt har friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum och frånluftsdon i kök, badrum och tvättstuga.

Beroende på vad ni har för uppvärmning idag så har ni ingen ventilation att tala om och om den finns så kommer fuktig luft att dras in i huset från badrummet om ni stänger av badrumsfläkten.

Om det är ljudet från fläkten som är ett problem så finns det fläktar som är hygrostatstyrda (dvs mäter luftfuktighet) som går när det är högre relativ luftfuktighet än en gränsvärde och annars inte går alls eller minskar flödet - det skulle kunna vara ett alternativ att byta till en sådan.
Ett annat alternativ är en fläkt som går "ständigt" på lite lägre varv men har ett förstärkt läge som styrs av timer så man kan köra lite mer drag när man duschat och sen återgår den till ett mindre flöde.

• Gilla
Diskod
  • Laddar…
D Diskod skrev:
Tack för svaret Håbbe,
Jag tolkar ditt svar som att jag ska låta fläkten fortsatt vara igång, är det korrekt uppfattat?

Vänligen,
Johan
Absolut

• Gilla
Diskod
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Beroende på vad ni har för uppvärmning idag så har ni ingen ventilation att tala om och om den finns så kommer fuktig luft att dras in i huset från badrummet om ni stänger av badrumsfläkten.
Tack för förtydligandet!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.